mtc SERVICELOGIK SOM UTGÅNGSPUNKT FÖR AFFÄRSUTVECKLINGEN Professor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KILA – FLATÖ DIKNINGSFÖRETAG 2004 SAMFÄLLIGHETSFÖRENINGS
Advertisements

Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
”Så förbättrar vi vår konsultverksamhet!” Ett konkret exempel genomfört våren 2001 Nyckelfrågor att arbeta med: Förutsättningar; 1. Företagets historik/bakgrund.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
KASAM-13, medelvärden, årskurs 9, 1999
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Sidnummer Kataloger och sökverktyg hur kan vi använda DDK?
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
A Lean House –way of describing a Lean system
Quality, service-dominant logic and many-to-many marketing Evert Gummesson (2008) Grupp D1 Per Nilsson, Simon Skott och Joakim Wik 722G60, Strategier och.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

mtc SERVICELOGIK SOM UTGÅNGSPUNKT FÖR AFFÄRSUTVECKLINGEN Professor Årsmöte 2006 SERVICELOGIK SOM UTGÅNGSPUNKT FÖR AFFÄRSUTVECKLINGEN Professor Evert Gummesson Stockholms universitet Företagsekonomi, 10691 Stockholm; tel 08-7531434 el 08-162840; fax 08-6747440; eg@fek.su.se; www.fek.su.se/home/eg/

Glimtar från en pågående internationell forskardebatt om vad marknadsföring är och borde vara.

STATISTIKEN & NATIONALEKONOMIN PRODUKTIONSORIENTERADE BIDRAG FRÅN STATISTIKEN & NATIONALEKONOMIN SOM MOTVERKAR KUNDORIENTERING

SVERIGES EKONOMI FÖRDELAD PÅ SEKTORER (enligt statistiker och nationalekonomer) JORDBRUK 1950 2006

Ur den fransk-italienska filmen Brakfesten från 1973.

SVERIGES EKONOMI FÖRDELAD PÅ SEKTORER (enligt statistiker och nationalekonomer) TILLVERKANDE INDUSTRI JORDBRUK 1950 2006

SVERIGES EKONOMI FÖRDELAD PÅ SEKTORER (enligt statistiker och nationalekonomer) TJÄNSTER/SERVICE TILLVERKANDE INDUSTRI JORDBRUK 1950 2006

MARKNADSFÖRINGSTEORI & MARKNADSFÖRINGSUTBILDNING PROBLEM MED MARKNADSFÖRINGSTEORI & MARKNADSFÖRINGSUTBILDNING

…och det har hittills gjorts ganska litet Marknadsföring som ämne består av en serie blandade påståenden som härrör från… fragmenterade detaljstudier nationalekonomisk mikroteori (“pristeori”) blandade samhällsvetenskaper praktiska erfarenheter observationer hype success stories …och det har hittills gjorts ganska litet internationellt för att skapa verklighets- förankrad och överställd teori.

SLUTSATS: Det är hög tid för ett paradigmskifte i marknadsföringen!

TJÄNSTEMARKNADSFÖRINGEN BIDRAG FRÅN TJÄNSTEMARKNADSFÖRINGEN

VAROR TJÄNSTER/ SERVICE 1970-TALETS NÅGOT FATTADES! MARKNADSFÖRINGS- LANDSKAP NÅGOT FATTADES! VAROR TJÄNSTER/ SERVICE

Detta var troligen nödvändigt i ett övergångsskede, men nu är det FOKUS HAMNADE PÅ * en uppdelning mellan varor och tjänster/service * skillnader mellan varor och Detta var troligen nödvändigt i ett övergångsskede, men nu är det dags att skrota uppdelningen!

VARFÖR? Uppdelningen är produktions- och leverantörsorienterad och inte kundorienterad

BIDRAG FRÅN RELATIONSMARKNADSFÖRING, CRM (CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT) & ONE-TO-ONE MARKETING

relationsmarknadsföring NÄTVERK Området för relationsmarknadsföring one-to-one CRM RELATIONER INTERAKTION

MARKNADSFÖRING SOM NÄTVERK: MANY-TO-MANY MARKETING BIDRAG FRÅN MARKNADSFÖRING SOM NÄTVERK: MANY-TO-MANY MARKETING

many-to-many marketing Området för many-to-many marketing med nätverk som överställd variabel och relationer och interaktion som stödvariabler NÄTVERK RELATIONER INTERAKTION

VI & VÅR FRYS Madelene, dotter i stan Electrolux Dagmar, 85, granne Detaljist VI & VÅR FRYS Ingrid & Gunnar, grannar Transport- företag Laila, Sverker, Linnea & Fredrik, grannar

VI & VÅR FRYS Madelene, dotter i stan Electrolux Dagmar, 85, granne Ingrid & Gunnar, grannar Laila, Sverker, Linnea & Daniel, Detaljist Transport- företag Electrolux VI & VÅR FRYS

THE SERVICE-DOMINANT LOGIC BIDRAG FRÅN THE SERVICE-DOMINANT LOGIC

SERVICE eller VÄRDE FRAMTIDEN MARKNADS- FÖRINGSLANDSKAP ENLIGT THE SERVICE-DOMINANT LOGIC SERVICE eller VÄRDE

”THE SERVICE-DOMINANT LOGIC” SAMMANFATTNING AV ”THE SERVICE-DOMINANT LOGIC” Kunder köper inte varor eller tjänster utan köper ”service” eller ”värde” Allt vi köper är en kombination av varor och tjänster/service: erbjudanden, system, lösningar, paketerade ”value propositions” Värde produceras inte bara av leverantören utan är resultatet av ett nätverk av bidrag Kunden är den slutlige värdeskaparen under konsumtionsprocessen.

