Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Utifrån entreprenöriellt lärande
NP-fysik.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Öppen lab. kring cellandningen
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Bedömning.
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förmågor och centralt innehåll
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Utmaningar i arbetet med BfL
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Aktiviteter och upplevelser
Introduktion & Säkerhet del 1
Marknadsföring och försäljning
Naturvetenskaplig undersökning
Rörelse och konstruktion
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Lära för livet!.
Matspjälkningssystemet
Problemformulering En introduktion på kursen
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Utredande text Labbrapport.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5 Eleverna gör gruppvis ”Från källsortering till ny produkt”. Valfri redovisning digitalt/serier/ fotoreportage. Tvärredovisningar. I samband med redovisningarna kommer vi också att träna på kamratfeedback. Artiklar Värderingsövningar runt återvinning. Diskuterar vårt ansvar för framtiden och övriga världen. Laborationer om fotosyntes, cellandning och förbränning. Läraren modellar dokumentation av laborationsrapport Bedömning Underlag för bedömning är: Muntligt och skriftligt; laborationer, laborationsrapport, debatt och redovisning. Lärandemål I arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att använda biologins begrepp för att beskriva och förklara kolets kretslopp. Hur kan en kolatom i ett äpple hamna i en banan? ställa frågor om och diskutera källsortering. Varför är det bra att källsortera? Vilka hinder finns? presentera ”Från källsortering till ny produkt” genom att använda biologins begrepp. Hur kan en fantaflaska bli en fleecetröja? genomföra systematiska undersökningar relaterade till kretslopp. Vilka slutsatser kan jag dra av mitt experiment? Långsiktiga mål använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet, genomföra systematiska undersökningar i biologi, och använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället. Undervisning Läraren går igenom kolets kretslopp och begrepp som fotosyntes, cellandning och förbränning Läraren modellar ”Från källsortering till ny produkt” Läraren bedömer hur du… Du har visat att du kan Tänk på till nästa gång använder biologins begrepp för att beskriva och förklara kolets kretslopp. ställer frågor om och diskuterar källsortering. presenterar ”Från källsortering till ny produkt” genom att använda biologins begrepp genomför systematiska undersökningar relaterade till kretslopp (Se matrisen) Utbildningsskolan, Stockholm

Förmåga att ställa frågor 1 2 3 Förmåga att ställa frågor Denna aspekt handlar om att ställa frågor som kan undersökas vetenskapligt (på ett systematiskt sätt). Eleven kan ställa en mängd olika frågor, men skiljer inte mellan de frågor som är möjliga att undersöka och de som inte är det. Eleven kan med stöd bearbeta egna eller andras frågor så att de blir möjliga att undersöka. Eleven kan med stöd och på egen hand ställa frågor som kan undersökas på ett systematiskt sätt Förmåga att formulera hypoteser Denna aspekt handlar om att samla information och idéer om en frågeställning, så att en hypotes kan formuleras. Eleven kan formulera en förutsägelse om vad som kommer att hända, men kan inte ge en förklaring till varför. Eleven kan formulera en förutsägelse om vad som kommer att hända, samt ge en förklaring som bygger på egna (eller andras) erfarenheter. Eleven kan formulera en hypotes, det vill säga en förutsägelse som är naturvetenskapligt underbyggd. Förmåga att planera en undersökning Denna aspekt handlar om att planera en undersökning för att testa en hypotes. Planeringen omfattar både att identifiera lämplig utrustning som att designa en fungerande försöksuppställning. Eleven kan ge ett förslag på hur en undersökning kan utformas, men endast i stora drag eller för en begränsad del av undersökningen. Eleven kan ge förslag på hur en undersökning kan utformas i sin helhet, men där förslaget är ofullständigt i något avseende (t.ex. att någon av punkterna till höger saknas). Eleven kan planera för en undersökning, där planeringen innehåller: • Vilka variabler som ska förändras och vilka som ska hållas konstanta, • Hur mätningen ska genomföras, • I vilken ordning momenten ska genomföras, • Vilken materiel som ska användas, samt • Hur materielen ska användas på ett säkert sätt. Förmåga att samla data Denna aspekt handlar om att genomföra en undersökning och samla in data. Här ingår även att handha utrustningen på ett lämpligt sätt. Eleven kan genomföra en undersökning från början till slut, men kräver kontinuerligt stöd av lärare eller av detaljerade instruktioner. Eleven genomför undersökningen på ett osystematiskt sätt, så att resultaten inte blir tillförlitliga och genomförandet brister i säkerhet. undersökning från början till slut, men kräver visst stöd av lärare, instruktioner eller kamrater. Eleven genomför undersökningen så att resultaten inte blir tillförlitliga. Eleven kan hantera eventuella instrument på ett säkert sätt. Eleven kan enskilt, eller som aktiv del i en grupp, genomföra en undersökning från början till slut. på ett systematiskt och noggrant sätt, så att resultaten blir tillförlitliga. instrument korrekt och säkert.

