ISO 39001 en ny ISO-ledningssystem- standard för trafiksäkerhet Anders Lie (Ordförande SIS/TK 511 Ledningssystem för trafiksäkerhet )

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Olycksutveckling Moped
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Nationell riskbedömning
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Skåne University Hospital
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
NEA forum - PEPPOL Sören Pedersen.
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
SIS/TK 511, Ledningssystem för trafiksäkerhet
AU Digital samverkan LO Process
Global Sustainable Cities Network
EU-plattformPer-Olof Persson Region Skånes EU-satsning Stärkt hemmaorganisation  Tydligare samordning / koordinering Enheten för interregionalt.
Svenskt Internet Governance Forum Innehåll 1.Inledening 2.Bakgrund definition 3.Vision och Mission 4.Comittment, ämnen genomförande 5.Frågor och sver 1.
Processorienterat förbättringsarbete
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
NVF Fordon och Transporter Mårten Johansson, ordf Sveriges Åkeriföretag Johan Granlund, sekr Vectura NVF Fordon och Transporter.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Målsättning - Kvalitet
Johan Sundqvist, Miljöchef
Plötsligt var det ett vägarbete!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
Hastighetsefter-levnad – hur tar vi nästa steg
Mål- och resultatstyrning
Mattis Bergquist
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Införande av nya hastighetsgränser
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Quality 2011 Stockholm 15 september 2011 Docent Mikael Zimmerman.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Tillsammans räddar vi liv
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Vi blir Region Jönköpings län
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Stockholm 11 december 2008 Mobilising Private Sector Action Rolf Nordqvist.
2 O 2 O V I S I O N för Kristus i Sverige. Andliga intresset ökar? Intresset för kyrkan minskar? 2020?
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
1 Thomas Zilling Läkares fortbildning ur ett EU-perspektiv Symposium om fortbildning, Riksstämman 2011.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
ISO Den första Internationella Standarden för hållbar upphandling.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Hur kan ISO implementeras i en ackrediterad verksamhet?
Presentationens avskrift:

ISO 39001 en ny ISO-ledningssystem- standard för trafiksäkerhet Anders Lie (Ordförande SIS/TK 511 Ledningssystem för trafiksäkerhet )

Vägtransportsystemet är ett öppet och komplext system Infrastruktur Fordon Trafikanter Transporter av gods och passagerare Trafikanter under tjänsteutövning Företag och organisationer Regelverk Övervakning Etc.

Nollvisionen Att en olycka leder till svåra personskador beror på att vägtransportsystemets komponenter inte fungerar tillsammans. Nollvisionen betonar att alla delar i systemet hör samman och påverkar varandra. Denna systemsyn har förändrat inriktningen på trafiksäkerhetsarbetet. Den har pekat på vikten av att utvecklingen och utformningen av exempelvis fordon och vägmiljöer samverkar och görs med utgångspunkt från människans begränsningar.

Nollvisionen och systemutformare Till systemutformarna hör främst väghållare, fordonsindustri, transportindustri, köpare av person- och godstransporter, polisen, politiker och lagstiftande organ. De har ansvaret för att tillhandahålla ett system som kan ta hand om de misstag som trafikanter kommer att göra. Men även många andra aktörer har ansvar för trafiksäkerheten. Det är exempelvis transportföretag, sjukvården, rättsväsendet, skolan och trafiksäkerhetsorganisationer som NTF, MHF med flera Den enskilde trafikantens ansvar är att följa lagar och regler.

