Liten lathund för telefonintervju

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
Warpen BK Här följer en instruktion hur man plockar fram egen statistik från datafilen. Det finns två sätt att få fram statistik. Man byter antal dagar.
Inloggning Mobil Administration Finns på Ange ditt användarnamn och PIN-kod. Klicka på OK. Ett SMS skickas till din mobil.
Microsoft® Lync™ 2010 Utbildning i delegering
IPad grundkurs.
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
Skapa ett video-CV på YouTube
Statistikmodulen Omicron Syntax Data AB Framåt.
Alternativa tillvägagångssätt Registrera ny intervju i BCFPI
Solanderskolan presenterar
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
DIO Webb, en kort manual Version Sida 2 Version 7.0 Innehåll 1.Skapa nytt meddelande a.Välja mottagare b.Förklaring av de olika fälten.
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Underlag för din poster
E-post juni 2013.
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Laterna Compact Booking Saknar du ett bra bokningssystem? Pröva det här! Lättanvänt Flexibelt Pålitligt.
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Aktivitetskort på nätet
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
©storm.
Version 1.1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka.
Manual för ledare Ledare = du som är ansvarig för en eller flera träningsgrupper inom din förening, men i övrigt inte har några speciella administrativa.
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
Lägga in ett PM – så här gör man…
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Demo dokument- och ärendehantering Polisförbundet
1.Öppna först googlekartfilen du fått av byNet i googleearth genom att dubbelklicka på den. Notera att du måste ha installerat google earth. Detta görs.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Informationssökningsprocessen:
Medlemsregistrering SAFF har skapat en förenklad version på hur ni i föreningarna lägger upp era medlemmar. Har ni frågor ring Marika Holm på
Licensregistrering SAFF har skapat en förenklad version på hur ni i föreningarna registrerar licenser till era spelare och lag. Har ni frågor ring Marika.
Hur man beställer produkter och blir lojal kund..
Adato - rehabverktyget
För att Nyheter ska visas som egen rubrik skall denna ruta vara ibockad. Markera Nyheter Klicka därefter på ”Ny sida”
Rekvirera arbetsgivarstöd via internet
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Version 1.21 Övningsuppgift Läkare skriver och justerar vårdplan Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version.
Version 1.2 Övningsuppgift Ansvarsöverflytta patientärende Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.2.
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
Version 1.2 Övningsuppgift Skriva och justera vårdplan Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.3.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma vidare.
BCFPI Varför och till vilken nytta? SKL 28 april
Uppstart iPad Höörs kommun.
Tommy Nilson Föreningen DIS Datorhjälp i Släktforskningen © Bengt Kjöllerström | Modul 31.
Version 1.11 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen, som visas nedan och klicka på den. Klicka.
Synpunkter, klagomål och beröm
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Kommunikationspass Jag heter
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Miljödata ABwww.miljodata.seBG Besöksadress Ronnebygatan Karlskrona PG Org. Nr Adato - rehabverktyget.
LATHUND BLODOMLOPPET 2017 Gå in på
Adato - rehabverktyget
Lägga in ny medlem Ta bort medlem
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Guide till Fristående tidbok
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
Fysisk aktivitet i COSMIC
Så här dokumenteras Alkohol i COSMIC
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Liten lathund för telefonintervju Innehåll Registrering i personkortet Lägga till intervjuformulär Intervju Avsluta en intervju Att föra in viktiga datum (första besök och avslutat) Lite om tolkning Sammanställt av Göran Sigroth, Jan -09

Person-/registerkort| Nytt ärende Börja alltid med ”personkortet” = Patient/Klient Kontrollera att personkort gällande ärendet du skall lägga in inte är inlagt tidigare (Får endast finnas ett personkort per patient/klient) Klicka på ”search” (sök) Du ser följande: Skriv in de tre första bokstäverna i efternamnet. Observera att det i databasen kan finnas patienter/klienter med samma efternamn som den person du håller på att lägga in. Kontrollera noga!! Tryck på ”search” Om ”Not found” kommer upp ELLER annat snarlikt namn= ok att lägga in den patient/klient kortet avser Nu kan du tryggt lägga in en ny patient/klient genom att trycka på ”add” (lägg till)

Till Sist: spara när fälten är ifyllda!!!! Bilden som kommer upp Var noga med att du angett rätt person! Här klient Fyll i alla fält Telefonnumret ifylls ej i demon - kommer att vara anpassat i skarpa versionen Klicka på kalendern för att markera datum Välja födelseår/datum: markera – använd pilarna för att hamna rätt Klicka på årtalet så kommer denna bild fram Klicka ”ok” när du är färdig Till Sist: spara när fälten är ifyllda!!!!

