Svensk skola i internationell belysning – en översikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Advertisements

Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Äldre i välfärden.
Siffror om jämställdhet
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Elever med utländsk bakgrund -
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
EUs lägsta arbetslöshet till 2020
- Konsten att ge feed-back
Fjärde järnvägspaketet
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Stormöte för kunskapsregionen Fredag den 19 oktober 2012 Norra Latin, Stockholm.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Europeiska socialfonden
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Total Rapport StudentBarometern 2013
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Vägval för livslångt lärande
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Vindeln "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vilhelmina "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Robertsfors "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Svensk skola i internationell belysning – en översikt

Fyra delar: 1. Kommentarer om internationella jämförelser och mätningar 2. Försök att fånga Sverige-bilden som helhet 3. Några valda nedslag 4. Utbildning och humankapital Jag kommer att visa en mångsidig och sammansatt bild.

1. Om internationella jämförelser

Internationella jämförelser: växer och frodas Europeiska koordineringsprocesser: Bologna – Köpenhamn – Lissabon – Inne: Mätningar och indikatorer - Kunskaper (funktionella) - Jämförelser o ranking. Och drömmen om att kunna ge framgångsrecept OECD i hög grad på arenan: PISAs policyeffekt! ’Education at a Glance’ varje år. IEA, EU Nya mätningar på gång: ESLC, L2L?, PIAAC, TALIS, Creativity.. Globalisering!

k källor: - Education at a Glance (EAG) EU-kommissionen: Progress report.. (Lissabon) Eurostat: Adult Education Survey Det svenska utbildningsväsendet i ett utifrån-perspektiv (OECD-granskningar) - Peter Mortimore: Teacher’s Time. A study of Denmark and three comparable countries, 2007 Erik Mellander och Christina Håkansson: Transparency in Human Capital Policy.. (2006) - OECD: Macroeconomic and Structural Policy Analysis (2006) - Utbildningsdep: Trender inom utbildningsområdet – (2009)

The good news.. De internationella jämförelserna innehåller alltfler intressanta variabler (inte minst på output-/resultat-sidan) Jämförelserna blir genom arbete med kvaliteten bättre och bättre

and the bad.. Vi mäter ofta inte riktigt samma sak och på samma sätt i olika länder Vi jämför oss med olika länder vid olika tillfällen Det finns så mycket jämförande data att det också går att ge divergerande bilder. Så kommer det nog att förbli

..alltså: Det sker en utveckling av jämförelserna, men det finns goda skäl att ställa kritiska frågor. Avgörande för bilden alltså: vilka vi jämför oss med om vi mätt samma sak och på samma sätt om vi lyckas mäta det som vi uppfattar som det centrala om vi lyckas visa utvecklingen över tid (vad det är avsändaren vill visa)

Försök att fånga Sverige-bilden 2. Försök att fånga Sverige-bilden

Sverige-bilden i korthet.. Det som beskrivs som centralt idag – kunskapsmät-ningarna – visar en nedåtgående trend vad gäller s.k. basfärdigheter. Varierad resultatbild som helhet. I huvudsak klart positivt om man ser till hela indikator-fältet; utbildningsnivå, yngre barns läsförmåga, livslångt lärande, tillgänglighet. Sverige satsar mycket resurser på utbildning, från förskola till forskarutbildning. Även generösa kringresurser (lokaler, måltider, skolskjuts, samt studiestöd). Bra, genomtänkta universella system, säger OECD. Inte alltid lever genomförandet upp till de höga ambitionerna. ’Dropouts’, mattekunskaperna, minskande likvärdighet.

PISA, TIMSS och PIRLS PIRLS: Svenska 4:eklassare läser bra. En viss nedgång efter 2001 från toppnivå. Ny mätning 2011 – redovisas hösten 2012. PISA: Svenska 15åringar hade 2009 genomsnittlig läsförmåga, en successiv försämring sedan 2000. Även kunskaperna i matematik och naturvetenskap har sjunkit under perioden – och är genomsnittliga el ngt under i 2009 års mätning. Ny mätning 2012. TIMSS: Svenska 8:eklassare presterade 2007 som högst på medelnivå i matematik och naturkunskap, även här en sänkning. Ny mätning 2011.

Andra internationella kunskapsmätningar Digital reading (15åringar läser och navigerar på dator): Svenska elever presterade över OECD-snittet. Ej gjord tidigare. ICCS: samhällskunskap och demokratisk kompetens. Svenska elever presterade över internationella snittet i båda delarna av provet. ESLC: mäter kompetens i de två största främmande språken i resp EU-land. 2011 första mätning – engelska resp.spanska.

EU-maskineriets utbildningsindikatorer Två ramar: * EU 2020 – den stora processen. Inom unionen ska minst 40 procent av 25-34-åringarna ha en eftergymnasial utbildning (SE 42% 2009) Inom unionen ska mindre än 10 procent ha mindre än en gymn-utbildning (SE ca 10% 2009) * ET 2020 – processen vad avser utbildningssamarbetet. -Fem indikatorer, varav tre utöver ovanstående: andel i förskola, andel svagpresterande i läsning etc, andel vuxna i ngn form av utbildning (SE ligger bättre alt mycket bättre jmf med EU-snitt)

Sverige-bilden i stort..

Sverige-bilden i stort.. Kuriosa: Vid en genomgång nyligen var Sverige det land som hade högsta genomsnittliga rankingen på de 145 EAG-indikatorerna.. (..men alla indikatorer hade getts samma vikt!)

