Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Talföljder formler och summor
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Att söka till högskolan
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vad är teknik?.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
En övning i att analysera ett tal
Välkommen till Ledardagen!
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ta ställning och handla!
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Reseproduktion och försäljning
Utmaningar i arbetet med BfL
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
PA1201 Projektarbete 100 p.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lösningsförslag 0-nivå Kontextnivå föreläsa examinera Lektioner
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lära för livet!.
Lärare: Viggo Kann and Anna-Karin Högfeldt Handledare: Svea Ekelin
Svenska som andraspråk 3
Validering inom Lärarlyftet
Sociologi Introduktion.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Design, strategi, management
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Workshop Arbetsplatslärande.
Förbättra klubbkvalitet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 2007-10-11 LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier, dag 1 Anna-Karin Högfeldt Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande akhog@kth.se Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 1 1

hur väl kursens lärandemål uppfylls Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Betygskriterier / bedömningskriterier 2007-10-11 2007-10-11 hur väl kursens lärandemål uppfylls Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 2 2

Varför betygskriterier? Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 2007-10-11 Varför betygskriterier? Diskutera vad betygskriterier kan vara bra för ur fyra olika synvinklar: Vilken funktion kan betygskriterier fylla …för studenterna? …för kursledaren/examinatorn? …för lärare i andra kurser? …för avnämare? Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 3 3

Betygskriterier är bra… Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 2007-10-11 Betygskriterier är bra… Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 4 4

…men kräver ofta förändring i bedömning och examination Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 2007-10-11 …men kräver ofta förändring i bedömning och examination Betygskriterierna måste integreras med examinationen för att bli verkningsfulla Annars blir kriterierna lätt ett spel för galleriet Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 5 5

Vi måste börja med kursmålen Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 2007-10-11 Vi måste börja med kursmålen Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 6 6

Analys av lärandemålen Lärandemålen är tänkta att tala om vad godkända studenter kan (göra) efter genomgången kurs.

Målen definierar kursen för olika intressenter För kursansvarig och lärare/assistenter För programmet För studenterna För rörlighet och jämförelser mellan utbildningar/lärosäten För arbetsgivare

Kriterier för formulering av lärandemål RESULTATORIENTERADE EXAMINERBARA NIVÅANPASSADE OCH REALISTISKA GRUND FÖR EXAMINATION, UNDERVISNINGSPLANERING, UPPFÖLJNING OCH KVALITETSSÄKRING

A. RESULTATORIENTERADE Inte ett lärandemål, men en viktig del i själva kursbeskrivningen Kursen ger en översiktlig bild av teknikhistoriens utveckling från 1970-talet till 2010-talet, och studenterna har möjlighet att fördjupa sig i ett valt område Exempel på tänkbara lärandemål Studenten ska kunna Översiktligt beskriva teknikhistoriens utveckling från 1970 till 2010 för personer med icke-teknisk bakgrund Analysera och problematisera samhällets behov i ett historiskt perspektiv, utifrån en teknisk lösning

ETT LÄRANDEMÅL ÄR RESULTATORIENTERAT NÄR STUDENTEN ÄR SUBJEKTET, INTE KURSEN NÄR DET INTE HANDLAR OM VAD MAN GÖR INOM KURSEN, UTAN SOM ETT RESULTAT AV KURSEN

B. EXAMINERBARA/OBSERVERBARA Det är inget fel med att man vill att studenten ska förstå, men hur ska vi veta att studenten förstår? Studenten ska förstå olika produktutvecklingsprocesser Exempel på tänkbart lärandemål, beroende på vad man menar med förstå Studenten ska kunna beskriva, jämföra och kritiskt granska olika produktutvecklingsprocesser och deras egenskaper

ETT LÄRANDEMÅL ÄR EXAMINERBART NÄR Det beskriver vad studenten ska kunna uppvisa för observerbara prestationer som rimligt ”bevis” på att hen har uppnått förståelse

C. NIVÅANPASSADE och REALISTISKA Målet är ganska vagt gällande kunskapsnivå Studenten ska kunna redogöra för materialens egenskaper Studenten ska kunna - redogöra för sambanden mellan kemisk bindning och materialegenskaper - välja lämpligt konstruktionsmaterial med hänsyn till funktion, ekonomi och miljö Exempel på tänkbara lärandemål, beroende på vad man menar

