Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Brukarfokus i biståndshandläggning
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Indikatorer för att mäta tillgänglighetsförbättringar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Att bygga en fungerande webbplats
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Grunden i den nya strategin grunden för uppföljning och rapportering ett ramverk, verktyg och vägledning Konventionen och den nationella handikappolitiken.
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
Göteborg Härryda Mölndal
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Juridiska aspekter Eva Nordin-Olson 2007.
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Välkomna till en dag om eArkiv
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Sören Hansson Kort om mig själv
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Tillgänglig information och kommunikation
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
Delaktighet.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
- aktiva och delaktiga medborgare Det goda livet.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Sveriges Kommuner och Landsting. En skola för alla?  1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.  1889 fick döva barn.
Delaktighetsdagen 2015 Myndigheten för delaktighet.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET
Sammanfattning av nationellt vårdprogram för cervixcancerprevention
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Digital plattform Delaktig kommunikation
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Miljömålen består av tre slags mål
IBIC/ICF Digital delaktighet Öppna jämförelser
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Miljömålen består av tre slags mål
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen

Nationella mål Propositionen 1999/2000:79 Från patient till medborgare – en nationell handlingsplan för handikappolitiken •En samhällsgemenskap med mångfald som grund •Att samhället utformas så att människor med funktionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet •Jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder

Särskild inriktning •Att identifiera och undanröja hinder för full delaktighet i samhället för människor med funktionshinder •Att förebygga och bekämpa diskriminering •Att ge barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder förutsättningar för självständighet och självbestämmande

Prioriterade arbetsområden •Att se till att handikapperspektivet genomsyrar alla samhällssektorer •Att skapa ett tillgängligt samhälle •Att förbättra bemötandet

Myndigheternas ansvar – enligt förordningen 526:2001 •Myndigheter ska verka för att deras lokaler, verksamhet och information är tillgängliga för personer med funktionshinder –FN:s standardregler - vägledande –2010 •Göra inventeringar •Utarbeta handlingsplaner

Tillgänglighetscentrets uppdrag •Samordna •Stödja •Ge råd •Driva på för att göra samhället tillgängligt

TC:s uppgifter •Samla, bygga upp, utveckla och förmedla kunskap •Ge råd och samarbeta med berörda aktörer •Ge stöd till myndigheterna i deras arbete för att leva upp till sitt ansvar •Viktiga målgrupper utöver myndigheter; näringsidkare och yrkesgrupper som arkitekter, designers, webbkonstruktörer

TC:s verksamhet •Stöd – rekommendationer, främst stöd till myndigheterna, checklistor, manualer –Remiss –Stöd på webbplatsen •Webbplatsen •Upphandlingsverktyg •Pådrivande av Design för Alla- perspektivet •Symboler – piktogram

Design för alla •Produkter, tjänster och miljöer ska utformas så att de kan användas av så många som möjligt

Regleringsbrevet •Senast 1 juli 2002 ha tagit fram ett underlag om krav på tillgänglighet till myndigheternas lokaler, information och övrig verksamhet –Materialet behöver granskas i en större remissrunda och HO har därför för avsikt att genomföra en sådan under hösten •Stor remiss inom kort

HO:s rekommendationer innehåller krav kring –Rutiner –Personlig service –IT, Webb- och e-tjänster –TV och video –Telekommunikation –Datorer –Programvaror –Lokaler

Krav på webbplatser •Webbplatsen ska följa gällande riktlinjer enligt WAI. –Nu gällande version är Web Content Accessibility Guidelines 1.0 •Publiceringsverktyg bör uppfylla WAI:s riktlinjer för Authoring Tools Accessibility Guidelines. –Nu gällande version är 1.0. •När en webbplats utvärderas bör WAI:s metod för utvärdering följas

Kompletterande krav •WAI:s riktlinjer påtalar att webbplatser också ska vara tillgängliga för gravt hörselskadade eller döva personer, personer med utvecklingsstörning eller begynnande demens –Dessa krav är dock ännu inte specificerade. –HO har därför formulerat kompletterande krav

Kompletterande krav på webbplatser •Grundläggande information om myndigheten och information av centralt samhällsintresse –ska finnas i lättlästa versioner på webbplatsen –bör finnas i teckentolkade versioner på webbplatsen, (svenskt teckenspråk) •Webbplatsen bör inleda varje avsnitt med en kort sammanfattning på ett enkelt språk

Kompletterande krav på webbplatser – forts. 2 •Webbplatsen eller webbläsaren bör hjälpa användaren med navigeringen genom att på varje webbsida i löpande ordning ange de webbsidor som användaren besökt för att nå aktuell sida –Vägen kan till exempel anges i form av en länkstig •Tydliga symboler kan också underlätta navigeringen för en besökare

HO:s webbplats •Samlingsportal för kunskap om tillgänglighet •Länkar •Krav –Fördjupningsmaterial t ex bakgrund och preciseringar •Exempel på goda lösningar

Upphandling •Vid statlig upphandling ska personer med funktionshinder ha möjlighet att använda samma varor och tjänster som andra. Tillgänglighet och användbarhet bör därför beaktas •Juridisk utredning •Utvecklande av ett verktyg som stöd för upphandlare / inköpare

Personal •Lars Lindberg – Verksamhetsansvarig •Sören Hansson – Civilingenjör •Birgitta Mekibes – Arkitekt •Elisabet Svensson – Arkitekt •Eva Wåhlström Carlsson - Informatör •Ken Gammelgård – Utredare