Bedömning och betygsättning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Utifrån entreprenöriellt lärande
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Teoretiska perspektiv på bedömning
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
The big 5 1.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Eller formativt lärande…
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Lars Weinehall, prioriteringsordförande
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Den individuella utvecklingsplanen
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Utmaningar i arbetet med BfL
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Föreläsning 5Forskningsmetodik 2005 Forskningsmetodik lektion 6.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Validering inom Lärarlyftet
Kritiskt förhållningssätt
Klagshamns rektorsområde
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Begreppet undervisning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Bedömning och betygsättning Anders Jönsson Malmö högskola

VAD ÄR BEDÖMNING? Jämför med begreppet ”mätning” Bedömning = tolkning och värdering av studentprestation (dvs. student + uppgift) Malmö University Sweden

Hur går BEDÖMNING till? ”Traditionell bedömning”: Holistisk, intuitiv och normrelaterad Malmö University Sweden

Hur går BEDÖMNING till? Problem med holistisk bedömning: Kompensatorisk (t.ex. styrkor kompenserar för svagheter) Svagheter identifieras inte (problematiskt ur ett undervisnings-perspektiv) Risk för bias MALMÖ UNIVERSITY Sweden

Hur går BEDÖMNING till? Problem med intuitiv bedömning: Inkluderar icke relevanta faktorer i bedömningen (t.ex. personlighet) Haloeffekt MALMÖ UNIVERSITY Sweden

Hur går BEDÖMNING till? 1:a 7% 2:a 24% 38% 2:a 24% 4:a 1:a 7% 5:a Problem med norm -relaterad bedömning: Studenten bedöms efter hur andra presterar: - ej fokus på kunskap utan på konkurrens. Systemet är ”självuppfyllande” Det är ”hemligt” vad som ska bedömas Ger ingen relevant återkoppling för lärande Fokus på detaljer MALMÖ UNIVERSITY Sweden

Hur går BEDÖMNING till? Problem med norm -relaterad bedömning : Studenten bedöms efter hur andra presterar: - ej fokus på kunskap utan på konkurrens. Systemet är ”självuppfyllande” Det är ”hemligt” vad som ska bedömas Ger ingen relevant återkoppling för lärande Fokus på detaljer MALMÖ UNIVERSITY Sweden

Hur går BEDÖMNING till? Malmö University ”Önskad bedömning”: Analytisk och kriterierelaterad Sweden

Hur går BEDÖMNING till? Fördelar: Både styrkor och svagheter kan identifieras och kommuniceras Minskad risk för bias, haloeffekt m.m. Transparent Kräver inte sortering (dvs. alla studenter kan lyckas) Fokus på det som är viktigt Malmö University Sweden

Hur går BEDÖMNING till? Problem: Formulera kriterier Risk att förlora ”helheten” Svårt att få bedömningen likvärdig Tidskrävande Malmö University Sweden

BETYG Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Feedback Feedback Malmö University Sweden

BETYG För lärande Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Malmö University Sweden

BETYG För kontroll Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Malmö University Sweden

BETYG För urval Omdöme Omdöme B E T Y G Omdöme Omdöme Feedback Malmö University Sweden

BETYGSÄTTNING Problem: Betyg påverkar studenters lärande och lärandestrategier Flera betygsteg kan ha negativa effekter på undervisningen Likvärdighet i betygsättningen (framför allt med heterogent underlag) Malmö University Sweden

BETYGSÄTTNING Betyg Beskrivning VG Uppfyller kursmålen på hög nivå och uppvisar förståelse för innehållet med både djup och bredd. G Uppfyller kursmålen på tillfredsställande nivå och uppvisar viss förståelse för innehållet. Malmö University Från Sadler (2005) Sweden

BETYGSÄTTNING Betyg Poäng/procent VG 75 % G 50 % Från Sadler (2005) Malmö University Från Sadler (2005) Sweden

BETYGSÄTTNING Betyg Krav VG För betyget VG krävs omdömet VG på huvuddelen av uppgifterna på kursen. G För betyget G krävs minst omdömet G på ALLA uppgifter på kursen. Malmö University Från Sadler (2005) Sweden

BETYGSÄTTNING Betyg Poäng/procent VG Studenten kan föra en argumentation kring för- och nackdelar i förhållande till ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris. Argumentationen sker med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. G Studenten kan motivera ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. Malmö University Från Sadler (2005) Sweden

BETYGSÄTTNING Strategier: Formulera kriterier och standards (t.ex. i form av matriser) Samla exempel (s.k. benchmarks) Sambedömning (”Community of interpreters”) Malmö University Sweden