Observation som vetenskaplig metod
Observation Att se vad människor gör, att dokumentera det, analysera och tolka det som observerats Experiment, kulturer, subkulturer, seder, kommunikation, frekvenser, beteende, mönster, maktförhållanden, relationer, interaktioner, miljöer, sociala grupperingar etc. Deltagande observationer – strukturerade observationer – diskreta observationer
Deltagande observation The process in which an investigator establishes a many sided and relatively long-term relationship with a human association in its natural setting, for the purpose of developing a scientific understanding of that association (Lofland & Lofland 1984 i May 1993)
Strukturerad observation En omsorgsfull, utforskande observation som strävar efter en detaljerad och konsistent beskrivning av människans beteende (Robson 2002)
Val av angreppssätt Forskningsfråga, syfte och frågeställning styr val av angreppssätt Deltagande obs. – kvalitativ metod Strukturerad obs.– kvantitativ metod Ett kvalitativt angreppssätt kan användas kvantitativ Kombinationer av kvalitativ & kvantitativ
Val av angreppssätt Formell – informell observation Observatörs rollen (från deltagande till bara observatör) Observatör som använder ett strukturerat mätinstrument (tex. kodningsschema) I deltagande observation är observatören instrumentet
När använda observationer ? Explorativa ansatser Experimentella ansatser I kombination med andra metoder Naturalistiska ansatser (the real life) Induktiva ansatser
Deltagande observationer Rötter i Antropologin Chicagoskolan Studera msk i deras naturliga miljö Studera msk genom direkt interaktion Utveckla förståelse av den sociala världen och utveckla teorier om denna värld Fältforskning – metodologisk pragmatism, naturalism och utgår ifrån de studeras perspektiv (inifrånperspektiv) Aktionsforskning, etnografi, etnometodologi, socialt arbete, sociologi, pedagogik, psykologi m.fl.
Observations roller Helt deltagande (complete participant) Deltagaren som observatör (participant observer) Den marginellt deltagande Observatören som deltagare (observer as participant) Helt observerande
Vad gör man när man gör en deltagande observation? Observera – lukt, smak, känslor, tal, hörsel, kontext, miljö, sociala interaktion – forskaren är instrumentet som registrerar och absorbera information Detaljerade och utförliga beskrivningar Omsorgsfullt lyssnande Språk, jargong, kultur Verklighetsuppfattning - kosmologi
När deltagande observationer kan användas i mindre projekt? Med små grupper (tex. en bestämd grupp ungdomar, skolklass, en brukargrupp, personalgrupp etc.) Händelser/processer som är avgränsade i tid (tex. ett sammanträde) För frekventa händelser (återkommande, mer eller mindre rutinmässiga) Aktiviteter som är möjliga att observera När målet är att utforska ett fenomen som man inte känner till När man har relativt gott om tid
Att generera empiri Dokumentation - instrument Scheman Fältanteckningar Bandupptagningar Foto/film Papper & penna diagram Intervjuer
Att generera empiri Dokumentation En process, från ”utförlig till fokuserad” Deskription – beskriva miljö, människor, aktivitet Fokuserad observationer
Att generera empiri Dokumentation Detaljerad fokuserad Inte relevant Alla detaljer Inte relevant Tid
Att generera empiri Beskrivande observationer Skapa en detaljerad och utförlig bild av det som observeras Miljö (fysisk miljö, rum, interiör, möbler etc.) Aktörer (position, status, kön, ålder) Aktiviteter Objekt Handlingar Händelse Tid Mål & syfte Emotioner
Att generera empiri Fokuserade observationer En specifik dimension eller flera dimensioner Fokusera specifika teman Utvecklandet av preliminär analytiska koder/begrepp som vägleder Specifika mönster Handlingar/beteenden/interaktionsmönster
Att generera empiri Dokumentation Minnesanteckningar (memos) Direkta observations anteckningar (utförliga, kronologiska, detaljerade, direkt återgivning Slutsatser/tolkningar (tex. tolkningar av beteenden – bygger på de direkta anteckningarna) Teoretisk anteckningar (preliminär analytiska slutsatser, detta kan förstås som …) Analytiska memos (uppslag, tolkningar med teoretisk koppling) Personliga (upplevelser, känslor etc. är en del av den analytiska processen) Kartor/scheman/diagram
Att generera empiri Dokumentation Direkta Slutsatser/tolkningar Analytiska Personliga Se sid 378 i Neuman & Kreuger 2003
Att generera empiri Dokumentation F A C E B Spatial karta Se sid 379 i Neuman & Kreuger 2003
Att generera empiri Dokumentation Sociogram, tex. relationsband mellan 7 brukare Se sid 379 i Neuman & Kreuger 2003
Att generera empiri Dokumentation F L TIDSSCHEMA Se sid 379 i Neuman & Kreuger 2003
Metodologiska utmaningar Selektivt minne Perception Interpersonella faktorer Feltolkningar Störande ljud/miljö/social interaktion Att främmandegöra det bekanta
Strukturerade observationer En ren observatörs roll Kvantiteter, mäta Kodningsscheman Deduktivt förhållningssätt På förhand bestämda kategorier som ska mätas/observeras Mätinstrumentets validitet och reliabilitet
Kodschema - exempel Icke verbalt beteende Spatialt beteende Extra- lingvistiskt beteende (tonfall, ljudnivå) Lingvistiskt beteende Smith 1975 refererad i Robson 2002
Kodschema - ett exempel Kroppsspråk Gester Huvudrörelser Blick/ögonkontakt Munrörelse/ljud
Kodschema Barn: Vuxen: Tid Icke-verbalt Verbalt
Kodschema Självständigt (1) Beroende (2) Självständigt med stöd (3) Beroende med stöd (4) Övrigt (5)
Kodschema - dokumentation Tid: kl.08.15, 21/4 2006 Plats: A´s lägenhet i gruppboende X Aktivitet: Hygien 1 2 3 4 5 III IIII 0 5 10 15 20 25 I I I I I I I I I I 2 1 11 3333 1
Fördelar med observationer Direkt Ett utmärkt komplement Sker i msk naturliga miljö Kan fånga diskrepansen mellan vad som sägs och vad som görs Fångar ”verkligheten” Utforskande/blottläggande
Nackdelar med observationer Observatörs effekten Tidskrävande Access Risk för alltför stor subjektivitet
Forskningsetiska/metodologiska överväganden Forskningssubjekten blir utlämnade Informerat samtycke Påverkar msk beteende Observatörs effekten Feltolkningar Asymmetriska relationer
Forskningsetiska/metodologiska överväganden ”Go nativ” Rite du passage Flexibilitet, smidighet & sensitivitet Förhandling