Kontrollera uppgifterna!! Sidan som kommer upp ser ut så här = en sammanställning av de personuppgifter du lagt in Kontrollera uppgifterna!! Om det är något som inte stämmer – rätta till det!! Klicka på ”Edit” Mer att fylla i nu: ”Interviews and Enrollments” (”registreringar”) Det är här det går att följa ett ärende från remissdatum till datum för första besök och, senare, datum för avslut. I databashanteringen blir det då möjligt att mäta flödena. Det blir också möjligt att hålla reda på ärenden så att inget blir stående på väntelista utan att någon vet. Klicka Så kommer du vidare

Klicka här när du ska registrera remissens ankomst Klicka här när du ska registrera remissens ankomst. (Kan vara remiss från annan ELLER när vårdnadshavare kontaktat mottagningen. Om ärendet senare ska in på VL för något behandlingsprogram kliniken har - markera här Spara Du kan nu gå vidare med nästa ”flik”

Att lägga till fler uppgifter Kontaktinformationen Barn och ungdomar kan ha fler adresser ex vis om vårdnadshavarna inte är sammanboende, egen mobil etc,etc Under fliken ”Sharing” kommer det senare att finnas angett vilka medgivanden som finns i ärendet gällande att annan klinik kan ta del av resultaten – inget som är aktuellt för dig att fundera över nu.

Gå in på ”extras” för att markera ”tags” Klicka på ”Add” ”Tags” = Sätt att ange uppgift som skall vara sökbart i databas. I ett senare skede av BCFPI användning är det önskvärt att kunna göra olika typer av grupperingar. Ex skola, ålder, kön+utagerande problematik OBS: Måste användas enhetligt vid kliniken GeoCode 1 GeoCode 2 Ifyllt och klart

Skapa intervjuformulär När personkortet är färdigt skall det knytas samman med ett intervjuformulär. Alla kommande intevjuer i ett ärende skall knytas till samma personkort. Det får endast finnas ett personkort i varje ärende!!! Klicka på ”add” (Lägg till)

Steg 1 Specificera intervju 1)Markera ”parent” (om det är vårdnadshavaren) 2)Välj intervjuformulär (Nytt ärende är alltid ”Long/parent Sv 1.0”) 3)Kontrollera datum Ska alltid vara det datum intervjun genomförs 4)Next Steg 2 Specificera vem intervjun gäller (Patient/klient) Lägg promptern i fältet Skriv in de tre första bokstäverna i efternamnet Där finns namnet du lagt in i personkortet! Markera Klicka ”next” (Nästa)

Använd INTE denna ruta Steg 3 Lägga till informatör/vem som intervjuas 3 första bokstäverna i efternamnet Om föräldern heter samma som barnet i efternamn kommer ett namn upp… Men det är barnets. Använd INTE det. Klicka på ”Add” (lägg till) Specificera anmälningsinformation Steg 4 1)Bekräfta registrerat remissdatum (Datum då ärendet aktualiserats) 2)Ange i vilket ”läge” intervjun görs. Before (före) During (under pågående behandlig) Follow up (Uppföljning) Förstagångs intervjuer är alltid ”Before” 3)Tryck ”next” Fyll i alla uppgifterna (Utom telefon i demoversionen) Steg 5 När alla uppgifter är ifyllda – ”save” Kontrollera att ifyllda uppgifter stämmer spara sedan för att komma vidare Använd INTE denna ruta

1)Kontrollera nu alla inlagda data. Sista momentet innan formuläret blir synligt 1)Kontrollera nu alla inlagda data. Om det är något som inte stämmer: klicka på edit och följ instruktionerna 2)Du skall nu kontrollera med den som skall intervjuas att det vekligen är OK att genomföra intervjun. Om ”ja”.. Markera detta Klicka nu på ”save and start” Nu har du fått upp själva intervjuformuläret Möjlighet att kontrollera och ändra inlagda uppgifter (igen) Möjlighet att kontrollera vilka medgivanden du fått & lägga till nya

