Tecken att tänka med Man betænker aldrig tilstrækkeligt at et sprog egentlig bare er symbolsk, bare billedligt, og aldrig udtrykker genstanden umiddelbart.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barnanpassad utredning
Pronomen.
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Härnöstudier.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att arbeta med symboler
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Ritteknik.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
När blir ett ord svenskt då?
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Tillfälle 2: Juridisk argumentation och juridisk stilistik
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Lund Studentlitteratur
En bild säger mer än tusen ord !
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
- Forældre coaching v/ Allan Scherfig. Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet)
När ska man använda de och när ska man använda dem.
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Debattera.
omniensen i monoteismen
Etik Moral Filosofi.
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Studieteknik och inlärning
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Skriftens folk – judar, muslimer och kristna. Ett folk utan land under många och långa tider. Hårda strider mot filistéerna. David och Goliat t.ex. Övertag.
Naturvetenskaplig undersökning
PLIKTBARN LUSTBARN.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Begrepp.
Regler för citatteknik
Naturlandskap blir kulturlandskap
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Psykiskt funktionsnedsättning
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak
Presentationens avskrift:

Tecken att tänka med Man betænker aldrig tilstrækkeligt at et sprog egentlig bare er symbolsk, bare billedligt, og aldrig udtrykker genstanden umiddelbart men kun som i et genskin. Dette er særskildt tilfældet, når der er tale om ting, som kun nærmer sig erfaringen, og som man mere kan kalde for proces end genstand; det som på naturlærens område bestandigt befinder sig i bevægelse. Man kan ikke holde genstandene fast og alligevel skal man tale om dem. Man søger derfor efter alIe slags formler for i det mindste at tilnærme sig. J.W Goethe

Tecken att tänka med Stundom säger en bild mer än tusen ord, men lika ofta kan ett ord säga mer än tusen bilder. Det finns emellertid sammanhang, där man inte tycker att vare sig ord eller bilder är tillfyllest for att uttrycka det väsentliga i det man vill ha satt på pränt. Det är i den situationen som speciella symbolsystem utvecklas.

Tecken att tänka med Pehr Sällström   Underlag for en kvalificeret diskussion om IT’s muligheder i samspil med kundskabsforvaltning og kundskabsudvikling   Notation optager et formelt aspekt af det som IT gør og definerer dermed arten af den kundskab som IT kan hjælpe os med at håndtere, respektivt hvilken type opgaver IT egner sig til   Vigtigt at vise at der findes væsentlige sider ved den menneskelige intellektuelle stræben, som manifesterer sig i notation

Tecken att tänka med Det anmärkningsvärda med 'skrift', i denna allmänna bemärkelse, är framför allt följande två förhallanden:   att den, till skillnad från våra tankar och förestallningar, är ett yttre fenomen; en företeelse i sinnevärlden, som vi kan ställa oss inför, ta i betraktande och erfara gemensamt med andra   att den, till skillnad från det talade ordet, äger permanens; man har, åtminstone under en tid, möjlighet att återkomma till den, transportera den, undersöka och bearbeta den, kopiera den

Tecken att tänka med Tegn kan som hieroglyferne eller visse formler fra fysiken, få en magisk nimbus, blive noget af en fetisch. Wittgenstein: Filosoferna är ofta som små barn, som först med blyertspennan klottrar några streck på ett papper och sedan frågar den vuxne: "vad ar det har"? Detta gick till så: Den vuxne har ofta tecknat något för barnet och sagt "det här är en man", "det här är ett hus”, osv. Och nu ritar också barnet streck och frågar: vad är då det här? Notationen fungerar som mellanled mellan ide och verk

Tecken att tänka med Vad är då hemligheten bakom de skrivna tecknens förmåga att främja kreativitet? - Jag kommer inte att kunna besvara den frågan, men vill Iysa den, bl.a. genom att ställa motfrågan: är inte skriften, notationen mången gång förförisk och bedräglig? Är den inte styrende, konserverande, och därmed lika gärna hämmande för kreativiteten?

Tecken att tänka med Sokrates’s fortælling om Teut og Tamus – og bogstaverne: Visdom fra ens eget indre? Visdom fra ydre tegn? Bliver mennesker selvkloge i stedet for vise af at arbejde med tegn?

Tecken att tänka med Om man helt förlitar sig på minnet och den inre åskådningeln eller föredrar att ta hjälp av yttre bilder och materiellt lagrade infornationer är inte likgiltigt, utan har avsevärda intellektuella konsekvenser. Bruken av notation medför nya stilistiska, estetiska och vetenskapliga ideal. Goethe, efter hemkomsten från sin italienska resa : ”... hur svårt är det inte att undvika att sätta beteckningen i sakens ställe, att alltid ha innehållet levande inför sig och inte döda det med ordet!” Notationen overtager interessen for sagen?

Tecken att tänka med Man betænker aldrig tilstrækkeligt at et sprog egentlig bare er symbolsk, bare billedligt, og aldrig udtrykker genstanden umiddelbart men kun som i et genskin. Dette er særskildt tilfældet, når der er tale om ting, som kun nærmer sig erfaringen, og som man mere kan kalde for proces end Genstand; det som på naturlærens område bestandigt befinder sig i bevægelse. Man kan ikke holde genstandene fast og alligevel skal man tale om dem. Man søer derfor efter alIa slags formler for i det mindste at tilnærme sig. J.W Goethe

Tecken att tänka med I vad mån är ett intuitivt uppfattande av sakförhållanda en nödvändig förutsättning för ett meningsfullt användande av symbolisk notation, avseende dessa forhåIlanden? Det förefaller då som ett tänkande, grundat på ett intuitivt forhållandet till saken, kan ersättas med ett mer eller mindre mekaniskt 'spel med tecknen'. Vad stårr detta formalistiska projekt för? Hur långt kan det drivas, utan att leda till absurditeter? diteter? Förhållandet mellan det utsagda och det outsagda; det redovisade och det underförstådda - detta är frågor som jag tar upp till diskussion i slutkapitlet.