KROKODILEN STORYLINE HT-08

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Det första du bör göra är att rita horisonten
easyresearch. se/s. asp Varför?
Speldosan.
Elsa Beskow.
Livet på bondgården Sjövik -berättat av kossan Linda.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Äventyr i sjumilaskogen
Mio min strumpa av Josef och Elin. Det var en gång en kille som hette Mio. Han hade en pappa som hade ett slott. Hans lillebror var fångad av den mäktiga.
Sagan om Piffy.
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
En dag på Skogsgrinden…
Barnanpassad utredning
Hans och Greta.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Svenska som andraspråk
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Hej på er alla!!! Nu har det gått ett år sen jag gjorde ett bildspel. Hade glömt nästan hur kul det är.
Välkommen till Ungdomssamling!
Åk 9 - året då det händer -.
Krokodilens förskola Storyline vt-08
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Det va en gång en katt och hund del 1
Sagan om björnen.
Minna Hedberg Hjort och Melwin Eklund
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
Barnens sagor.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Mitt påsklov Mitt påsk lov. På mitt påsk lov så har min morbror bjudit några i släkten till en brasa och han hade samlat in massa skräp och träd och sånt.
De försvunna monstret Det var en gång en monster mamma som födde en monster bebis. Monster bebisen heter Brolle. Bebisen var jätte snäll och omtyckt. Dom.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det var en gång en sköldpadda.
Marcus berättar lite om sig själv
Det va en gong två barn som heter Rullen och bullen dom bodde oss sin farmor bredvid mörka skogen.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Humlans förskola öppnades någon gång på 70 talet. Fyra avdelningar som hette: Granen, Enen, Tallen och Kotten. Det har varit fritids, späd och syskon avdelningar.
Den magiska dörren.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Att Skapa Serier.
Det va en gång en katt och hund del 1
Vem är jag, Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Det var en gong 2 barn som hete Alexandra och Tilda.
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
Avfallshantering På återvinningscentralen jobbar man med att sortera, bränna och återanvända sopor. Sopbilar kommer och hämtar soporna från våra gröna.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Presentationens avskrift:

KROKODILEN STORYLINE HT-08 TROLLET

Mål och syfte med storyline Trollet Stimulera barnens fantasi och skapandeglädje- bl.a. genom tillverkning av troll Visa förståelse och respekt för varandra i olika socialasammanhang Skapa intresse för natur och miljö Ge viss förståelse för människans påverkan på miljön

Storyline –Trollet v.39-49 Starten Arbetet inleddes med att vi gick till skogen för att leka. I skogen fann barnen ett brev! Hjälp! Jag behöver er hjälp alla människobarn! Jag brukar se er när ni leker i skogen och nu har jag kommit bort från min familj och behöver er hjälp. Eftersom att jag är så liten och ni så stora kommer ni kanske inte att se mig. Om ni skulle få syn på mig så är jag liten. Jag har stort, mörkt och rufsigt hår. Mina händer och fötter ser nästan ut som era och lika smutsiga. Jag har också en lång fin svans. Vårt hus är jättefint och ligger under en stor sten någonstans i skogen. Om ni hittar vårt hus kan ni väl berätta hur jag hittar hem igen. Jag saknar min familj!

Vem har skrivit brevet? Utifrån beskrivningen av den som skrivit brevet gissade barnen vem det kunde vara: En katt En människa Ett troll En syrsa Nej inte en syrsa för den är pytteliten Barnen sprang i väg och letade efter ledtrådar och de fann många!

Brevväxling med trollet startade När vi kom tillbaka till krokodilen började vi nästan genast att tillsammans skriva ett brev till trollet. Sedan ritade barnen teckningar, kartor och skrev fler brev till trollet.

Barnens brev till trollet Hej trollet! Var du än bor så kommer vi och hjälper dig. Om du sitter i ett träd kan vi kanske skrika ner dig! Om du sitter oppe i ett träd så kan du skrika på oss. Är du ett troll? Heter du Trolle eller Fiffi eller Axel? Vi vill hjälpa dig om du vill till din familj. Om trollmamman kommer hittar hon kanske dig om du står på stigen! Vi kommer och hjälper dig! Från barnen på krokodilen

Nya brev från trollet I skogen lämnade barnen brevet och fann ett nytt brev från trollet. I brevet fick barnen bl.a. reda på att det var ett troll som skrivit brevet och trollet tackade för barnens hjälp.

Tillverkning av troll Alla barnen har tillverkat troll efter egen fantasi. Vi dukade upp ett bord med olika material som barnen fick välja mellan. Resultaten blev väldigt fina och olika!

Höstträd Vi promenerade åter till skogen för att se om trollet hittat breven barnen skrivit. Breven var borta Barnen fann ett nytt brev I brevet stod det att alla höstlöv gjorde det svårt för trollet att ta sig fram på stigarna eftersom han/hon är så liten. Trollet bad barnen om hjälp att samla löv.

