Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Andreas Bergh Gissur Ó Erlingsson Mats Sjölin Richard Öhrvall
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Staten och det civila samhällets organisationer
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Den nationella ungdomspolitiken
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
1 Vägvalet och dess konsekvenser: offentligt, ideellt eller privat.
Varför vi började tänka, hur vi gick tillväga och var vi står nu, Agneta Essén, Lysekils kommun.
Att arbeta praktiskt.
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Effektivitet – vad är det och hur gör man?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Att tillsammans påverka!
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
Att lära sig att analysera
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Nya perspektiv- Befolkningen och deras behov
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kvalitetsarbete i politiskt styrda organisationer
Skolutveckling genom aktionsforskning
Framtidskartläggning
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Kreativa verktyg och metoder
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
stöd för uppföljning och förbättring
Heby kommuns kvalitetspolicy
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Introduktion till processen för balanserad styrning
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt

80-90 talet Brukarundersökningar Vår situation och kritiken idag Olika kvalitetskoncept från näringsliv och utland NPM banar väg för kundfokus Svårigheter med anpassning: politik och ekonomi? Vi investerar men vi ser inte så mycket resultat

90 – 20 talet Vi försöker hitta konkreta arbetssätt Utlandet inspirerar Klagomålshantering, tjänstegarantier, kvalitetsnätverk, kvalitetsbristkostnader, m.m. Involverar även ledning och politik Skiljer oss från omvärlden Vi formulerar ett kvalitetsbegrepp utifrån perspektiv

20-talet och framåt Jämförelser i kommuner och landsting har fått fotfäste Dagens Samhälle Svenskt Näringsliv, Skattebetalarnas förening med flera Öppna Jämförelser Jämförelseprojektet Kommuns Kvalitet i Korthet Kommunkompassen Resultatvisaren

20-talet och framåt Den nationella aspekten har fått fotfäste Kvaliteten på verksamheten ska kunna mätas på nationell nivå Enorma individregister Kvalitet är plötsligt allt - etikettering Döljer en annan agenda Siffrornas kvalitet i komplexa verksamheter Internationella erfarenheter Få liknande exempel – offentligheten Siffror leder inte automatiskt till förbättringar Vem är drivkraften?

Problemet med modeller Donabedian Struktur-process-resultat Hälsosjukvården Modellen får problem i den politiskt styrda organisationen. Inte tillämplig överallt i kommunal verksamhet Förenklingen blir ett hinder och inte ett hjälpmedel i o m att man exkluderar viktiga kvalitativa aspekter från resultatsidan

SKL:s fem spår – hänger de ihop? Jämförelseprojektet Kommuns Kvalitet i Korthet (KKK) Resultatvisaren Kommundatabasen Öppna Jämförelser

Jämförelseprojektet Jämförelseprojektet är verkstan Vi konstruerar, testar, definierar resultatmått och tar fram resultat Flera av måtten från projektet används i Kommuns Kvalitet i Korthet och Resultatvisaren

KKK:s syfte och inriktning KKK:s syfte är att skapa underlag för politiker att föra en dialog med medborgarna om kommunens resultat. Den är starkt begränsad i antalet resultatmått Den tar upp flera områden än vad Jämförelseprojektet gör Det är kommunikationen utåt som är dess huvudsida

Resultatvisarens syfte Ett verktyg för att analysera kommunledningens arbete med resultat och kopplingen till styrning och ledning. En extern granskning utifrån Kommunkompassens områden: tjänsteförmedlare, demokratisk organisation, arbetsgivarroll och samhällsbyggare Bredare perspektiv än Jämförelseprojektet Ett förbättringsverktyg och temperaturmätare som ger underlag till förbättringar av styrning och ledning

Kommundatabasen Samlingsplatsen för alla resultat En ökad betydelse i framtiden utifrån att den vidgar sina insamlingsområden Tydligare koppling till Jämförelseprojektet i och med att RKA kommer att efterfråga resultat direkt från kommuner

Öppna Jämförelser Syftet är att väcka intresset för resultat och jämförelser En samlingsfunktion och publiceringsform för resultat inom olika verksamhetsområden Fortsatt utvidgning av antalet områden Resultaten hämtas från Kommundatabasen i större utsträckning

Vad är bra resultatmått Har betydelse för brukare/medborgare Nedbrytbara på enhetsnivå Kan jämföras med andra kommuner De ska visa på skillnader Transparens

Ny typ av resultatmått Utgångspunkten är ett brukarperspektiv Från ett mått till en samlad bild = index Mer komplex bild av datainsamling Behovet av kvalitetssäkring Säkerhet i resultat – ifrån endagsmätningar Fåtal händer Stöd i definitioner och support

Indexmodeller (value for money) Resultatmått En sammanvägning av flera resultat Effektivitetsmått Relationen mellan kostnader (styckekostnader, exkl. lokaler m.m.) och resultatmåtten ovan NöjdBrukarIndex De tre frågorna som läggs till den lokala enkäten Kompletteras med andra mått Ingen skog eller helhetsbild - men viktiga indikatorer Ibland svåra att kommunicera

Olika behov och perspektiv Kommun ledning Förvaltning - Verksamhet

Vem hanterar och samlar in denna del?

Några frågor att fundera på Hur använder vi måtten och resultaten i framtiden? Hur går de in i planeringsförutsättningar och budgetprocess? Vem är pådrivaren? Säkrar kvaliteten på resultaten? Kan frågan överlåtas till förvaltningarna?

Är det så? Att det är ni som sitter här som har den avgörande rollen? Behöver vi en ny funktion i kommunen? En som alltid har koll på resultaten på ledningsnivå likt den som har det för ekonomi? Kan kommunen undvara detta i framtiden?