DemoskopPanelen 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Samhällsekonomi 2.
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Skatteverkets större insatser 2014
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Centrala innehåll och kunskapskrav
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
En bransch med många ansikten….
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Affärsidé - företagets vägvisare
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Kap 6: Marknadsstrategier
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Slutmätningar vs valresultat
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
custice . fakta . presentation
Ungdomsbarometern 2006 Jakobstad Sami Myllyniemi.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Politisk Geografi.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Allmänheten om skolan En rapport om allmänhetens syn på vissa skolfrågor. Juni 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Segmentering och one-to-one-marketing
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Företagarpanelen – Q1, 2008 Februari 2008 Uppsala län.
Blockstabila och blockbytare i valet 2006 Sammanfattning av Synovate-undersökning
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Moderpartiernas tankar kring IT och e-kommunikation
Kommunikation.
Inför HeLP 3 den 16 jan vid Noors slott
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Superkommun I en föränderlig värld
Presentationens avskrift:

DemoskopPanelen 2013

Bakgrund Riksrepresentativ databas med möjligheter till djuplodande analyser Rekrytering via Demoskops månatliga telefonomnibus Nio fullskaliga omgångar, den första 2002 Cirka 3 000 intervjuer Intervjuer via Internet och postala enkäter Cirka 1 000 frågor fördelade på olika områden Genomförs numera årligen

DemoskopPanelens kunder Spanska staten

Både samhällsorienterat och kommersiellt Väljarnas val - värderingsgruppernas uppfattningar i olika samhällsfrågor Underlag för parti- strategiskt arbete - djupgående analys av väljarna, arketypsbeskrivningar Ålder och åldrande - beskrivning förhållningssätt, hot och möjligheter med en åldrande befolkning Nyetablering på högteknologisk marknad - underlag för beslut om produktutformning, prissättning, distribution, marknads-kommunikation Svartarbete - omfattning, attityder, identifiering av kategorier med olika förhållningssätt Skogsindustrin - synsätt på skogsindustrierna kontra andra branscher Polisens arbete - erfarenheter av brott och polisens arbete över tiden Kartläggning av målgrupp för DR-aktiviteter - detaljerad beskrivning av potentiella köpare, underlag för kommunikation och erbjudande Attityder till klimatförändringarna - kartläggning av förhållningssätt och åtgärder Tjänstesektorn - myter och attityder, argumentation för tjänstesektorn som framtidens arbetsgivare Målgruppssegmentering - svenska konsumenters intresse för, konsumtion av och attityder till viner från ett specifikt land Livsåskådningsanalys - rättsmedvetande, religiositet, tolerans, frågor om liv och död etc. Entreprenörskap - attityder till företagande, barriärer för entreprenörskap Utveckling av detaljhandelskedja - konkurrentjämförelser, målgruppsbeskrivningar, kunderbjudande Näringslivsvärderingar - etablering av värderingsmodell utifrån synen på näringsliv och företagande

Följ en person genom 1 000 frågor Demografi Hushåll Boende Ekonomi Utbildning Sysselsättning Värderingar Prioriteringar Intressen Känsloliv Samhörig-het Tolerans Attityder Varumärken Politik Skatter Miljö & klimat Förtroende för olika institutioner Livsstil Nätverk och kommunikation Mat och dryck Hälsa & väl-befinnande Medie-konsumtion Vanor Kundspecifika frågor

DemoskopPanelen för breda och fördjupade frågor Perspektiv som berör allmänheten i stort, samhällsfrågor tjänster och produkter som nyttjas av många. Antalet intervjuer och mängden frågor ger stora statistiska analysmöjligheter, den slutgiltiga analysen och dock snarare av kvalitativ karaktär när mönster, samband och individer ska beskrivas. Breda frågor Om perspektiven och de under-liggande sambanden är många, skiftande och till del okända. I gränslandet mellan kvalitativ och kvantitativ analys Utforskande perspektiv Demoskop Panelen Ger möjligheter att identifiera och på djupet beskriva specifika målgrupper, belysa geografiska skillnader, etc. Om det finns behov av att på djupet förstå drivkrafter och orsakssammanhang. Segmentering och målgrupps- beskrivningar Komplexa sammanhang

Demoskops värderingskarta Exempel Idealism Drömmarna 12% Stöttepelarna 21% Trendputtarna 10% Bevararna 4% Förändrings-benägenhet Trygghets-sökande Klättrarna 28% Lagomsson 24% Materialism

Värderingskarta – Partier Exempel Idealism MP V KD S Förändrings-benägenhet Trygghets-sökande FP C M SD Materialism

Segmenteringsanalys Faktor Segment Sammanhang Kvalitet Design Exempel Faktor Sammanhang Kvalitet Design Socialisers Experts Superficials Indifferents Passionates Segment Mycket viktigt Ganska viktigt Varken eller Ganska oviktigt

Svartarbete mindre accepterat Skulle du kunna tänka dig att göra något av följande om du visste att du inte skulle få någon påföljd? % Ja troligen/absolut