Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Advertisements

Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Europaparlamentariker
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN. Skiss miljömålen ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN •Steg på vägen att nå generationsmålet samt ett eller flera miljökvalitetsmål •Kopplade.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Förutsättningar enligt förordningsförslag för Workshop Östersjöprogrammet
Programskrivning för Övre Norrland Detta vet vi: • Programskrivning sker parallellt med fastställandet av PÖ • Programdirektiven kommer i april och vi.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Välkommen till Mid Sweden European Office -
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
Fjärde järnvägspaketet
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
Målkonflikter och ekonomiska styrmedel
Fossilbränslefri region
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Aktuella frågor på EU-nivå
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Filippa Arvas Olsson
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Robert Ljung. Elfordon – möjlighet och utmaning Laddning – Erfarenheter från ShoppingCircle Infrastruktur – Vilken form kommer att efterfrågas Säkerhet.
Energieffektiviserings direktivet
Västra Götaland.
1 Thomas Andersson, rapportör.
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
OECD Territorial Review of Sweden
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
RUP/RUS – process-revidering Beredningsgrupp – inspel från aktörer Dialogmöten utifrån 4 teman. Swot-cafe, Befintliga grupperingar - Näringslivet aktörer,
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Motiveringen Foto: Eva Levau ”Ett inspirerande exempel på en medelstor stad som visar ledarskap…” ”… innovativa åtgärder…”, ” … breda samverkansstrategier.
The Kvarken Multimodal link
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.

Mobilitet och transportinfrastruktur
Presentationens avskrift:

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt transportsystem” – siktar mot 2050 •Fokuserar på konkurrenskraft för ökad rörlighet, att ta bort flaskhalsar i nyckelområden samt bränsleeffektivitet och sysselsättning •EU:s oljeberoende ska kraftigt minskas, koldioxidutsläpp från transporter ska minskas med 60 procent till 2050 •Övergripande mål: - Utfasning av fordon med konventionella bränslen fram till Medellånga resor (ca 300 km) ska flyttas från väg till järnväg/sjöfart - Fokus på förbättring av motorer och bränslen för långväga transporter (flyg- och sjötransporter)

Aktuellt på EU-nivå Vitboken, forts: Hur gör vi det? – de fyra ”i”-na och 40 åtgärder •Inre marknaden: skapa ett genuint europeiskt transportområde genom eliminering av alla resterande hinder mellan transportmedel och nationella system •Innovation: EU-forskning måste täcka hela forskningscykeln från innovation och tillämpning på ett integrerat sätt •Infrastruktur: EU:s infrastruktur/transportpolitik måste ha en gemensam vision och tillräckliga medel. Transportkostnader ska reflekteras i priset på ett rättvist sätt •Internationellt: Öppnande av tredjelandsmarknader inom transporttjänster, produkter och investeringar fortsätter att ha hög prioritet.

Aktuellt på EU-nivå Vitboken, forts: Tio riktmärken/mål för en konkurrenskraftig och resurseffektiv transport: •Införande av ERTMS fram till 2020 •nya och hållbara bränslen och drivmedel •optimera utnyttjandet av multimodala transportkedjor •höja effektiviteten i transport- och infrastrukturutnyttjande med informationssystem och marknadsbaserade incitament (höjda banavgifter för gods på järnväg) Revideringen av TEN-T: Konsultationsperioden avslutad, förslaget på revidering av TEN-T har sedan varit på intern remiss i kommissionen. Besked väntas inom ca en månad. Pressmeddelande från regeringen 6/9: Catharina Elmsäter-Svärd och hennes finska motsvarighet överlämnar brev till transportkommissionären med synpunkter om att Botniska korridoren saknas i EU:s långtidsbudget