BIDRAG FRÅN LEAN PRODUCTION & LEAN CONSUMPTION

1980-talet och framåt: LEAN PRODUCTION * Tillverkning, industri * Höj produktiviteten och kvaliteten * Inget resursslöseri * Just in time, JIT * Kontinuerliga förbättringar * Management commitment * TQM, Total Quality Management * Six Sigma

”It’s the brilliant focus on core processes.”

2005 och framåt: LEAN CONSUMPTION * Dags att ”slimma” konsumtionsprocessen och göra den effektiv * Balans mellan lean production och lean consumption * Var både produktionsorienterad och kundorinterad (”balanced centricity”) * Lean consumption erkänner kundens roll i den värdeskapande processen

THE 6 LEAN CONSUMPTION PRINCIPLES: 1 Solve the customer’s problem completely by ensuring that all the goods and services work, and work together Source: Womack and Jones 2005, p. 61

2 Don’t waste the customer’s time Madelene, dotter i stan Dagmar, 85, granne Ingrid & Gunnar, grannar Laila, Sverker, Linnea & Daniel, Detaljist Transport- företag Electrolux VI & VÅR FRYS 2 Don’t waste the customer’s time

3 Provide exactly what the customer wants 4 Provide what is wanted exactly where it’s wanted 5 Provide what is wanted where it’s wanted exactly when it’s wanted 6 Continually aggregate solutions to reduce the customer’s time and hassle

TOTAL KUNDORIENTERING UPPSUMMERING TOTAL KUNDORIENTERING

SDL x VCN x LC = TCO I alla dessa nya bidrag har kunden en förändrad och mer betydelsefull roll SDL x VCN x LC = TCO SDL Service dominant logic VCN Value creation in interaction in networks of relationships LC Lean consumption TCO Total customer orientation

Det är hög tid att förändra praktiken, utbildningen och forskningen i marknadsföringen! För första gången vädrar jag ett genombrott, ett paradigmskifte!

LITTERATUR SOM SÄRSKILT BERÖR MIN PRESENTATION OM SERVICE-DOMINANT LOGIC Vargo, Stephen L. and Lusch, Robert F. (2004), “ Evolving to a New Dominant Logic for Marketing,” Journal of Marketing, 68 ( January), pp. 1-21. Gummesson, E. (2004), ”Service Provision Calls for Partners Instead of Parties.” Commentary, Journal of Marketing, vol. 68, no. 1, pp. 20-21. Lovelock, Christopher H. and Gummesson, Evert (2004), “Whither Services Marketing? In Search of a New Paradigm and Fresh Perspectives,” Journal of Service Research, 6 (5), pp. 20-41. Lusch, Robert F. and Vargo, Stephen L., eds (2006), The Service-Dominant Logic of Marketing: Dialog, Debate, and Directions. New York: M.E. Sharpe. Grönroos, Christian (2006), “What Can a Service Logic Offer Marketing Theory?,” in R. F. Lusch and S. L. Vargo (eds.), The Service-Dominant Logic of Marketing: Dialog, Debate, and Directions. New York: M.E. Sharpe, pp. 317-333.

OM METOD I MARKNADSFÖRINGSFORSKNINGEN Grönroos, Christian (2006), “Adopting a service logic for marketing.” Marketing Theory, vol. 6, no. 3, pp. 317-333. Gummesson, E. (2006), “Many-to-many marketing as grand theory: A Nordic School contribution.” In Lusch, Robert F. and Vargo, Stephen L. (Eds.), Toward a Service-Dominant Logic of Marketing: Dialog, Debate, and Directions. New York: M.E. Sharpe. OM LEAN CONSUMPTION Womack, James P. and Jones, Daniel T. (2005), “Lean Consumption,” Harvard Business Review (March), pp. 58-68. Gummesson, E. (2006), “”Implementing the marketing concept: from service and value to lean consumption.” Marketing Theory, vol. 6, no. 3, pp. 291-293. OM METOD I MARKNADSFÖRINGSFORSKNINGEN Gummesson, E. (2001), ”Are Current Research Approaches in Marketing Leading Us Astray?” Marketing Theory, vol. 1. no.1, pp.27-48. OM NÄTVERK Gummesson, E. (2004), Many-to-Many Marketing, Liber, Malmö.