Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Handledarutbildning Delkurs 3 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasiearbete Grans naturbruksgymnasium
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Gymnasiearbetet p..
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardagsutveckling - vad är det?
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Högskoleförberedelse
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Examensmål för VO Yrkesprogram inte yrkesförberedande
Tillgänglighets- uppdraget
Instruktioner BF12A – BF12B
Ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier
Intressenter OL108A.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Vad skiljer APL från APU??
GYMNASIEARBETE – vad är det?
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Katrineholm den 25 september 2014
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Aktiviteter och upplevelser
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Arbetsplatsförlagt lärande
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Dialogmöte förskoleklass
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Tanum
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram Nedanstående frågor kan lärare använda som stöd för start och planering av elevens kommande gymnasiearbete. Frågorna är tänkta att utgöra underlag till exempel för diskussion i arbetslaget. Vad? När? Vem? Vilka? Var? Hur? Och sen …

Gymnasiearbete – Vad? Diskussionsfrågor: Vad innebär målet för gymnasiearbetet? Vilka yrkesutgångar och yrkesområden ska vi planera gymnasiearbetet för? Vad är vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet? Vad innebär planering, genomförande och utvärdering inom yrkesområdet?

När bör eleven genomföra gymnasiearbetet? Gymnasiearbete – När? Diskussionsfrågor: När bör eleven genomföra gymnasiearbetet? Hur ska vår planering, tidplan och ansvarsfördelning se ut? Vem ska ansvara för vad? Vilka ska involveras i planering? Lokala programrådet? APL-platserna? Hur jobbar alla ämnen mot att förbereda för gymnasiearbetet och vad tar man speciellt ansvar för utifrån examensmålen inför gymnasiearbetet? (planering, genomförande och utvärdering, metoder, texttyper, respons, centrala kunskapsområden) Begränsa antalet frågor.

Gymnasiearbete – Vem? Vilka? Diskussionsfrågor: Lokalt programråd Vilken roll har det lokala programrådet? Hur kan det lokala programrådet vara med och utforma gymnasiearbeten? Hur kan det lokala programrådet bidra i genomförandet?   Ansvarig lärare Vad innebär det att vara ansvarig lärare för gymnasiearbetet? Hur ska samverkan med elev och medbedömare organiseras och genomföras? Hur ska bedömning och betygssättning genomföras? Medbedömare Vem kan vara medbedömare? Handledare? Lärare på skolan? Vilken kompetens behöver medbedömaren? Vilka kontakter behöver tas?

Gymnasiearbete – Var? Diskussionsfrågor: Var ska eleven genomföra uppgiften? På APL-platsen, annan arbetsplats eller på skolan? Varför? Finns det alternativa lösningar? Vilka resurser behövs för att kunna genomföra de gymnasiearbeten som planerats? Vilka uppgifter kan genomföras med de resurser som står till buds?

Gymnasiearbete – Hur? (1) Diskussionsfrågor: Utformning av uppgiften Hur ska elevens uppgift utformas och avgränsas? Hur styrd ska uppgiften vara? Vilket friutrymme får eleven? Ska eleven genomföra uppgiften sammanhängande eller vid flera tillfällen? Hur kommer tidplanen att se ut för elev, lärare och medbedömare? 5. Vilken vägledning kan vi få av Skolverkets olika exempel på gymnasiearbeten? Information till eleven Hur ska eleven få information om hur gymnasiearbetet ska genomföras och vad som förväntas? Hur ska eleven få information om grunderna för bedömningen?

Gymnasiearbete – Hur? (2) Diskussionsfrågor: Bedömning Hur ska bedömningen genomföras? Hur ska samverkan se ut mellan ansvarig lärare och medbedömare? Vilken dokumentation behövs för bedömning och betygssättning? Hur kan listan med punkter som stöd för bedömningen användas?(se boken Gymnasieskola 2011)

Och sen … Diskussionsfrågor: Hur följer vi upp och utvärderar genomförda gymnasiearbeten? Vilka förändringar vill vi göra i planeringen till nästa omgång?