Energiomvandlingar, energislag och energikällor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Vet du om att klimatet förändras?
Ett undervisningsmaterial om Förnybara Energikällor
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Sumererna i södra Mesopotamien
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Fossila bränslen och växthuseffekten
Vi VINDENERGI.
Solanderskolan presenterar
Vill du bli ett energigeni?
Vi står i dag inför en av vår tids största utmaningar –
Vad är teknik?.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hur ska kommunen marknadsföra de kommunala yrkena mot ungdomar?
Olika energi källor Skilj mellan förnyelsebara och ej förnyelsebara energikällor (fossila bränslen eller material)
Hur bör samhället organiseras
Energiformer och energikällor
Fördjupningsarbete Kärnfysik
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Energiteknik Teknik direkt s
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Hållbar utveckling.
Instruktioner BF12A – BF12B
Natt på jorden.
Hur fångas energi?.
Energikällor.
Olika energiformer Energiprincipen
Fotosyntesen.
Av: Elin, Alva, Emilia, Joel och Rasmus
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Att tillsammans påverka!
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Energiförsörjning.
Tema: Hållbar utveckling
Var finns energi på jorden? På vilka sätt utnyttjar vi jordens energi?
En guide för arbeten i SO
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Energiteknik Teknik direkt s
Energi del 1.
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Hur mycket användbar energi får vi ur varje energikälla
Varför?.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hållbar utveckling.
Naturresurser En resurs från naturen som vi kan använda oss av.
Vad minns du från förra lektionen?
Grupp : Arvid och gänget
Hållbar utveckling Den mesta el vi använder kommer från icke förnybara energikällor, t.ex. olja och kol. Det innebär att tillgången på kol och olja minskar.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
En inledning till pararbete i åk 8
Energi och energikällor
Energi Åk
Hållbar Utveckling. Här är fem punkter om vad hållbar utveckling är. Hållbar utveckling är när man tar ansvar så att det inte äventyrar framtiden för.
Kunskap – Nyckel – Förändring av natur, miljö och klimat. Ett program av K-G Ahlström, med enkel och saklig fakta om energi. ©K-G Ahlström 1.
Vad är energi? Åsa Kallebo, Stenungskolan, Stenungsund –
1700-tal Industriella revolutionen kom med industrier, folk flytta från landsbygd till stad.
Samhälle Tätort invånare + närområde Välj energiförsörjning Dokumentera Beskriv enligt listan (Punkt 1-7 på nästa sida) Motivera val och icke-val.
Berätta om KomTek vad vi gör och vilka vi är
Hållbar utveckling.
Tema energi.
Hållbar utveckling? Hållbar framtid?
Vilka är vi och vad vi gör
ENERGI Solen driver oss Den del av solensstrålning som når Jorden strålar ut igen som värmestrålning. Innan dess har solstrålningen gett energi till livet.
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Presentationens avskrift:

Energiomvandlingar, energislag och energikällor Ämnesövergripande arbete om energi som berör ämnena bild, slöjd och teknik.

Indelning Vattenkraft Gruppens medlemmar: Vindkraft Kärnkraft   Vindkraft Kärnkraft Biobränsle Gruppens medlemmar Naturgas Gruppens medlemmar: Olja Solenergi – solcell Kol Vågkraft  

Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er presentation: Vattenkraft • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • Vid vattenkraftverken har man byggt jättelika vattenmagasin. Varför?

