Det nationella utvecklings-programmet för närståendevård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Äldre i välfärden.
Advertisements

Äldreomsorg på distans Högskolan på Åland
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Presentation av Stiftelsen Tryggare Sverige. 2 Tryggare Sverige - en ny aktör inom trygghetsområdet •En professionell NGO (non governmental.
STÖD FÖR NÄRSTÅENDEVÅRD
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Erik Munsterhjelm Jurist, VH Vasa
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Personlig assistans ur ett sociologiskt perspektiv Forskningsledare Antti Teittinen Förbundet Utvecklingsstörning.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
SENIOR-RÅDGIVNING K5 ÄLDRECENTRUM ÖSTERBOTTEN KASTE HÄLSA OCH LIVSKVALITET FÖR ÄLDRE I ÖSTERBOTTEN ,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Försäkringskassans roll i samverkan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Kommunens utmaningar - möjligheter SEMINARIEDAG OM PERSONLIG ASSISTANS VASA.
Delaktighet.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Greppa livet – projektet och erfarenhetsexperter Projektarbetare Marika Johansson.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Ortsutveckling Skebokvarn
Vårdbehov är påverkbara. Arbete Relationsarbete Motivationsarbete.
Tulijan Tukena Integrationslagen. Tulijan Tukena Integrationslagen  Integration = myndigheternas åtgärder och tjänster (OBS! organisationer stöder den.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Hur bör servicen i framtiden se ut för äldre? Aija Ström, Chef för social- och hälsovårdsenheten1.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
KPR april 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Utfall/resultat och produkter så här långt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Det nationella utvecklings-programmet för närståendevård FSSF´s kongress i Jakobstad 7.4 2014

Dagens tema Det nationella programmet Bollen till tredje sektorn Arbetsgruppen Bakgrund Förslag till utvecklingsprogram Diskussion Bollen till tredje sektorn Konceptet Öppna Dörrar – Ovet omaishoitajuuten

Arbetsgruppens rapport Slutrapport 19.3 2014 Förslag till Minister Huovinen Social och hälsovårdsministeriets hemsida Än så länge på finska Rundabordsamtal i maj Folkhälsan medlem i Nätverket för närståendevård i Finland Sams intressentnätverk

Arbetsgruppens uppdrag Formulera programmet Ska gälla denna och nästa regeringsperiod Strategiska mål Utvecklingsåtgärder Uppskatta hur åtgärdernas påverkar Kostnader Övrigt Planera implementeringen av programmet

Arbetsgruppens uppdrag Koordinera olika förvaltningsområdens, kommuners, organisationers och andra aktörers åtgärder och arbetsfördelning Utreda påverkan på olika bestämmelser Ta i betraktande Ny lag om ordnande av social och hälsovården Regeringens förslag till ny lag om äldreomsorg (ej klar då uppdraget gavs) Den planerade kommunstrukturreformen

Arbetsgruppens sammansättning Ordförande Elli Aaltonen, Östra Finlands regionförvaltningsverk Representanter från Social och hälsovårdsministeriet, Valvira, Finansministeriet, Helsingfors stads socialverk, Lempäälä kommun, Kela, Närståendevårdare och Vänner-förbundet rf, SAK ry, Arbets – och näringsministeriet, Finlands kommunförbund, EK (Elinkeinoelämän keskusliitto).

Ständiga sakkunniga Representanter för: Leijonaemot ry, Omaiset mielenterveystyön tukena- keskusliitto ry (nuvarande FINFAMI) Centralförbundet för de gamlas väl ry Kyrkostyrelsen Synskadades centralförbund r.f. Institutet för hälsa och välfärd (THL)

Övriga sakkunniga Hördes i olika skeden: Specialister och konsultativa tjänstemän från SHM, Utbildningsplanerare från Närståendevårdare och Vänner -förbundet rf, doktor från De Montfort University Storbritannien, forskare från THL, FPA, Arbetshälsoinstitutet (TTL), planerare Helsingfors stad samt RAY

Regeringsprogrammet Utveckla närståendevården - kommunerna och organisationerna Närståendevårdarna och de vårdbehövande behandlas lika – enhetliga grunder för stöd Öka tillgången till och omfattningen på stödet Stödja närståendevårdarnas arbetshälsa utveckla stödtjänster lediga dagar regelbundna hälsokontroller

Regeringsprogrammet Utveckla stödtjänsterna det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste) Bedöma möjligheten att avlägsna beskattningen av stödet för närståendevård Främja verksamhetsmodeller, med vilka småbarnsföräldrar och personer som vårdar en gammal eller sjuk närstående kan förkorta sin arbetsdag eller ta ledigt utan lön med arbetsgivarens godkännande mer flexibelt än för närvarande.