Allt fler är engagerade Nationell samling Vägverkets OLA-arbete Företags sociala ansvarstagande En gryende ”marknad för säkerhet” (allt fler inkluderar trafiksäkerhet vid handel med varor och tjänster) Arbetsmiljöverkets arbete med trafiksäkerhet EU 2010/2011 Ministerådet Parlamentet Kommissionen

Vad kan en standard för ledningssystem göra Vad kan en standard för ledningssystem göra? ( om det används på rätt sätt ) Ledningens engagemang Ordning och reda Rätt fakta används vid beslut Eliminera påvisbara variationsorsaker Identifiera och styra slumpmässiga variationer Påvisa förmåga att uppfylla krav och mål Påvisa förmåga till ständig förbättring

Vad har Sverige gjort för att initiera arbetet med en ledningsstandard för trafiksäkerhet? SIS (och Trafikverket) tog fram ett förslag till nytt projekt inom ISO SIS har initierade en teknisk kommitté, SIS/TK 511 Ledningssystem för trafiksäkerhet ISO har initierat ett arbete inom ISO/TC Project committee 241 Road-traffic Safety Management Systems (ISO 39001) (PC har blivit TC) Klar oktober 2012

Vägtransportsystemet är ett öppet och komplext system… Infrastruktur Fordon Vägar Transporter av gods och passagerare Trafikanter under tjänsteutövning Företag och andra organisationer Regelverk Övervakning osv.. …det är här ISO 39001 kommer in!

Visionen bakom ISO 39001 Eliminering av dödsfall och allvarliga skador i vägtransportsystemet är det övergripande målet. Ett frivilligt verktyg som kompletterar lagstiftningen, avsett för alla organisationer som påverkar eller påverkas av trafiksäkerheten och som är förankrat bland berörda intressenter, marknadskrafterna inräknat. En strategi för att nyttja och sprida ”best practice”. Kunskapsöverföring mellan trafiksäkerhetsexpertisen och användare av standarden.

Vad kan en ledningsstandard inom trafiksäkerhet resultera i? Fler företag och organisationer kan arbeta systematiskt med trafiksäkerhet Det kan bli vanligare att trafiksäkerhet beaktas vid handel med varor och tjänster En systematisk dialog kan initieras mellan organisationer som påverkar trafiksäkerheten Vi kan rädda fler från allvarliga och dödande skador i trafiken Företag och organisationer kan minska sina kostnader

Medlemmar i ISO/PC 241 Experts-medlemmar Observatörs-medlemmar Liaison organisationer Argentina Armenien Australien Kanada Kina Colombia Finland Tyskland Italien Japan Jordanien Korea Malaysia Nya Zealand Nigeria Filipinerna Sydafrika Sverige Schweiz Thailand USA England Bulgarien Cypern Tjeckien Frankrike Israel Nederländerna Singapor ISO/TC 22, Road Vehicles ISO/TC 211, Geographic information/Geomatics Global Road Safety Forum (GRSF) Global Road Safety Partnership (GRSP) World Health Organization (WHO) World Bank (WB) The International Transport Forum (ITF/OECD) International Association of Oil & Gas producers (OGP) UN Economic Commission for Europe (UNECE) European Transport Safety Council (ETSC) The International Road Federation (IRF) International Forum for Road Transport Technology (IFRTT)

Övergripande struktur och unika delar i ISO 39001 Struktur hämtad från ISO Organizational context related to RTS Incident investigation Top management responsibilities and commitment RTS performance factors

Organisationens context

Ledningens ansvar 1

Ledningens ansvar 2

Safety Performance Factors Faktorerna beskriver egenskaper med känd relation till målet (liv och hälsa). Indikatorerna kan bestämmas och mätas av en organisation som ett verktyg för att sätta mål och följa upp dem. (Safety Performance Factors)

Intermediate Safety Outcome Factors

Process Ständiga förbättringar Ledningens genomgång Avvikelser/Incidenter Policy Handlingsplan Safety Performance Factors Mått och målsättning Verktyg för mätning/uppföljning

Road traffic crash and other road traffic incident investigation

Status Final draft accepterad augusti 2012 Slutgiltig standard publicerad oktober 2012, engelska Svensk översättning pågår Nu börjar arbetet Tack! Anders Lie Traffic Safety Division Direct: +46 243 750 17 Trafikverket S-781 89 Borlänge Röda vägen 1 www.trafikverket.se