Barnen pressade löven de samlat i skogen Barnen plockade massor av fina höstlöv som vi tog med oss tillbaka till krokodilen. Vi talade om löven: Hur ser löven ut? Vilka färger har löven? Vad skiljer löven från varandra? Vad heter träden som löven ramlat ifrån? Barnen pressade löven de samlat i skogen

Av de pressade löven gjorde barnen vackra hösttavlor! Lövtavlor Av de pressade löven gjorde barnen vackra hösttavlor!

Trädhäften Barnen bestämde tillsammans att de ville lära sig tre träd: björk, ek och lönn Trädhäften – barnen klistrade in löv i häften och de som ville skrev om de tre träden. Framsida till trädhäfte – höstens färger Skriva etiketter till trädhäfte

Sopsortering Vi gav oss ännu en gång iväg för att leta efter meddelande från trollet. Efter bara en liten stunds letade såg flera barn ett brev från trollet under ett träd. På sin långa väg hem hade trollet trampat på något vasst Trollet bad barnen samla skräp i skogen Barnen hittade en hel del skräp och gamla glasflaskor Sortera soporna glasflaskor

Sopsortering Tillbaka på krokodilen hade barnen flera förslag på hur vi skulle sortera soporna: Hur ska man veta i vilken soptunna man ska slänga soporna i? - Man kan bara slänga rätt. - Om man kan läsa. - Mjukost ska vara i mjukostlådan Varför ska man sortera soporna? - Annars blir det som blandgodis. - Man kan göra nya saker av det. - Ja, om man vill ha en ny mössa får en mormor sticka.

Brevet i brevlådan Hej alla barn på krokodilen! Tack för er hjälp! Jag är äntligen hemma hos min familj! Mina föräldrar har varit så oroliga för mig när jag var borta och ensam i den stora skogen. Mamma, pappa och mina fyra syskon har varit ute och letat efter mig varje dag. Jag är så glad att vara hemma i vårt lilla trollbo igen. Långt in bland alla stora stenar bor vi. I trollboet finns fyra rum, jag delar ett av rummen med min storasyster. Jag är så nyfiken på hur ni människor kan bo och hur era familjer är. Skulle ni vilja skicka ett brev hem till mig och berätta. Min adress är: Trollet Trollbovägen 54 243 35 Höör

Familjen Talade om hur en familj kan se ut och hur man kan bo Barnen ritade sin familj och hur de själva bor Familjecollage (utklipp ur tidningar) Vykort, träna sig att skriva sitt namn och sin adress

Husbygge Barnen byggde hus till sina troll Åldersblandade grupper Inredning av husen Kompromissa och ta hänsyn Många olika material

Trollskogen Barnen byggde upp en trollskog med de mycket fina husen och de unika trollen. Trollskogen stod framme så att barnen kunde leka med grejorna. Till jul flyttade alla trollen hem till sina ägare!

Vilken lyckad avslutning på terminens storyline Bullkalas Vi gick till skogen för att leta efter överraskningen som trollet lovat alla barnen. - Vi har hittat skräp! - Det luktar juice… - Skräppåsen är tung. - Vi har hittat mat! - Han måste ha bakat hela dagen?! - Gud vad snäll trollet är! - Det var goda bullar! Vilken lyckad avslutning på terminens storyline

Barnen Vad vi har lärt oss Vi lärde oss att leta Vi lärde oss att rita kartor Lärde oss vår adress och att skriva den Man ska plocka upp skräp och sortera skräpet Om hösten Göra troll Olika träd gran, björk, lönn och ek Vi lärde oss att skriva

Utvärdering Barnen Vad har varit roligt? Det var roligt att göra hus och troll Göra hus och troll Samma Göra troll Hitta breven Leta efter ledtrådar Plocka bort löven Leta efter skräp och efter breven Roligt att fika Vad har varit mindre roligt? Jag tycker att det var mindre roligt att plocka löv Det var lite jobbigt att plocka löv Inte roligt att leta efter breven för jag hittade inget… Inget, jag tycker allt var roligt!

Utvärdering personal Positivt Negativt Rimliga mål inför arbetets start. Mål som uppnåtts sammanfattas nedan: Många roliga sidospår Stort intresse för trollet. Barnen har visat förståelse, empati och respekt för trollet. Fantasi och skapandeglädje vid skapande av egna troll, trollhus, brev m.m. Intresse och viss förståelse för miljön och vårt kretslopp har väckts. Föräldrar och barn har tillsammans följt dokumentationen av arbetet. Negativt Små grupper – sårbara, arbetet stannade upp Dokumentation via mail – större möjlighet för föräldrar att följa Ett mer utmanade mål - för oss som personal

Utvärdering Föräldrarna Positivt Bra dokumentation i pärmen Kanon att arbeta utomhus i skogen Mycket och bra information före och under arbetet Öppethus var ett bra tillfälle att ta del av all dokumentation Barnen har varit väldigt engagerade och berättat mycket hemma Väldigt bra dokumentation i pärmen, där kan man kolla tillsammans med barnen Barnens stolthet över vad de lärt sig och över sina alster Negativt Stressigt att läsa i pärmen, dokumentation även via mail Skulle önska att få bilderna via mail Pärmen glöms bort ibland, mail skulle vara bra