OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Översikt av Guide till ökad vattensäkerhet
LSO på skadeplatsen.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Idrottslärare om astma
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Att vara en del av en organisation
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Kundundersökning mars 2010
Lag om skydd mot olyckor
Centrala innehåll och kunskapskrav
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Vad tycker de lantbruksverksamma om Säkert Bondförnuft
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Patientsäkerhetsronder
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Anläggningssäkerhet Dokumenterad riskanalys ger underlag för val av skydd.
LSO - Livräddningsutrustning
Barns rätt till en trygg skola
Svenska Simförbundet Presentation seminarium – Framtidens bad och gym, 4 juni 2009 Jan Olsson Generalsekreterare Svenska Simförbundet.
Svenska Simförbundet Presentation seminarium – Vem ska äga och driva idrottsanläggningen, 26 november 2009 Jan Olsson Generalsekreterare Svenska Simförbundet.
Handlingsprogram enligt LSO
Farligt spel – Inte bara ett arbetsmiljöproblem
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN. SKA PRATA LITE OM… …En vattensäker kommun …Myndigheten för säkerhet och beredskap …Konsumentverket …World Conference.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g. AIS kl
Argumenterande text om: mera simlektioner på idrotten
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
2 föreningar en anläggning. Tibro Hästsportklubb Bildades 2010 Antal medlemmar 2011, 50 st. Antal lic.ryttare 2011, 29 st. Har i dag ingen anläggning.
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Skador och nödsituationer
Välkomna till klass 3!.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Hantering av nödsituation vid vatten vintertid. Isvak
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Modell för systematiskt arbetsmiljöarbete
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
LPP – rörelse Lekar och spel
Friluftsliv Lite inspiration...
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN Anders Wernesten

INTERNATIONAL LIFE SAVING FEDERATION WORLD DROWNING REPORT 2007 Edition World Heath Organization, WHO, beräknar att 382 312 personer omkom år 2002 genom drunkning. Drunkning är därmed den i storleksordning tredje dödsorsaken efter trafikolyckor och fallolyckor. (World Health Report 2004).   World total AFR AMR EMR EUR SEAR WPR Total 382 312 65 196 22 698 25 705 37 987 98 106 131 946 Rate per 100 000 6,2 9,7 2,7 5,1 4,3 6,1 7,7 AFR: African Region AMR: Americas Region EMR: Eastern Mediterranean Region EUR: European region SEAR: South Eastern Asian Region WPR: Western Pacific Region Ovanstående drunkningssiffror exkluderar översvämningar, transportolyckor och självmord. Sverige år 1900 3,6/100 000 inv. Under 2000-talet 1,1/100 000 inv.

Olyckor i Sverige hur många vad händer

Antal omkomna drunknade i Sverige historiskt -98 -87 -254 -92 -72 -89 -46 -88 -78 -26 -34 -17 -15 -12 -10 -9

Antal omkomna drunknade 2003-2012 Under 100

Typ av olyckor 2012 2003-2012

Antal omkomna drunknade i badolyckor 2003-2012

Antal omkomna drunknade i isolyckor 2003-2012

Antal omkomna drunknade i fritidsbåtsolyckor 2003-2012

Antal omkomna drunknade i övriga olyckor 2003-2012

Trend drunkningsolyckor

Antal omkomna drunknade barn 2003-2012 Vanligaste dödsorsaken barn 0-6 år Näst vanligaste dödsorsaken 7-17 år

Antal omkomna/län 2003-2012 14,1 2,3 3,6 3,2

OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN

LIVRÄDDARE - BEHÖVS DE

SLS ATTITYDUNDERSÖKNING 2012 Anser att det borde finnas badvakter vid offentliga badplatser, vid sjöar och hav Anser att det borde finnas badvakter vid offentliga badplatser, i simhallar Anser att det borde finnas badvakter vid offentliga badplatser, vid sjöar och hav 64% Anser att det borde finnas badvakter vid offentliga badplatser, i simhallar 97%

SLS tillbudsundersökning Simhallar/bad 2000 - 2006 1 drunknad Varje år inträffar cirka 2 700 …olyckor som leder till besök på akutmottagning. *IDB 2009-2010 50 - 100 drunkningstillbud 5000 - 6000 olyckstillbud 25-30 miljoner besökare

SÄKERHET - TRYGGHET Är säkerheten på badet den som besökarna förväntar sig? Har besökarna den kunskap som badet förväntar sig? Är ansvaret tydligt?

Riskanalys/systematiskt säkerhetsarbete… ETT SÄKERT BAD Riskanalys/systematiskt säkerhetsarbete… Kartlägg risker och förbättra kontinuerligt säkerheten för personal och badgäster. Dokumentera och följ upp incidenter och olyckor. Analysera och utvärdera kontinuerligt. …leder till Att åtgärder vidtas för att eliminera eller minska riskerna. Att rutiner och instruktioner skapas och förankras hos personalen. Att personalen får anpassad utbildning och träning.

BEHÖVS LIVRÄDDARE Ja, för vem ska annars… Kartlägga risker och kontinuerligt förbättra säkerheten. Dokumentera och följ upp incidenter och olyckor. Analysera och utvärdera tillbud. Bevaka i enlighet med genomförd riskanalys.

