På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Välkomna till förskolan Akvarellen
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Onsdagen den 29/ åkte klass 3A och 3B till Gamla Linköping.
easyresearch. se/s. asp Varför?
Speldosan.
Elsa Beskow.
Äventyr i sjumilaskogen
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
En förskola att förundras i!
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Sorteringslek i skogen
SAGOHATTEN SAGOHATTEN.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Så här jobbar vi på smaragden
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Hans och Greta.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
TEMA JÄTTEN VIST Alldeles intill Norrängens förskola, i Huskvarna, som ligger i Jönköpings kommun står en av Calle Örnemarks skapelser Jätten Vist. Här.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Egypten.
Källbystugans kvalitetsarbete
Krokodilens förskola Storyline vt-08
Att skriva sig till läsning
C ognitive A ffective T raining Peter 12 år. En Sommarsöndag •Den här helgen är jag på Strandbo. I går berättade de vuxna att vi ska åka till stranden.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Tisdagquiz! Med musikinslag.
Sagan om björnen.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Vi gick även förbi en liten göl där vi såg ganska mycket mygglarver simma i vattnet. Barnen ville inte bara titta på mygglarverna, de ville även undersöka.
Läroplansnätverk förskola
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Humlans förskola öppnades någon gång på 70 talet. Fyra avdelningar som hette: Granen, Enen, Tallen och Kotten. Det har varit fritids, späd och syskon avdelningar.
Grupparbete kuddfodral – sociala medier
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken.
En guide för arbeten i SO
Textilarbete Alice Höök.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Det var en gång....
Judendomen k.
Teknik på Ä L G E N S Förskola 2010.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
stenåldern, bronsåldern och järnåldern
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Spiggens kvalitetsutvecklingsarbete: Samlingarna Vårterminen 2008.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Maskeradkläder Julia och Ei Mer. Vi fick uppgiften att göra maskeradkläder till förskoleklassen på lärcenter. Vi gick till dem för att höra vilket plagg.
Att fånga ett lärande Vi lär oss att berätta!. Lyssnar Här berättar jag om Struttistrantstruttilul. Barnen ville hela tiden vara med och berätta och var.
Projekt: Sniglar En dag när vi var ute vid ”huset” behövde några barn kissa. Vi gick för att kissa bakom en buske, och under den upptäckte barnen att det.
Drakarna går på utflykt!
Presentationens avskrift:

På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse som pedagoger var hur barnen upplevde bryggan som löpte ut i vattnet. De drogs mot den och började associera till sagan om Bockarna Bruse som vi arbetat med på förskolan. De lekte sagan under bron och ”bron” gav direkt inspiration till deras lek. Vi har sett detta vid fler tillfällen att miljön, eller inslag i miljön, sätter igång lekar hos barnen som direkt är kopplade till de berättelser som vi haft på förskolan. Ett sådant tillfälle var när de lekte bockarna bruse på en bänk på biblioteket. Ofta har det hänt när vi varit i Beijers park och då speciellt vid stockarna eller den lilla bron vid lekplatsen.

Kojan Barnen fick idén till att göra en stor koja av en låda, efter att ha varit på muséum och blivit inspirerade av en grotta som de sett. Barnen diskuterade och bestämde att kojan skulle målas utifrån de färger som barnen valt. Grå, gröna och svarta nyanser tyckte barnen passade bäst.

Kojan pryddes med material från naturen(kastanjer, ekollon, blad, pinnar, rönnbär och nypon m.m.) som barnen på Hajarna samlat ihop i Beijers Park. Materialet sorterades och torkades på förskolan, för att därefter användas efter barnens önskemål och förslag, som dekoration till kojan.

Barnen efterfrågar ofta sagor vid måltiderna i förskolan Barnen efterfrågar ofta sagor vid måltiderna i förskolan. De får då både lyssna till och vara medskapare av sagor. Många gånger vill de vara med i sagan genom att exempelvis vara de olika karaktärerna såsom ”lilla bocken barnets namn”. Barnen leker Bockarna Bruse såväl inomhus som utomhus. Utomhus har stockarna introducerats för barnen och det har blivit en naturlig plats för att leka och iscensätta sagor. Vi pedagoger är ofta med barnen här. Oftast leker och iscensätter barnen Bockarna Bruse och Rödluvan. Vid första början tog pedagogen på sig rollen som berättare. En roll som barnen numera oftast har. Med andra ord är detta en av rollerna som barnen själva har som alternativ när de bestämmer vem som ska vara vilken karaktär. Innehållet i sagan och slutet på den kan se olika ut beroende på vem det är som är berättare. På senare tid har vi pedagoger introducerat Bockarna Bruse i Beijers park, vilket var uppskattat av barnen. Samtliga barn som var med vid detta tillfälle fick sedan möjligheten att spela upp för varandra och oss pedagoger.

Rödluvan ute på gården

Skapa Bockarna Bruse Till skapandet av Bockarna Bruse hade vi bland annat tre stenar i tre olika storlekar, två ”träklossar?”, en planka av trä och tyger. Stenarna ger en känsla av vad som är störst, mellan och minst i detta sammanhang. Både sett till vikt, storlek och ljud. Barnen fick klippa tyger (till stenarna, vatten och trollet), klistra och sätta fast tyg. Barnen kom med förslag på hur trollet skulle se ut. Ett utav barnen skapade även en äng med blommor, dit bockarna skulle gå för att äta sig mätta och feta. Tillsammans placerade vi vårt ”Bockarna Bruse” i Sagorummet. Delarna till bron sitter inte fast vilket innebär att barnen kan variera mellan att ha en hög och låg bro.

Lera Eftersom att barnen blev så inspirerade av att spela Bockarna Bruse, både inne och ute, fick vi idén till att göra Bockarna Bruse utav lera med barnen. Först fick barnen introduceras med leran, sedan fick de börja skapa sina egna versioner av Bockarna Bruse i lera. Resultatet blev fantastiskt och barnen blev nöjda.

Lek till Tjajkovskijs musik Svansjön har varit ett starkt inslag på avdelningen under hösten och temat ur finalscenen har spelats flitigt. En dag spelade vi en CD med flera sviter ur olika verk av Tjajkovskijs musik. Leken som uppstod i rummet färgades starkt av musiken och det verkade som musiken blev en del av leken och integrerades i den. De tre barn som lekte tillsammans fann sina olika roller, inspirerade av Svansjön, en prinsessa, en drake och en prins. I leken kunde man också höra inslag från sagor som är bekanta för barnen. Repliker från ”Bockarna Bruse” och ”Hans och Greta” kan skönjas i deras dialog. Det verkar som musiken inte bara ramar in leken utan, genom sitt uttryck, för leken i olika riktningar.

Dockteater En dag dök det upp en leverans i en stor låda. Lådan förvandlade vi till en dockteater genom att måla och dekorera den. Vi introducerade teatern genom att spela Rödluvan för barnen. Efteråt ville barnen spela själva med handdockorna men att någon vuxen skulle vara berättare. Efter ett tag tog de över även berättarens roll och spelade på egen hand. Vi vuxna blev istället publik. Dockorna fick gestalta olika karaktärer i berättelserna och barnen blandade delar från olika berättelser och vävde ihop kända sagor med en egen saga.