Begreppsschema – Krönikor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Samtala om böcker.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Vetenskaplig Metod.
Att skriva Manus Du ska presentera din film med ett kort intro
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Nationellt prov Sv1.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Övning nationella prov svenska
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Elva tips inför en intervjusituation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Bedömning.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vem är du?.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Att skriva en debattartikel
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Genrer – Varför? ”Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning.
Identitet Vad formar oss till oss?.
”strid” med ord, meningsbyte
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Argumenterande tal i en np-version
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Begreppsschema – Krönikor Subjektiv Direkt tilltal Retoriska frågor Argumenterande Krönika Reflekterande Beskrivande Berättande ---

Krönika = En kort, personligt skriven text som kommenterar eller reflekterar över något aktuellt ämne.

Subjektiv = När du skriver utifrån vad du själv tycker.

När du skriver till den som läser, t.ex. ”Nu suckar du och tänker…” Direkt tilltal = När du skriver till den som läser, t.ex. ”Nu suckar du och tänker…”

Retoriska frågor = När du ställer frågor till läsaren som du själv svarar på, t.ex. ”Varför äter vi mycket skräpmat? Jo, för att det är gott.”

Argumenterande = När du försöker övertyga någon annan att tycka som dig.

När du funderar på varför något är som det är. Reflekterande = När du funderar på varför något är som det är.

Beskrivande = När du beskriver något så försöker du förklara med fakta hur något är eller ser ut.

Berättande = När du berättar något så följer det ofta en dramaturgi och innehåller gestaltningar.