KAN LIVRÄDDARE ANVÄNDAS TILL NÅGOT ANNAT Utbildade livräddare har kunskap som kan användas i kommunernas övriga vattensäkerhetsarbete…

EN VATTENSÄKER KOMMUN

SEX KRITERIER FÖR EN VATTENSÄKER KOMMUN

Lagen om Skydd mot Olyckor Kommunen skall i sitt handlingsprogram enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) tydligt ange vem som har ansvar för samt målsättning med vattensäkerhetsfrågor. Detta gäller skötsel av materiel och anläggningar, information samt tillsyn enligt 5 kap 1§ LSO. En plan skall tas fram hur målen uppnås och ett kontinuerligt dokumenterat uppföljningsarbete med inventering och hantering av risker skall bedrivas.

SKOLAN Skolan skall tydligt kunna dokumentera att man uppfyller läroplanens mål: För att få godkänt betyg i slutet av årskurs 6 ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Dessutom ska eleven kunna Badvett och säkerhet vid vatten vintertid samt kunna hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider. För att få godkänt betyg i slutet av årskurs 9 ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Dessutom ska eleven kunna Första hjälpen och hjärt- och lungräddning, Badvett och säkerhet vid vatten vintertid samt kunna hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap enligt principen för förlänga armen, under olika årstider.

ÖKAD SÄKERHET VUXNA 3. Kommunen skall ha en tydlig plan för hur man ökar simkunnigheten och höjer säkerhetsmedvetandet hos vuxna. Här skall särskilt beaktas personer med särskilda behov.

PERSONAL PÅ BADANLÄGGNINGAR 4. All berörd personal på badanläggningar som tillhör kommunen skall ha en adekvat säkerhetsutbildning så att man kan förhindra och avhjälpa olycksfall. Kommunen skall vidare aktivt arbeta för att personal på badanläggningar som inte tillhör kommunen har motsvarande kompetens.

INFORMATION Kommunen skall aktivt på hemsidor, i simhallar och på andra sätt, dels informera allmänt om vatten- och issäkerhet och vikten av kunskap om detta, dels säsongsanpassat informera om de särskilda risker som kan finnas i kommunen.

FLYTVÄST- SÄKERHETSDEPÅ 6. I kommunen skall finnas minst en säkerhetsdepå för utlåning eller uthyrning av vattensäkerhetsutrustning såsom flytvästar och isdubbar till allmänheten.

www.svenskalivraddningssallskapet.se/vattenkunskap

LIVRÄDDARE - BEHÖVS DE JA VERKLIGEN

OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN

SIMUNDERVISNING I SKOLAN

SKOLAN HISTORIK 1898 SLRS bildas 1920-talet Torrsim i svenska folkskolan 1930-talet Simkunnighet i betyget 1934 Simborgarmärket 1960-talet Kommunsammanslagning – simhallsbyggnation 1970-talet Simma - undersökningar i skolan 1980-talet God och jämn simkunnighet 1990-talet Skolan kommunaliseras – ”resultatenheter” 1994 LGR94 – kunna simma och hantera… 1996 Simkunnighetsdefinition – Nordiska livräddningsorg. 2004 Bad-, Båt- och Isvett i läroplanen 2007 sep Förtydligande av läroplanen – 200m varav 50 meter bröst 2011 LGR11 – betyg i sexan – Idrott och hälsa

SKOLAN LGR11 Skolan skall tydligt kunna dokumentera att man uppfyller läroplanens mål: För att få godkänt betyg i slutet av årskurs 6 ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Dessutom ska eleven kunna Badvett och säkerhet vid vatten vintertid samt kunna hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider. För att få godkänt betyg i slutet av årskurs 9 ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Dessutom ska eleven kunna Första hjälpen och hjärt- och lungräddning, Badvett och säkerhet vid vatten vintertid samt kunna hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap enligt principen för förlänga armen, under olika årstider.

NYA LÄROPLANEN årskurs 1–3 Lekar och rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. årskurs 4–6 Simning i mag- och ryggläge. Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap . årskurs 7–9 Olika simsätt i mag- och ryggläge. Första hjälpen och hjärt- och lungräddning. Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.

NYA LÄROPLANEN Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6 Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten. I rörelser till musik och i danser anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt och rytm. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Eleven kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Eleven kan genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med viss anpassning till olika förhållanden och till allemansrättens regler. Dessutom kan eleven med viss säkerhet orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor. Eleven kan ge enkla beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter. Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider.

SAMMANFATTNING Målet är att alla ska ha den kunskap som gör att man kan undvika risker vid vatten, känna trygghet och klara sig själv om man ofrivilligt skulle hamna i vattnet. Alla ska ha den kunskap som behövs för att kunna bistå den som hamnat i nöd med hjälp av livräddningsutrustning.

BARNENS LIVRÄDDNINGSSKOLA

ATT FUNDERA PÅ Vilket simsätt är vilsammast? Hur bogserar du en person som är medvetslös i vatten? Är vattentramp bra att kunna vid något tillfälle? Cirka 50 % av kroppsvärmen försvinner via huvudet. ”Bröstsim är det överlägsna simsättet om man trillar i vattnet med kläderna på och det vilsammaste simsättet om man vill motionera på gamla dar”. Simgurun Birger Buhre

OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN