Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? 2013-05-06 Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Relationsekonomi – så ser vi på partnerns privatekonomiska vanor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
HSB - Panelundersökning 2
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Fickpengar 2013 Ingela Gabrielsson Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Seniorbarometern Skandia Sv Informationsklass: Öppen 2 Bakgrund och metod Bakgrund Syfte Målgrupp Metod I Seniorbarometern har Skandia låtit intervjua.
Dopgåvor så mycket lägger vi på presenterna
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Föräldrar, barn och ekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Fakta om undersökningen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Allmänheten om julens mat och dryck S Spendrups: Synovate Temo: David Ahlin Datum:
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Samhällsvetenskapliga metoder
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Pensionschock hotar var fjärde svensk Undersökning av Länsförsäkringar Våren 2006.
Sida 1 1 Ung ekonomi 2007 Så ser unga på sin ekonomi Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson Privatekonom
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Allhelgonaundersökning
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så mycket lägger vi på våra trädgårdar och trädgårdsutrustning
Arbetsmiljöundersökning 2018
Presentationens avskrift:

Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1

Sammanfattning •Känslan av att känna glädje när vi handlar till oss själva delas av många svenskar. 70 procent uppger att de blir glada av att köpa något till sig själva. Bland åringar är det 83 % som delar denna känsla. •Att något är på rea frestar i genomsnitt 40 % till ett inköp även om man egentligen inte behöver detta. Fler kvinnor ( varannan) och yngre (58%) frestas att köpa på rea. •Var fjärde firar goda nyheter genom att köpa något till sig själv. •Dåligt samvete drabbar en del efter ett genomfört köp. Kvinnor (19%) och yngre känner av detta mest (23%). •I genomsnitt var fjärde svensk har ett konsumtionslån. Konsumtionslån är vanligare bland män ( 29%) och medelålders ( 36%). Det genomsnittliga konsumtionslånet är på kronor. Bland de med konsumtionslån uppger 75 % att de blir glada av att köpa något till sig själv. •Nio av tio betalar sina räkningar i tid och har inte fått någon betalningspåminnelse. Bland de som fått betalningspåminnelse känner 77 % glädje när de köpt något till sig själv och 22 % drabbas av dåligt samvete efter ett inköp. 2

Sju av tio blir lyckliga av att köpa något till sig själv Ange i vilken utsträckning du instämmer eller inte instämmer i följande påståenden: 3

Yngre shoppar i alla lägen – kvinnor finner mer tröst i shopping än män Andel som instämmer helt eller delvis i följande påståenden 4 Jag blir glad när jag spenderar pengar på mig själv Jag firar goda nyheter genom att köpa något till mig själv När jag är på dåligt humör köper jag något nytt till mig själv för att bli på bättre humör

Realisation frestar såväl kvinnor som yngre att köpa något man egentligen inte behöver Andel som instämmer helt eller delvis 5 Jag kan frestas att köpa något på rea även om jag egentligen inte behöver det Jag köper ofta saker som jag egentligen inte behöver

Shoppinglyckan är kortvarig - samvetet slår till efter ett genomfört inköp Andel som instämmer helt eller delvis 6 Jag får ofta dåligt samvete när jag köpt saker till mig själv Jag har många klädesplagg i garderoben som jag aldrig använt Jag har en del sport- och fritidsutrustning som jag aldrig /nästan aldrig använder

En av fyra svenskar har ett konsumtionslån, vanligast bland medelålders män Stämmer följande påståenden om din privatekonomi in på dig? 7 Jag har konsumtionslån (inklusive kortkredit och liknande) Det genomsnittliga konsumtionslånet är på kronor

Nio av tio svenskar betalar sina räkningar i tid Stämmer följande påståenden om din privatekonomin in på dig? 8 Jag har fått en eller flera betalningspåminnelser på obetalda räkningar under det senaste året

Lån och betalningspåminnelser hindrar inte lyckoshopping Andelen som instämmer helt eller delvis 9

Om undersökningen 10 Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordea Datainsamlingen gjordes 26 mars – 11 april 2013 Undersökningen genomfördes via intervjuer med TNS online-panel. Svaren viktades i fråga om ålder, kön och region Totalt genomfördes intervjuer bland ett representativt urval av personer i åldersgruppen 18–65 år.