ETT LÄRANDEMÅL ÄR NIVÅANPASSAT OCH REALISTISKT NÄR Det framgår vilken nivå av förståelse som avses Hänsyn tagits till kontexten och det arbete studenten utför Kursens bidrag till högre mål för utbildning/program framgår (ex mellan kurser som bygger på varandra bör man kunna se progression av olika slag)

KUNSKAPSTAXONOMIER SOM STÖD VID NIVÅANPASSNING Bloom, Feisel-Schmitz, SOLO, … KUNSKAPSTAXONOMIER SOM STÖD VID NIVÅANPASSNING

Taxonomi för lärandemål: Kognitiva mål [Bloom 1956]

Feisel-Schmitz Technical Taxonomy Judge: (värdera) To be able to critically evaluate multiple solutions and select an optimum solution Solve: (lösa problem) Characterize, analyze, and synthesize to model a system (provide appropriate assumptions) Explain: (förklara) Be able to state the outcome/concept in their own words Compute: (räkna typtal) Follow rules and procedures (substitute quantities correctly into equations and arrive at a correct result, Plug & Chug) Define: (återge) State the definition of the concept or is able to describe in a qualitative or quantitative manner

SOLO-taxonomin Biggs s. 79

E. GRUND FÖR EXAMINATION, UNDERVISNINGSPLANERING, UPPFÖLJNING OCH KVALITETSSÄKRING

Kursmål Aktiviteter Examination Vad ska studenterna kunna göra som resultat av kursen? Constructive alignment [Biggs] Målsamverkan Aktiviteter Examination Vilket arbete ska studenterna göra för att nå målen? Vad ska studenterna göra för att visa att de har nått målen?

E. ETT LÄRANDEMÅL ÄR TILL GRUND FÖR… OM Det råder ett tydligt samspel mellan mål, aktivitet och examination så att De lärandeaktiviteter som sker är kopplade till lärandemålen (föreläsningar, övningar, laborationer, seminarier, grupparbeten osv) De examinationer som används letar efter individernas måluppfyllelse av samtliga mål Mål, aktivitet och examination ses över och utvecklas när man upptäcker att resultaten i verkligheten inte stämmer överens med teorin

Analysera era lärandemål! RESULTATORIENTERADE? EXAMINERBARA? NIVÅANPASSADE OCH REALISTISKA? GRUND FÖR EXAMINATION, UNDERVISNINGSPLANERING, UPPFÖLJNING OCH KVALITETSSÄKRING?

viggo@kth.se Välkommen Viggo Kann! Skolan för datavetenskap och kommunikation och Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande viggo@kth.se

Inlämningsuppgift 1: skriv egna betygskriterier! Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 Inlämningsuppgift 1: skriv egna betygskriterier! Börja med att skriva om lärandemålen om det behövs. Om du bara har/tänker ha ett enda examinationsmoment i kursen och vill skriva holistiska betygskriterier: hoppa till steg 5! Gör en matris som visar vilka mål som examineras var (se ADK-exemplet). Bryt ner lärandemålen i delmål så att varje delmål examineras på samma sätt i (den tänkta examinationen av) kursen. Notera hur varje delmål examineras. Utforma betygskriterier för E (godkäntnivån) för varje delmål. Markera vilka delmål som inte behöver ha kriterier på högre nivå än E. Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 25 25

Inlämningsuppgift 1, fortsättning Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 Inlämningsuppgift 1, fortsättning Titta igenom gamla examinationsuppgifter och fundera över vad som brukar krävas för olika betyg. Vad borde krävas? Utforma betygskriterier för A-nivån för varje delmål. Om du anser att ett delmål inte behöver ha kriterier på högre nivå än till exempel E så skriver du kriterier för den högsta nivån som används! Utforma betygskriterier för C-nivån. Skissa på hur betygskriterierna ska användas i examinationen. Kan flera delmål examineras med samma uppgift? Behövs flera uppgifter för att examinera ett delmål? Behövs olika uppgifter för olika betygskriterier? Skicka in via KTH Social senast 30 januari Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 26 26

Till sist en 2-minuters-utvärdering Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007 2007-10-11 2007-10-11 Till sist en 2-minuters-utvärdering Nästa gång blir 4/2 klockan 13:15-16:00 Godbitar ur innehållet: studentperspektiv på betygskriterier utvärdering av betygskriterier (gäst) betygskriterier i din egen kurs testning och granskning av betygskriterier sammanvägning av betyg fallgropar och tips Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination Viggo Kann: Målrelaterade betygskriterier kräver modifierad examination 27 27