Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp"— Presentationens avskrift:

1 Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Så mycket kostar våra småinköp Ingela Gabrielsson privatekonom Nordea

2 Sammanfattning Sju av tio svenskar köper godis/snacks och sex av tio köper läsk/mineralvatten en eller flera gånger en vanlig månad. Runt varannan köper också till exempel snabbmat, kaffe/te och tar ett glas öl/vin på uteställen under en vanlig månad. 28 procent köper tobaksprodukter – en riktig ficktjuv – och nästan en av fem åker taxi en eller flera gånger under en vanlig månad. För den som köper alla dessa varor under en vecka kan summan uppgå till cirka 400 kronor. På ett år blir slutsumman närmare kronor. Jämfört med föregående mätning som gjordes 2012, är det nu fler som köper godis/snacks, läsk/mineralvatten, tobaksprodukter samt öl/vin på uteställen.

3 Trots hälsotrender - vårt behov av godis och läsk har ökat sedan 2012

4 Vaneköparen kan lägga sammanlagt nära 400 kronor på olika småinköp under en vecka Hur mycket pengar lägger du ner på följande produkter för personligt bruk under en vanlig vecka? ~ 400 kr per vecka om man köper samtliga kategorier

5 Se upp för dina ekonomiska ficktjuvar – dom tar mer än du tror
Andel som köper detta 2017 Kostnad per vecka kr Kostnad per månad kr Kostnad per år kr Kaffe/te 47% 25 100 1200 Läsk/mineral-vatten 57% 20 80 960 Godis/snacks 73% 28 112 1344 Snabbmat 52% 37 148 1776 Tobaks-produkter 28% 143 572 6864 Öl/vin 50% 72 288 3456 Taxi 18% 73 292 3504 Summa kr 398 kr 1 592 19 104

6 Om undersökningen Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor år i Sverige av YouGov på uppdrag av Nordea Undersökningen är genomförd under perioden 22 september – 4 oktober 2017 via YouGov Sveriges Internetpanel. En inbjudan till undersökningen skickades ut via till personer som passade in på kriterierna för studien. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.


Ladda ner ppt "Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp"

Liknande presentationer


Google-annonser