De öppna frågorna/Intervjustart Börja alltid intervjun med några öppna frågor Anledningen till kontakten med mottagningen Hur länge oro funnits för den situation som är Här ser du förslag på gemensamma sökord. Du måste lägga in dem i själv i varje intervju. Tips: Gör en mall i word. Skriv sammanfattningen där|kopiera in den i intervjun Om du klickar på dessa ”i:n” finner du lämplig ingress till frågebatteriet under respektive rubrik Börja intervjun med psykiskhälsa Tag alla frågor i formuläret UTOM ”Hinder” Kom ihåg att: Under intervjun checka av med den intervjuade att det känns ok Håll dig till den formulering av frågan som finns i formuläret Vid flödande information från den intervjuade påminna om att möjlighet kommer att finnas sedan för att ge mer information Notera viktig information i ”kommentarsboxen” som finns bredvid varje fråga För in viktig information i den narrativa rutan (samma som de öppna frågornas svar noteras i) Ta de demografiska frågorna innan intervjun avslutas Alltid avsluta intervjuer med ”Finns det annan information än den som du beskrivit nu, som är viktig att ta upp?” I formuläret kan finnas angett ”denna fråga används ej” Det är fel… Alla frågor används (ett tryckfel som kommer att justeras snarast)

1)När du genomfört intervjun – spara!! Slutmomenten 1)När du genomfört intervjun – spara!! 2)Innan Du avslutar samtalet med den intervjuade är det bra om du gör en sammanfattning av de inhämtade resultaten. Klicka nu på ”Interview tools” Klicka på ”standard parent” för att få fram en graf. Använd grafen för att delge huvuddragen i de inhämtade materialet För din och klinikens del kan det vara bra om du också kikar på ”Parent evidence-based service planning” Men detta resultat bör ej gås igenom med den intervjuade i det här läget

I rullisten ”interview tools” klickar du på ”Finish interview” Du inhämtar här medgivande till en uppföljnings/utvärderingsintervju Det är viktigt att du tidigare fyllt i kontaktuppgifter i momentet där du kunde specificera informant. Dessa uppgifter visas då automatiskt i dessa fält Här kan du notera vilka medgivanden du fått och, om det behövs, något av vad du enats med föräldern om. Det kan handla om tidpunkt för intervjun… BCFPI räknar hela tiden mot evidencbaserade metoder/modeller.

att lägga upp ett personkort: max 10 minuter Om nu alla uppgifter ovan stämmer så klicka på ”Finish” Beräknad tid att lägga upp ett personkort: max 10 minuter Att genomföra intervju (Long parent): max 45 minuter

Att lägga in datum för första besök & avslutat Det är viktigt att sköta om sina intervjuer för att få mesta möjliga ur databasen. När en patient varit på sitt första besök skall datum för detta anges. Gå till huvudmenyn, person. Klicka på ”search”. Sök rätt på personkortet för aktuell patient. Klicka på fliken för ”interviews and enrollments”. Klicka sedan på ”Edit Enrollments” När det i ett senare skede blir dags att avsluta ett ärende skall datum för detta också anges. Klicka på fältet under ”Discharge Date” När sidan öppnat sig klicka på fältet under ”admission Date” (=datum för första besök). Markera aktuellt datum Spara efter ändringar!! Sidan som nu visar sig ska se ut på detta sätt.

Lägga till fler intervjuer Det får endast finnas ett ”personkort” i varje ärende Du knyter alltså kommande intervjuer (lärarintervju, intervju med den andre föräldern, egen (om tonåring) och uppföljningsintervjuer till aktuellt ärende genom samma förfarande om angetts tidigare ”lägga till informatör”. Att snabbtolka 1. Läs ingressen 2. Se om det finns något skrivet under observera från den "Öppna frågan" 3. Titta på viktning (1-8) 4. Titta på förhållanden extrovert – introvert 5. Titta på staplarna över 65 (riskområde) och tolka samverkande staplar 6. Titta på självskadefrågorna 7. Titta på den öppna frågan

BCFPI - Skalor =TMHP Psykisk hälsa ( = RAIAp+EXp+INp) Rap Koncentrationsförmåga + RIAp Aktivitets- och impulskontroll =RAIAp Koncentration, impulsivitet, aktivitet COp Samarbetsförmåga CDp Uppförande = EXp Extrovert beteende SPp Separation/individuation MAp Hantera oro (ångest) MMp Hantera stämningsläge (depression) SHp Självskadebeteende INp Introvert beteende =TMHP Psykisk hälsa ( = RAIAp+EXp+INp) SocPartP Socialt deltagande QRelP Kvalitet på relationer SchoolP Skolnärvaro och prestation ChFP Barnets funktionsnivå FActP Familjeaktiviteter FcfP Familjens välbefinnande GfsP Påverkan på familjen De 8 markerade variablerna utgör grunden då man beräknar belastningsgrad. Varje variabel över t-score 70 ger 1 poäng.