Ingen rast och ingen ro. Hemresan fortsätter i ett rasande tempo.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Kraft och rörelse.
Resedagbok Eliel Villaroel och Ghazal Valatabar. En resedagbok visar hur man f ö rflyttar sig Används för att undersöka hur vi använder kommunikationer.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Livet på bondgården Sjövik -berättat av kossan Linda.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Sagan om den hungriga vargen
Sagan om Piffy.
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida” December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida”
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Amerikanska revolutionen
~ Den första mobiltelefonen ~
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Patientenkät sommaren -13
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 13 December 2009 bildspel nr. 13.
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
Geografiska begrepp svåra ord
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Inte Barbuda denna gång utan: Bermuda. Efter lite knappt åtta dygn till havs kommer vi fram till Bermuda. Bermuda Harbour Control ger oss tillstånd att.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Resan hemåt fortsätter i ett rasande tempo. Bara några dagar kvar till utlovat leveransdatum.
Bilresan till fjällen. Hos familjen Förberedd: ”- Imorgon ska vi åka till fjällen och då måste vi förbereda oss. Det är bra att titta på väderleksrapporten.”
280 Nm Nordsjön. Here we come!. Det börjar riktigt bra men sedan blir vi lite gröna båda två. Tja, det är väl bara att bita ihop och hoppas att det är.
Halloj igen! Här kommer lite försenade bilder från ett kort stopp på Dominica, ett lite längre på Iles des Saintes och ännu ett kort på Guadeloupe.
Explorer of Sweden November 2009 Bildspel nr. 8. Nu lämnar vi San Benedicto och seglar västerut ca 70 Nm till Roca Partida.
Explorer of Sweden November 2009 Bildspel nr. 10.
Fotoalbum med bilder från vårt lägenhet i Park Avenue, Peking 2011/2012.
Hejsan! Nu har vi kollat in St Lucia under drygt en vecka. Vi har gjort tre stopp. Soufriere i söder, Marigot Bay ungefär mitt på och nu senast Rodney.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Frankrike Efter 11 dygn till havs, varav de sista 4 i kuling på Biscaya, kommer vi trötta, kalla och blöta fram till Camaret sur Mer i Bretagne.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Anna & Martin seglar i stilla havet Oktober – December 2009 Bildspel nr.2.
Klok filosofi … ?.
2. Utveckla en presentation
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Workshop inför Projektet
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Värme och väder del 1.
LAND I SIKTE!!! Efter 28 långa dagar till havs är vi äntligen framme i Karibien och här kommer storyn om hur vi tog oss hit.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Historien om hur Anna & Martin seglar till Karibien.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Kraft och tryck Sid
Den magiska dörren.
AMSTERDAM.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Val av transport till resmålet.
Rörelse Kapitel 7.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Bilresan till fjällen. Hos familjen Förberedd: ”Imorgon ska vi åka till fjällen och då måste vi förbereda oss. Det är bra att titta på väderleksrapporten.”
Löneförhandlingskommunikation
Kemi finns överallt runtomkring oss.
Inte störa – inte förstöra
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Kriget tar slut på jorden ALLT PÅBÖRJADE NÄR BRITTERNA VANN SLAGET VID EL-ALAMEIN DÅ BRITTERNA VANN ALLA SLAG I AFRIKA EFTER DET OCH SÅ SNART VAR AFRIKA.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Presentationens avskrift:

Ingen rast och ingen ro. Hemresan fortsätter i ett rasande tempo.

Belgien är först ut efter Frankrike Belgien är först ut efter Frankrike. Belgiens kust är endast ynkliga 35 Nm lång. Något som man blåser förbi på bara några timmar. Även i en långsam segelbåt. Vi gör ett snabbstopp i Zeebrugge och tar spårvagn och tåg in till Brugge. Vad ska man se i Belgien egentligen? De har ju belgisk blå (genmanipulerad kossa) och choklad. Brukar de inte lyckas få till en internationellt uppmärksammad skandal varje år också? Vi köper praliner och ser belgisk blå från tågfönstret. Inga snaskiga skandaler i sikte så vi kastar loss bara 14 timmar senare för vidare färd upp mot Holland. Det här är ju skandal! Har du verkligen ingen pralin med belgisk blå i?

Under natten seglar vi upp till Ijmuiden som ligger på Holländska nordsjökusten. Där slussar vi snabbt och lätt in i Nordzee Kanaal som leder rakt in till Amsterdams hjärta.

På Nordzee Kanaal är det full fart På Nordzee Kanaal är det full fart. Stora och små fartyg, snabba bärplansbåtar, färjor, kryssningsfartyg, bogserbåtar, segelbåtar och pråmar. Nej, pråmen på bilden håller inte på att sjunka. Den utnyttjar bara sin maximala lastkapacitet. Om bara överbyggnaden är vattentät (eller om man har en tillräckligt bra länspump) finns det inget som hindrar att man lastar så att relingen hamnar under vattenytan.

