Bedömning och betygsättning Anders Jönsson Malmö högskola
VAD ÄR BEDÖMNING? Jämför med begreppet ”mätning” Bedömning = tolkning och värdering av studentprestation (dvs. student + uppgift) Malmö University Sweden
Hur går BEDÖMNING till? ”Traditionell bedömning”: Holistisk, intuitiv och normrelaterad Malmö University Sweden
Hur går BEDÖMNING till? Problem med holistisk bedömning: Kompensatorisk (t.ex. styrkor kompenserar för svagheter) Svagheter identifieras inte (problematiskt ur ett undervisnings-perspektiv) Risk för bias MALMÖ UNIVERSITY Sweden
Hur går BEDÖMNING till? Problem med intuitiv bedömning: Inkluderar icke relevanta faktorer i bedömningen (t.ex. personlighet) Haloeffekt MALMÖ UNIVERSITY Sweden
Hur går BEDÖMNING till? 1:a 7% 2:a 24% 38% 2:a 24% 4:a 1:a 7% 5:a Problem med norm -relaterad bedömning: Studenten bedöms efter hur andra presterar: - ej fokus på kunskap utan på konkurrens. Systemet är ”självuppfyllande” Det är ”hemligt” vad som ska bedömas Ger ingen relevant återkoppling för lärande Fokus på detaljer MALMÖ UNIVERSITY Sweden
Hur går BEDÖMNING till? Problem med norm -relaterad bedömning : Studenten bedöms efter hur andra presterar: - ej fokus på kunskap utan på konkurrens. Systemet är ”självuppfyllande” Det är ”hemligt” vad som ska bedömas Ger ingen relevant återkoppling för lärande Fokus på detaljer MALMÖ UNIVERSITY Sweden
Hur går BEDÖMNING till? Malmö University ”Önskad bedömning”: Analytisk och kriterierelaterad Sweden
Hur går BEDÖMNING till? Fördelar: Både styrkor och svagheter kan identifieras och kommuniceras Minskad risk för bias, haloeffekt m.m. Transparent Kräver inte sortering (dvs. alla studenter kan lyckas) Fokus på det som är viktigt Malmö University Sweden
Hur går BEDÖMNING till? Problem: Formulera kriterier Risk att förlora ”helheten” Svårt att få bedömningen likvärdig Tidskrävande Malmö University Sweden
BETYG Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Feedback Feedback Malmö University Sweden
BETYG För lärande Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Malmö University Sweden
BETYG För kontroll Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Malmö University Sweden
BETYG För urval Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Malmö University Sweden
BETYGSÄTTNING Problem: Betyg påverkar studenters lärande och lärandestrategier Flera betygsteg kan ha negativa effekter på undervisningen Likvärdighet i betygsättningen (framför allt med heterogent underlag) Malmö University Sweden
BETYGSÄTTNING Betyg Beskrivning VG Uppfyller kursmålen på hög nivå och uppvisar förståelse för innehållet med både djup och bredd. G Uppfyller kursmålen på tillfredsställande nivå och uppvisar viss förståelse för innehållet. Malmö University Från Sadler (2005) Sweden
BETYGSÄTTNING Betyg Poäng/procent VG 75 % G 50 % Från Sadler (2005) Malmö University Från Sadler (2005) Sweden
BETYGSÄTTNING Betyg Krav VG För betyget VG krävs omdömet VG på huvuddelen av uppgifterna på kursen. G För betyget G krävs minst omdömet G på ALLA uppgifter på kursen. Malmö University Från Sadler (2005) Sweden
BETYGSÄTTNING Betyg Poäng/procent VG Studenten kan föra en argumentation kring för- och nackdelar i förhållande till ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris. Argumentationen sker med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. G Studenten kan motivera ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. Malmö University Från Sadler (2005) Sweden
BETYGSÄTTNING Strategier: Formulera kriterier och standards (t.ex. i form av matriser) Samla exempel (s.k. benchmarks) Sambedömning (”Community of interpreters”) Malmö University Sweden