Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Advertisements

Säker i butik Gratis utbildning på Internet
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Emil 2 och nytt ämnesträd
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Näringsdepartementet 4:e Järnvägspaketet •När kommer de olika frågorna att förhandlas? •Vad händer efter remissrundan?
NUAK Förnyad förvaltning
Försvunnet kommatecken – patient fick för hög dos
Att flytta till Frankrike – vad ska jag tänka på?
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Viktiga utgångspunkter
Standardiseringsarbete om klimatfrågor, fordon i vinterklimat Design and test of rolling stock under severe conditions.
Kort Proceedo presentation
Syskonförtur och beräkning av kötid Ur ett medborgarperspektiv Utförarmöte förskolor
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Förankring och diskussion av förslag fakultetsindelning April-maj 2013.
Kundundersökning mars 2010
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
ECM Svensk ståndpunkt 1.Inkluderande förhållningssätt Kravbilden funktionellt uppbyggd. 2.CMW-Certified Maintenance Workshop bör synkroniseras med införandet.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Syftet med en personlig handlingsplan
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Behörighetsprövning annan ombordpersonal. Bakgrund Harmoniserad behörighetsprövning av ombordpersonal. – Regleras i TSD Drift och Trafikledning – Gäller.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Förslag gällande att gemensamt initiera Passion för livet i Gävleborg
SJs erfarenheter av ERTMS
En ny väg till jobb för ungdomar
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
RISC februari, Driftskompatibilitet
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Utbildning om MÖV i AP2 Skriv punktlista eller text här i Arial Punktlista.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden 2015
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Planerade översyner av föreskrifter
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Nyheter i 561/2006 Körtider och Arbetstid
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Inloggning, startsida i Co-Driver samt utloggning Panel-PC
Nyheter i TTJ från Egenskydd
Kommunernas tillgång till EBH-stödet, eller ”Kommunaccessen”.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
CD (Care Documentation) 1 i COSMIC
Vägen till självkörande fordon - introduktion
. Cross – Audit Information för Branschrådet, Arlanda , Folke Bark.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering Maria Fahlén

Om presentationen Bakgrund Förslaget från UNISIG Förslaget från Europeiska järnvägsbyrån (ERA) Synpunkter på förslaget från ERA Kommissionens förslag inför omröstningen i RISC Vad händer sen?

Bakgrund Krav på tillgänglighet/tillförlitlighet är en öppen punkt i TSD trafikstyrning och signalering Ofta förekommande driftstörningar som orsakas av fel i utrustning för trafikstyrning och signalering kommer att minska systemets säkerhet. För att undvika detta ska minimikrav för tillförlitlighet/tillgänglighet specificeras. Detta har tolkats som att tillgänglighetskravet ska gälla ”tillgänglighet för säkerhet”

Förslaget från UNISIG Antaganden i UNISIG:s utredning från december 2012 Farlig situation: En tågklarerare har mer än ett tåg utan fungerande tågskyddssystem inom sitt ansvarsområde Det tar i genomsnitt 1 h innan ett tåg utan fungerande tågskyddssystem hanterats, så att det inte längre är tågklarerarens ansvar En tågklarerare ansvarar i genomsnitt för 20 tåg samtidigt Den farliga situationen kan accepteras en gång vart tionde år för en enskild tågklarerare Resultat: MTBF (mean time between failures) för en enskild ombordutrustning ska vara mer än 5 770 drifttimmar

Förslaget från ERA ERA:s förslag hösten 2013, baserat på UNISIG:s utredning ”operatörer” ska få nödvändig information för att skriva regler för situationer med trasigt tågskydds-/talkommunikationssystem tekniska filen för ett marksystem respektive ett ombordsystem ska innehålla beräknade tillgänglighets/tillförlitlighetsvärden MTBF (mean time between failures) för fel i en ETCS ombord-utrustning (”Isolation”-fel) ska vara mer än 10 000 drifttimmar MTBF (mean time between failures) för fel i GSM-R ombord som förhindrar talkommunikation mellan förare och tågklarerare ska vara mer än 10 000 drifttimmar högre banavgifter kan tas ut för fordon med låg MTBF

Synpunkter på förslaget från ERA EIM avvisar kravnivån Tveksam legal möjlighet för infrastrukturförvaltare att ha högre banavgifter för fordon med låg MTBF Frankrike önskar MTBF på minst 24 390 drifttimmar Tyskland önskar MTBF på minst 25 000 drifttimmar Danmark önskar MTBF på minst 75 000 drifttimmar Sverige önskar MTBF på minst 100 000 drifttimmar Schweiz önskar MTBF på minst 117 000 drifttimmar

Kommissionens förslag inför omröstning i RISC Sifferkraven på ETCS ombord och på GSM-R ombord föreslås bli öppna punkter Krav på att det ska finnas information om systemens beräknade tillgänglighet i tekniska filen behålls

Vad händer sen? Nästa version av TSD trafikstyrning och signalering är planerad att utkomma i slutet av 2015 Till dess ges en ny möjlighet att hitta en kravnivå som det går att enas om

Kontakt Maria Fahlén 010-495 55 78 maria.fahlen@transportstyrelsen.se