Vindkraft • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • Vilka för- och nackdelar finns det med att bygga vindkraftverk ute till havs? • Kan vindenergi bli realistiska framtidsalternativ till Sveriges och världens energiförsörjning? Diskutera. • Redogör för hur ett vindkraftverk fungerar. Fundera på hur det automatiskt hela tiden vrider sig mot vinden. • Redogör för länder/områden som satsat mycket på vindenergi. • Ibland när det blåser för mycket, då står de stilla. Varför och hur är det möjligt? Jari Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er presentation:

Kärnkraft • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • Fusionsprocessen pågår ständigt på solen och om vi lyckas efterlikna denna process här på jorden anses mänsklighetens energibehov vara tillgodosett för all framtid. Hur är detta möjligt? • Vad är det som gör fusionsprocessen så komplicerad? Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er presentation:

Biobränsle Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • I många utvecklingsländer används fortfarande ved för att få energi till matlagning. Vilka problem uppstår i samband med denna vedinsamling? Är det bra att använda ved för matlagning? • Vad kallas den process som omvandlar solenergi till kemisk energi i växter? • Redovisa vad som händer med våra sopor här i Malmö. Redogör även för det fjärrvärmenät vi har. Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er Presentation

Naturgas • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • Försök få fram uppgifter på hur länge forskare tror denna energikälla kommer att räcka till. • Försök hitta fakta från var Sverige importerar sin fossila energi. Besitter dessa leverantörer (länder) en extra makt på grund av detta? Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er presentation

Olja • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • Ungefär vid vilken tidpunkt började oljan att dominera som energikälla i världen? • Försök få fram uppgifter på hur länge forskare tror denna energikälla kommer att räcka till. • Försök hitta fakta från var Sverige importerar sin fossila energi. Besitter dessa leverantörer (länder) en extra makt på grund av detta? Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er Presentation

Solenergi – solcell • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige, i världen? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • Var på jorden finns bäst förutsättningar att utvinna solenergi? • Vilken energiform får vi från solceller? Beskriv hur en solcell fungerar. • Kan solenergi bli realistiska framtidsalternativ till Sveriges och världens energiförsörjning? Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er presentation:

Kol • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag. • Ungefär vid vilken tidpunkt började kolet att dominera som energikälla i världen? • Försök få fram uppgifter på hur länge forskare tror denna energikälla kommer att räcka till. • Försök hitta fakta från var Sverige importerar sin fossila energi. Besitter dessa leverantörer (länder) en extra makt på grund av detta Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er presentation:

Redovisning Skriftlig, gemensam för gruppen, lämnas in. (datum). Uppdelning av uppgifter inom gruppen måste framgå i redovisningen. Vem har gjort vad? Använda källor måste framgå i det skrivna. Muntlig presentation av det skriftliga, gemensam för gruppen, sker (datum). Varje grupp redovisar i 10 minuter, varje elev i gruppen redovisar minst 3 minuter. Praktisk uppgift är att gruppen bygger en modell av energikällan som lämnas in (datum).

Vågkraft Exempel på frågeställningar vars svar redovisas i er presentation: • Hur fångar man in energin från dessa olika typer av energikällor? Redovisa från energikällan och fram till er sänglampa. • Är energikällan förnybar? Om ja, hur förnyar den sig? • För och nackdelar med er energikälla? • Hur mycket av dessa energikällor används i Sverige, i världen? • Hur påverkar den vår miljö? • Vad är ursprungskällan till er energikälla? Beskriv hur er energi ”bildas”. • Hur kan man komma tillrätta med energiproblemen i de fattiga utvecklingsländerna? Ge några konstruktiva förslag.

Till nästa gång Frågeställning 2 sept Lämna in frågeställningar Gruppvis. Skall vara skrivet i Word Presentera också vem som skall göra vad .

Tids schema. 26/8 Genomgång av uppgift 2/9 (vik) presentation av frågeställning inlämning av grupper 9/9 Eget arbete i grupp mail, vad gör ni. Behöver ni hjälp Hur långt har vi kommit 16/9 Eget arbete i grupp mail, vad gör ni. Behöver ni hjälp Hur långt har vi kommit 23/9 Presentation gruppvis Lämna in redovisnings uppgift

Att tänka på -Källhänvisningar (viktigt) Inlämnings uppgift numreras T;ex 2(7) osv. Maila vad ni behöver för material för att göra modeller. Gruppkontakt (klart 26/8) Behöver vi boka en ev :slöjdsal MÅSTE DETTA MEDDELAS.

Kontakt anders.pallin@fc.skovde.se