Utgångspunkter Grundlagen samt internationella avtal: 19 §: Alla som inte förmår skaffa sig den trygghet som behövs för ett människovärdigt liv har rätt till oundgänglig försörjning och omsorg. 6 §: Alla är lika inför lagen 22 §: Det allmänna skall se till att de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna tillgodoses FN´s Barnkonvention, Den Europeiska sociala stadgan angående äldre och personer med funktionsnedsättningar

Närståendevårdare i siffror 1,25 miljoner 350 000 60 000 40 500 1,25 miljoner personer som hjälper närstående 350 000 personer som hjälper i stor utsträckning 60 000 närstående-vårdare med avtal 2020 40 500 närståendevårdare med stöd idag

Utvecklingsprogrammets syfte Främja syftet med förnyelsen av social och hälsovårdens servicestruktur Närståendevård ska vara en del av närservicen Programmet ska vara förenligt med planerad förnyelse av lagstiftning Stöda socialpolitiska mål: Verka förebyggande, stärka funktionsförmågan, Bo hemma, skära ned på institutionsvård

Programmet innehåller Värdegrund Vision för 2020 Nya definitioner på närståendevård Närståendevård enligt avtal Annan närståendevård Alternativa modeller för närståendevård enligt avtal Förstärkt kommunmodell FPA som finansiär

Programmet innehåller Uppskattning av förändringsbehov i nuvarande bestämmelser Uppskattning av reformens kostnader och övriga effekter Åtgärdsprogram

Värdegrund SJÄLVBESTÄMMANDERÄTT RESPEKT FÖR MÄNNISKOVÄRDET JÄMSTÄLLDHET FÖRTROENDE TRYGGHET

Respekt för människovärdet Den vårdbehövande och närståendevårdaren uppskattas och behandlas väl Individuella behov och olikheter godkänns och tas i betraktande

Självbestämmanderätt Både vårdtagare och vårdbehövande kan fritt välja närståendevård bland andra tillgängliga vårdformer Det finns alternativ bland den service som stöder närståendevård Då service väljs ska det vara till nytta för den vårdbehövande och dennes åsikt beaktas Närståendevårdarens och vårdbehövandes förmåga till aktivt liv stöds och stärks

Jämställdhet Likvärdig ställning oberoende av boningsort, sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder Funktionsförmågan, vården omsorgen och servicen utvärderas på bred bas för att trygga likvärdigheten

Trygghet Närståendevårdaren stöds enligt plan och förändringar i situation förbereds Det sociala stödet och servicen tryggas Hemmet och övrig livsmiljö ska var trygg Genom tillräckligt stöd motverkas / förebyggs våld och andra former av dåligt bemötande

Förtroende Närståendevårdare kan lita på avtal som ingåtts och att de fortsätter Förtroende mellan kommunens personal och närståendevårdare och vårdbehövande Förtroende för att närståendevårdaren och den vårdbehövande är experter på sin egen situation Den vårdbehövande kan lita på att servicen sköts på ett individuellt och klientcentrerat sätt.

Uppskattning av nuläget Styrkor Svagheter Möjligheter Hot

Diskussion Styrkor Svagheter Möjligheter Hot Diskutera i smågrupp

Uppskattning av nuläget Styrkor Bo hemma Ökat välbefinnande Förtroende Belönande för vårdaren Stärker familjevärden Dämpar ökningen av offentliga medel Svagheter Närståendevårdare få ej stöd Vårdbehövandes självbestämmanderätt negligeras Brister i rehabilitering och förebyggande Stödet är kopplat till kommunernas budget Gemensamma kriterier fattas Möjligheter Bättre förutsättningar för vård i hemmet Minskar behövet av långvård utanför hemmet Säkerställer flexibelt stöd i rätt tid tack vare samarbete Nyttja teknologi Hot Hårda värden och attityder Offentliga ekonomin Okunskap om flexibelt arbetsliv Försämrad ekonomi för närståendevårdare i arbetslivet Närståendevårdare överbelastas Närståendevård /bättre alternativ

Vision 2020 Närståendevårdare är jämställda och har en starkare ställning än idag Lag om avtal för bindande och krävande närståendevård Övrig närståendevård får stöd och service via socialvårdslagen 40 500 närståendevårdare är 60 000 Finansieringmodellen stöder jämställdhet bland närståendevårdare med avtal

Vision 2012 Vårdarvodet för närståendevårdare med avtal är definierat i lag Välfärden för närståendevårdare av alla slag, vårdbehövande och deras familjer är tryggad Individuellt stöd, ansvarsperson, möjlighet till vila rekreation, utbildning och handledning, hälsogranskningar, rehabilitering (FPA)

Vision 2012 Flexibla lösningar för att kombinera förvärvsarbete och närståendevård används Distansarbete, arbetstidsbanker, semesterarrangemang, alterneringsledighet, deltids vårdledighet, i lag stiftad rätt till ledigt pga. vård av familjemedlem/ annan närstående Klientavgifter som hänför sig till närståendevård är inkluderade i betalningstaket Tack vare olika förvaltningsområdens åtgärder har samarbetet mellan aktörer stärkts

