Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Advertisements

Varför fokus på nyanlända just nu
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande

Presentation av Stiftelsen Tryggare Sverige. 2 Tryggare Sverige - en ny aktör inom trygghetsområdet •En professionell NGO (non governmental.
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Ökande tillgänglighet gynnar alla studenter
Beredningen för integration och mångfald
Policy för miljö och hållbar utveckling
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Summering av brainstorm 2
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
Internationell mobilitet
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Integration och mångfald –
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Mentorsprojektet Näktergalen Ett samarbete mellan Borås Stad, Högskolan i Borås och Sjuhärads Kommunalförbund
Att styra med kompetens
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Tillgänglighets- uppdraget
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Europeiska socialfonden
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Centrum för Genusvetenskap
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Diversity in the Swedish Industry Cecilia Ramberg, projektledare IVF Industriforskning och utveckling AB Projekttid juni 2002-oktober 2005.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utvecklingsplan för förtroendevalda Sammanställning av gruppdiskussioner Ordförandekonferens november 2006.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Från breddad rekrytering till inkludering
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Bo-anders jönsson, lunds universitet
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Verksamhetsplan FSV 2016.
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Heby kommuns kvalitetspolicy
Innehåll Min bakgrund som chef och ledare
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Utbildningsvetenskap i förskolan
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
KRUT ATT GE PLATS.
Arbetsintegrerat lärande
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad rekrytering) • Ordförande nätverket Include: ett nationellt nätverk för ökad kunskap och erfarenhetsutbyte kring breddad rekrytering, inkludering och likabehandling

Högre kvalitet eller breddad rekrytering? Hur definieras kvalitet???

Varför breddad rekrytering? • Högskoleförordningen • Politiska trender • Rättvisa och demokrati • Spegla samhället • Bredd för spets • Breddad rekrytering = ökad rekrytering • Kvalitet i sig både: under utbildning och efter Olika drivkrafter för att bredda rekryteringen samverkar (konkurrerar?). Utgångspunkten kan påverka utfallet

Bredden måste tas tillvara för att vara en tillgång - en pedagogisk utmaning, inte ett studentproblem Ålder, kön, erfarenheter, perspektiv, Lärstilar, förväntningar, motivation, självbild Definiera vad som krävs, urval en möjlighet Inte sänka krav utan förtydliga dem, introducera, öva Studentaktiva arbetsformer, varierade examinationsformer

Ett inkluderande förhållningssätt i hela organisationen Från: Individuella lösningar som kompenserar individen Stöd som komplement till ordinarie verksamhet Anpassning till ”mall” Till: Generella lösningar som inkluderar alla, gynnar alla Generiska färdigheter en del av ordinarie verksamheten ( ex WAC) Ta till vara mångfald

Helhetsperspektiv • In – under – ut • ”Breddad rekrytering” relaterar till: jämställdhet, likabehandling, rekrytering, validering, karriärplanering, pedagogisk utveckling, kompetensutveckling, kvalitetsarbete… • Dialog och samarbete, ”korsrepresentation”

RASK Redskap för akademiska studier och karriär  Studieteknik  Muntlig framställning  Akademisk text  Karriär  Studying in Sweden  Oral presentation Academic Writing I - III Oral Technical Presentation Akademiskt språkbruk (kurs inom program) Svenska för studier på högskola English Basics for University I och II Collegetermin Nya vägar till arbetsliv/utbildning STUDIEVERKSTAD STUDIEVERKSTAD BEHÖRIGHET FÖR HÖGSKOLESTUDIER Följa upp, utvärdera, forska Tillträde: validering, reell kompetens, urval Utveckla högskole- pedagogik Track- it: följa studenten in-under-ut Basår Behörighets- givande kurs Studie- & karriärplanering Student- mentorer

Vad kan ledningen göra? Exempel från Malmö • 14 postdoktorer under två år • Rektorsuppdrag till institution att arbete högskoleövergripande • Inte bygga på eldsjälar utan skapa strukturer • Stå för en nkluderande värdegrund • Målbild studenter handlingskompetenta, förändringsbenägna • Metodutveckling för att ta tillvarata mångfald prioriterad satsning 2014 – 2016 • Utlysa pedagogiska utvecklingsmedel • Beakta mångfald och syn på mångfald i rekrytering • Följa upp både studenter och verksamhet

Framgångsfaktorer