I Amsterdam hinner vi upp Night & Nefertiti som vi haft sällskap med till och från under hela resan. Efter Azorerna for vi åt olika håll men nu korsas våra vägar igen. Vi har alla lite bråttom hemåt och tänker slå följe genom de holländska kanalerna.

En förbannad pålkran Vi ligger i Sixhavens marina mitt i Amsterdam. Mare ägnar bara en dag åt Amsterdam och imorgon drar vi vidare. Det är ingen ide att ställa någon klocka på ringning för bredvid marinan håller man på att bygga något. När pålkranen kör igång vaknar ALLA. Hade det legat en kyrkogård här så hade även de döda vaknat. Usch vilken dålig start på dagen. MARE

Tillsammans med Night & Nefertiti ger vi oss iväg genom Holland Tillsammans med Night & Nefertiti ger vi oss iväg genom Holland. Vi seglar över Markenmeer och Ijsselmeer upp till Lemmer där Princess Margriet Kanaal börjar. Det är en ”standing mast route” som ska ta oss upp till Tyska Bukten. På vägen passerar vi orten ”Urk” utan att stanna.

Nu har vi tagit oss in i kanalen Nu har vi tagit oss in i kanalen. Holland är platt som en pannkaka och vi seglar över många och långa åkrar.

Lite här och var passerar man rakt genom byar och städer.

En till stad. Leeuwarden kanske.

Några ställen är riktigt trevliga faktiskt (Birdaard).

Det är många broar som ska öppnas Det är många broar som ska öppnas. Väderkvarnarna står som spön i backen längs kanalen.

Ibland kostar det en slant att passera en bro Ibland kostar det en slant att passera en bro. Brovakten svingar över en liten träsko som man stoppar pengarna i.

Det är populärt att åka kanal.

Detta är en typisk holländsk kanalbåt Detta är en typisk holländsk kanalbåt. Den är extremt grundgående och har uppfällbara centerbord, eller sideboards som de heter när de sitter på sidorna. De är mycket vanliga. Kanske inte hälften av alla båtar men inte långt ifrån. Egentligen ganska så trubbiga och fula men ändå lite charmiga på något sätt.

Kanalerna utnyttjas flitigt för transporter Kanalerna utnyttjas flitigt för transporter. Pråmarna är alla lägre än 7 meter för att kunna passera under de broar som finns överallt. Pråmarna är ofta en familjebusiness. Ägarna både bor och arbetar på sina pråmar. Många ser riktigt mysiga ut med blomlådor och gardiner i fönstren. De flesta har en eller flera bilar på taket och lite här och var finns särskilda kajer som är till för på och avlastning av dessa bilar. Undrar hur det är att bo granne med 600 ton bensin förresten…

Pråmarna fraktar allt möjligt Pråmarna fraktar allt möjligt. Detta är uppenbarligen en containerpråm men andra fraktar både flytande och fast last. Sand är väldigt vanligt. Just den här pråmen skulle man inte vilja möta i en trång kanal (med tanke på namnet alltså).

Vi kör på tills vi tröttnar eller tills broarna stänger Vi kör på tills vi tröttnar eller tills broarna stänger. Övernattning blir lite där det blir men det kan ju vara nog så trevligt ibland.

En regnig kväll då brovaktaren gått hem för dagen lägger vi oss utanpå den gamla buckliga pråmen Ebenhaezer.

Den visar sig tillhöra ett holländskt universitet och det här är i princip deras flytande kårhus. – Vill ni komma ombord, undrar studenterna. – Vi har en jättebra bar. – Räkna med oss, säger vi och blir kvar till jättesent. Vi lär oss en massa saker om Holland. Ölet Grolsch, som studenterna för övrigt har gott om, uttalas inte alls som man kan tro utan mer som Schrols. Tänk vad man får lära sig! Schrols

Vi är jättenöjda med vårt besök i Holland Vi är jättenöjda med vårt besök i Holland. Vi har verkligen fått alla våra förutfattade meningar bekräftade. Kanaler, träskor, pråmar, väderkvarnar, koffie shops, ostar, Heineken mm. Tyvärr var det inte säsong för tulpaner men något måste man ju spara till nästa besök. Eller hur!

Vi ploppar ut i Nordsjön vid Delfzijl som ligger vid floden Ems mynning. Kanalfärden var trevlig och kan definitivt rekommenderas. Nu är det inte långt hem. Vi håller fortfarande ihop med Night och Nefertiti och seglar nu över till Brunsbüttel vid floden Elbes mynning. Där börjar Kielkanalen som ska ta oss in i Östersjön, Stora Bält eller Kattegatt, beroende på vad man har tänkt sig för slutdestination.