Kommuners insynsrätt i fristående skolor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Pedagogisk omsorg Februari – mars 2013.
Stat – Huvudman - Profession
Den svenska förskolan.
Skoljuridik för lärare
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
LOULOVBidrag till fristående verksamhet Pedagogisk omsorg(X)X Förskola(X)X Förskoleklass(X)X Fritidshem(X)X GrundskolaX GymnasieskolaX KomvuxX SFIX.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Nätverksträff med Ordföranden och vice ordföranden Barn och utbildning Haparanda 5-6 oktober 2011.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Nya samlade läroplaner
Lokal Pedagogisk Planering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25
Systematiskt kvalitetsarbete
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Resursfördelningssystem
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Innehåll i föreläsningen
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Varför just ämnet fysik?
Skolinspektionens tillsyn av [HUVUDMAN] den [DATUM]
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Skolplanering för ett växande Stockholm
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Kommuners insynsrätt i fristående skolor Christer Blomkvist Enhetschef, uppföljningsenheten

PM från Skolinspektionen Syftet med insynen i den nya skollagen handlar /…/om att kommunen ska kunna hålla sig informerad om hur den fristående verksamheten utvecklas. Ett annat viktigt syfte är också att försäkra sig om att allmänheten har insyn i fristående skolor. Det är /…/ viktigt att skilja insyn från tillsyn. Insynen ger inte kommunen rätt att göra påpekanden eller begära förändringar i verksamheten genom t.ex. föreläggande.

PM från Skolinspektionen Den viktigaste orsaken till att kommunernas insyn förändrats är att bidragen till fristående skolor har förändrats i skollagen och numera ska ges på samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till sina egna skolor. Kommunen behöver därför inte ta del av en fristående skolas räkenskaper för att kunna göra en rättvis bedömning av skolans bidragsbehov.

PM från Skolinspektionen Det finns /…/ inget som hindrar att kommuner erbjuder huvudmännen för fristående skolor att delta i kommunens uppföljning och utvärdering av den egna verksamheten. I propositionen framhölls att sådan uppföljning och utvärdering bör omfatta de nationella målen för verksamheten.

PM från Skolinspektionen Internationella skolor Kommunen har även insyn i denna ovanligare skolform på samma villkor som för de skolformer som ingår i skolväsendet. Bestämmelsen anknyter till formuleringen för fritidshemmet och skolformerna i skolväsendet och finns i 24 kap. 7 § skollagen.

PM från Skolinspektionen När Skolinspektionen granskar fristående skolor tas kommunernas insyn i den fristående skolan upp under avsnittet Beskrivning av skolan. Syftet är att Skolinspektionen, genom den information kommunen eventuellt har fått, kan få ytterligare kunskap om den fristående skolan och även få signaler om förhållanden som kan behöva granskas.

PM från Skolinspektionen Varför bör kommunerna utöva sin rätt till insyn? Det går att urskilja några områden där kommunernas nytta framträder särskilt. Det kan t.ex. gälla hur verksamheten utvecklas både kvantitativt och kvalitativt, allmänhetens intresse av information, skolpliktbevakning, verksamhetens stabilitet eller vilka kunskapsresultat den fristående skolan uppnår. Kommunens intresse av att utöva sin rätt till insyn balanseras dock mot de fristående skolornas affärsmässiga intressen av skydd mot insyn.

PM från Skolinspektionen Hur utvecklas den fristående skolans verksamhet? En kommun kan behöva hålla sig informerad om den fristående skolans planering eller om förändringar i deras verksamhet som t.ex. ökningar av elevantalet, om en fristående gymnasieskola kommer att ansöka om att få anordna flera program eller om skolans profil.

PM från Skolinspektionen Allmänhetens intresse av information Offentlighetsprincipen gäller inte för fristående skolor och insynen i deras verksamheter kan därför inte ske på samma sätt som allmänhetens insyn i kommunernas verksamhet. Kommunerna kan därför, genom sin rätt till insyn, bidra till att öka allmänhetens kunskap om verksamheten i den fristående skolan. Det kan gälla sammanställningar om kunskapsresultat, undersökningar om elevers upplevelse av sin trygghet och studiero och annan information som kan underlätta för elever och vårdnadshavare att välja skola.

PM från Skolinspektionen Skolpliktsbevakning Enligt 7 kap. 22 § skollagen ska kommunen se till att eleverna i deras grundskola och grundsärskola fullgör sin skolgång. Samma ansvar vilar på huvudmannen för specialskolan och sameskolan. Om en elev i en fristående skola t.ex. börjar eller slutar eller är ogiltigt frånvarande i större omfattning ska den fristående skolan snarast möjligt underrätta hemkommunen.

PM från Skolinspektionen Verksamhetens stabilitet Ekonomisk instabilitet kan i förlängningen innebära en risk för att elever kommer att sluta på skolan på grund av dess dåliga ekonomi eller att skolan på grund av konkurs eller av andra skäl läggs ner. Rätten till insyn är dock som tidigare sagts begränsad i ekonomiska förhållanden dvs. kommunen har inte rätt att direkt granska den fristående skolans interna dokument som ingår i den löpande bokföringen under ett verksamhetsår. En kommun kan dock använda sig av andra källor, t.ex. uppgifter från UC, som framgått ovan.

PM från Skolinspektionen Sammanfattning Kommunens rätt till insyn är inte preciserad i skollagen. Det går att urskilja några områden där kommunen kan använda möjligheten till insyn: Hur utvecklas den fristående skolans verksamhet? Allmänhetens intresse av information. Skolpliktsbevakning. Verksamhetens stabilitet.

Stockholms stads tillämpning av sin insynsrätt Staden använder sig av alla de fyra av Skolinspektionen angivna områdena. Grunden för stadens insyn ska vara en god kommunikation med alla fristående skolors huvudmän.

Stockholms stads tillämpning av sin insynsrätt Exempel på vad staden hittills, sedan den nya skollagen trädde i kraft, har gjort: - Försök att samordna statistikinsamling till SCB - Extern utvärdering (endast delvis avsett som insynsåtgärd) - Brukarundersökningar (kan delvis uppfattas som insynsåtgärd) - Besök på fristående skolor gällande elevhälsa - Sammanställning av fristående skolors resultat på aggregerad nivå till utbildningsnämndens verksamhetsplan - UC-kontroller

Stockholms stads tillämpning av sin insynsrätt Extern utvärdering (Kan uppfattas som del av insynen) - Ersätter den kommunala inspektionen - Har tydligt fokus på att bidra till utveckling genom formativ bedömning - Är obligatorisk för kommunala skolor - Erbjuds huvudmännen för fristående skolor - Har startat i mars 2012 med grundskolor/grundsärskolor och fritidshem