Förmåga att tolka resultat och dra slutsatser Denna aspekt handlar om att utifrån sina resultat och införda teorier kunna dra en logisk slutsats. Eleven använder endast en begränsad mängd av insamlad data för att tolka resultaten. Eleven kan jämföra resultaten från undersökningen med sin hypotes. Eleven utnyttjar alla insamlade data för att tolka resultaten. Eleven kan jämföra resultaten från undersökningen med sin hypotes och dra slutsatser som är i linje med insamlad data. data för att tolka resultaten, och kan föra en diskussion kring eventuella avvikande data och möjliga felkällor. Eleven kan tolka sina data i förhållande till teorier och modeller. Eleven resonerar kring alternativa tolkningar. Förmåga att redovisa och kommunicera sina resultat Denna aspekt handlar om att förklara sina idéer och sitt arbete, med stöd av naturvetenskapliga begrepp, modeller och teorier, så att andra kan förstå hur man har tänkt och gjort. Här innefattas även hur man utnyttjar grafer, tabeller och bilder för att presentera sina resultat anpassat till olika målgrupper. Eleven kan, med kontinuerligt stöd av kamrater eller av detaljerade instruktioner, presentera genomförandet av en undersökning, vilka resultat som uppnåtts samt vilka slutsatser som dragits. Eleven använder företrädesvis vardagligt språk för att presentera sin undersökning. Eleven tar i sin presentation stöd av vardagliga och kontextnära bilder, teckningar m.m. Eleven kan, med visst stöd av instruktioner eller kamrater, presentera genomförandet av en undersökning, vilka resultat som uppnåtts samt vilka slutsatser som dragits. Eleven blandar naturvetenskapliga och vardagliga begrepp i presentationen av sin undersökning och vilka resultat som uppnåtts. Eleven tar i sin presentation stöd av generella symboler och representationer. Eleven kan presentera en undersökning såväl muntligt som skriftligt. Eleven kan, enskilt eller som aktiv del i en grupp, presentera genomförandet av en undersökning, vilka resultat som uppnåtts samt vilka slutsatser som dragits. Eleven kan presentera undersökningen med naturvetenskaplig terminologi. stöd av för naturvetenskapen konventionella symboler och representationer. Eleven kan anpassa sin presentation av en undersökning till aktuell målgrupp och typ av information som ska kommuniceras. Eleven kan dokumentera en undersökning från början till slut. Förmåga att utvärdera en undersökning Denna aspekt handlar om att identifiera möjliga felkällor i undersökningen och avgöra om resultat och slutsatser är rimliga. Eleven kan resonera kring resultatens rimlighet. Eleven kan identifiera möjliga felkällor och resonera kring resultatens rimlighet. Eleven kan bearbeta sin egen undersökning utifrån andras synpunkter. Eleven kan identifiera och värdera möjliga felkällor och med stöd i dessa resonera kring resultatens rimlighet. Eleven kan utifrån en jämförelse mellan planering och utförande föreslå förbättringar i design av en undersökning. Eleven kan resonera kring slutsatsernas rimlighet.