Sverige-bilden i stort.. En svensk profil?

Exempel: Investeringar i utbildning - rangprofil

Sverige-bilden i stort Sverige-bilden i stort.. Sannolikheten att hamna i viss rangordning, EU-indikatorer, slumpvis viktningsförfarande (Mellander, Håkansson)

Sverige-bilden i stort Sverige-bilden i stort.. Sannolikheten att hamna i viss rangordning, EU-indikatorer, slumpvis viktningsförfarande (Mellander, Håkansson)

Några nedslag i de internationella jmf 3. Några nedslag i de internationella jmf

Utbildningsnivå – olika sätt att mäta, olika bilder.. EU: slutförd gymn-utbildning bland 20-24-åringar som indikator (figuren). OECD visar dito vid ’typisk examinations- ålder’ (19 i SE) – här kommer Sverige med sina 75% långt ner.

Mera om studier och utbildningsnivå Andelen unga (25-34år) med minst 3-årig högskola är numera relativ hög. (Flera utbildningar förlängdes och blev 3-åriga på 90-talet)

Andel 25-34åringar med 3års högskola, 1998 och 2006

Mera om studier och utbildningsnivå Andelen unga (25-34år) med minst 3-årig högskola är numera relativt hög. (Flera utbildningar förlängdes och blev 3åriga på 90-talet) Endast var sjätte vuxen svensk (25-64 år) är idag lågutbildad (men USA och några till har ännu lägre andel).

Vad hänger god läsförmåga ihop med? Svar 1: Det hänger ihop med läslust Svar 2: Det hänger ihop med om man läser på fritiden Detta gäller i alla länder. Sverige och flera nord länder har stor skillnad i läsförmåga mellan dem som läser (ngt) på fritiden och dem som inte gör det (alls). (* Svar 3: Läsförmågan har givetvis också ett samband med socioekonomisk hemmiljö. Detta samband är nu tyvärr inte lika svagt i Sverige som tidigare!)

mer jämförelser.. Många högutbildade, men har vi också många kvalificerade (skilled) jobb på arbetsmarknaden?

Andel av arbetskraften i ’skilled jobs’ Svar: ja

mer jämförelser.. Många högutbildade, men har vi också många med kvalificerade (skilled) jobb på arbetsmarknaden? Tid i skolan – för elever Lärare: lön, lärartid, demografi, fortbildn m.m. [en hög veckoarbetsbörda i Sverige enligt Mortimore]

Totalarbetstid per vecka (uppskattad) för lärare

Utbildningsnivå - arbetsmarknad

mer jämförelser.. Många högutbildade, men har vi också många med kvalificerade (skilled) jobb på arbetsmarknaden? Tid i skolan – för elever Lärare: lön, lärartid, demografi, fortbildn m.m. [en hög veckoarbetsbörda i Sverige enligt Mortimore] Inkomstskillnaderna mellan högre och lägre utbildade är betydligt större i OECD (snitt) och t.ex. i USA än i Sverige.

Privat – offentligt Offentliga investeringar dominerar i Sverige. Även våra privat drivna skolor bygger (i motsats t.ex. till anglosaxiska länder) helt på offentliga medel Men - Sverige har höga ’privata’ investeringar i utbildning på två sätt: För det första: Många i studier /livslångt lärande innebär att individer satsar tid och ansträngning (ökning av humankapitalet)

Privat - offentligt.. ’Andel vuxna i någon form av studier’ i EU-länder

Privat – offentligt.. För det andra: Relativt omfattande personalutbildning i Sverige: SCB beräknar att den årliga investeringen nästan är i nivå med grundskolans kostnader. ”…OECD menar att den privata vuxenfortbildningen som sker inom svenska företag är som en svart låda som sällan systematiskt kopplas till den formella och offentligt finansierade vuxenutbildningen..” (Rapport till Utbildningsdepartementet, Metamatrix) * Andelen i fristående /privata skolor: Sverige ett ”medelland”

Effektivitet? Sverige satsar mycket resurser – men hur mycket kommer ut av dem? Kan vi meningsfullt jämföra relationen utbildnings- satsningar / utbildningsresultat mellan länder? OECD har gjort vissa försök, men det återstår troligen en hel del arbete för att få fram robusta resultat. Kritik mot tillämpade metoder har framförts. En stor del av de mål som satts upp mäts inte!

Skola och utbildning Humankapital? 4. Skola och utbildning Humankapital?

Utbildning och humankapital Humankapitalteori – 60talet och framåt. Vad bidrar till humankapital? Antal utbildningsår som standardmått ”Inte kvantitet utan kvalitet” - PISA som mått Hanushek - Wössman Vad mäts? Om icke-kognitiva faktorers betydelse Omfattande forskning pekar på att icke-kognitiva förmågor (sociala-emotionella, beteendemässiga) spelar stor roll för framgång senare i livet.

..slutligen: 34 procent av alla examina i högskolan förra läsåret togs ut av män – dvs. 66 procent av kvinnor; en internationell trend! Attraktiviteten i att bli och vara lärare är en nyckelfråga – här finns utmaningar för Sverige, och en hel del andra länder Mellanskolvariansen i kunskaper ökar i Sverige; analyser tyder på att det i sig drar ner kunskapsresultaten..!

Vi ska inte glömma de kvalitativa jämförelserna – att jämföra också där olikheterna är stora och där vi saknar mått! Hur skapa en motiverande skola?

Tack för mig! Mats.Bjornsson@skolverket.se Bjornssonmats@gmail.com