Vision 2020 Organisationers och församlingars roll har förtydligats Rådgivning Utbildning Handledning Kamratstöd Rekreation Frivilligarbete Samarbete sinsemellan och med kommuner Utvecklingsprojekt för att utreda möjligheter att kombinera förvärvsarbete och närståendevård Organisationernas specialkunskap tas i betraktande RAY ökar stödet till organisationer för att nå långsiktighet och systematiserat stöd till

Vision 2012 Strategiska mål Stävja kostnader för social- och hälsovård Beror främst på att befolkningen åldras Genom att utveckla närståendevård kan ökningen av kostnader dämpas Behovet av hemtjänst och vård dygnet runt minskar Största delen av närståendevården sker utanför avtalssystemet som s.k. annan närståendevård Tillräckligt stöd och service via både kommuner, organisationer och församlingar.

Närståendevård enligt avtal Bindande och krävande vård Kombinera förvärvsarbete och närståendevård Närstående som vill, förmår och är lämpad Hemmet ska vara eller göras lämpligt Vårdbehövandes vilja och i dennes intresse Vårdbehövande i dagverksamhet, dagvård, utför läroplikt Får max 14 dygn/kalendermånad vård dygnet runt utanför hemmet

Närståendevård enligt avtal Vårdvårdarvode Tre vårdarvodesklasser: 500 €, 700 € 1100 € Skattepliktig inkomst Ledig tid Tre lediga dygn för två högsta vårdarvodesklasser, för lägsta 2 dygn Pensions- och försäkringsskydd Utbildning, handledning och annat stöd Ansvarig kontaktperson Service som stöd för närståendevård Vård och serviceplan

Alternativ: finansiering och ordnande Kommun FPA Utreder servicebehov: kommun Vård och serviceplan: kommun Ansökan till kommunen Finansiering både service och vårdarvode Beslut för service, vårdarvode och avtal Avtal mellan kommun och vårdare Kommunen betalar vårdarvode Utreder servicebehov: kommun Vård och serviceplan: kommun Ansökan till FPA Finansiering service: kommun vårdarvode: Staten Beslut vårdarvode: FPA avtal: kommun Avtal mellan kommun och vårdare FPA betalar vårdarvode

Annan närståendevård Kommunens skyldighet att ge service och stöd enligt socialvårdslagen (nya bestämmelser) Då kriterier för avtal inte uppfylls/ Närståendevårdaren inte vill ha vårdarvode/ Närståendevård veckoslut och semestrar som en del av vård och serviceplanen Vård och serviceplan Handledning, rådgivning, service Service som stöder närståendevårdaren Rekreation, rehabilitering, tekniska lösningar Service till vårdbehövande enligt gällande lagstiftning Kommunens ansvar Arrangera nödvändig omsorg och nödvändig service

Uppskattning av effekterna Kostnader Kostnaderna ska fördelas 50/50 mellan kommun och stat Det nuvarande stödet för närståendevård minskar offentliga utgifter med ca 1,3 miljarder/år. Kostnaderna ca 450 miljoner Värdet av närståendevård 1,7 miljarder € 2020 beräknas inbesparingen i utgifter vara 1,5 miljarder Värdet av närståendevård 2,5 miljarder Kostnaderna ca 468 miljoner (20 000 fler närståendevårdare) Består av vårdarvoden, hälsogranskningar, lediga dygn, socialservice, ansvarspersoner, administration, kostnader för utvecklandet

Samhällseffekter Stärkt vårdmodell Möjlighet att bo hemma Övergång från institutionsvård till mer vård i hemmen Invånare i olika kommuner i lika ställning Närståendevårdare uppskattas och deras ställning stärks Risker Närståendevårdare belastas för tungt och blir utmattade med hälsoproblem som följd Social isolering

Samhällseffekter Attityderna till närståendevård påverkar Samhällsekonomin och kommunernas ekonomi påverkar Social och hälsovårdsreformen och kommunreformen påverkar Är alla lika inför lagen? Utvecklandet av närståendevård underlättar Samhällets föreberedelse för åldrande befolkningens behov av vård och omsorg Förkortar tiden i vård utanför hemmet Minskar behovet av offentlig vård dygnet runt

Öppna Dörrar - Ovet Organisationernas stöd Koncept för utbildning av personal Koncept för kurser för närståendevårdare Innehåll: kunskap, kamratstöd, hushålla med krafter, identifiera sina behov Påverkar närståendevårdares förmåga att fungera som aktiva aktörer i sin vardag Svarar på kommunernas behov av att stöda klienternas kunnande Kommer att finnas på både svenska och finska