Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Måltidsobservationer på Tre Stiftelser
Så här jobbar vi på smaragden
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Lönar det sig med utbildning?
Bättre mat och hälsa för äldre
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Positiva trender Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet bringat in större påverkansmöjligheter över aktiviteter som tar plats i gemensamhetsutrymmena.
Här händer det grejer! Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet inneburit större möjligheter för påverkan över aktiviteterna i gemensamhetsutrymmet.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Platsteamsresultat Team Marita/Skene dialysen 2008.
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
Följ anvisad vägskyltning till förlossningen
KPR Anna-Lena Möllstam Gruppchef Sociala kvalitetsenheten.
Musik- och kulturskola
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Anställningsintervjun
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Naturvetenskaplig undersökning
Äldreomsorg på distans. Tekniken Målgruppen80+ Pekskärmsdator ”- När jag fick veta att jag skulle få skärmen hade jag stor förväntan, men visste samtidigt.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Linnea 9 Bodil Jonsson Eleonore Fransson Maritha Mandelholm
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Samtliga fyra omsorgstagare som omfattats av förbättringsarbetet har minskat antalet gånger de avböjt hjälp p g a att de inte orkat ta emot den.
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Herman & Brita Resultat av Hermans & Britas dag. Besökare 225 personer räknades komma in genom dörrarna. 117 svarade JA på frågan ”Skulle du rekommendera.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
NP mottagningen BUP Lund
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
”Vår Linnéa utan vårdskador”. Vi som har arbetat med Linnéas vårdskadeprevention Liselott Svanberg sjuksköterska avd 17 Linnda Eriksson sjuksköterska.
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Lundens måltidsprojekt
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och har social samvaro. Det som även syns är att den sociala samvaron och besöken i salongen varierar från dag till dag, vilket kan bero på dagsformen för de boende. I stort så har den sociala samvaron ökat och det befinner sig fler boende i salongen. Medarbetarna har blivit mer engagerade och erbjuder boende att komma ut till salongen. Öka den sociala samvaron på Talliden Elin Falk, Marlene Kähr, Clary Larsson, Sarah Jönsson och Marie Wiberg Verksamhet Nacka Seniorcenter Talliden är en kommunal verksamhet där det finns 49 st platser som är uppdelade på somatiska platser, demensplatser och korttidsplatser. Verksamheten är består av sju mindre enheter/avdelningar som skapar en hemtrevlig atmosfär. Det finns en stor salong som används till underhållning, större gemensamma aktiviteter och som är den samlingsplats där boende från hela verksamheten kan träffas i. Bakgrund Tidigare under 2012 genomförde vi en undersökning bland våra boende i temat Hälsa och vad det betyder för dem och det framkom att det som värdesattes mest var den sociala samvaron med andra. Vad har vi lärt oss? • Svårigheten att motivera och få med medarbetare. • Att använda olika verktyg för att se, lösa och arbeta med problem/frågeställningar. Teamet uppskattade framförallt tankehattarna som utgick från olika perspektiv att se på frågeställningen/problemet. Hur går vi vidare? • Fortsätta förändringsarbetet inom verksamheten. • Arbeta vidare med miljön i salongen då det under intervjun framkom att boende vill kunna använda den öppna spisen vilket ej går i nuläget på grund av möblering som står i vägen. Mätning Mätningar utfördes på en utvald avdelning där 11 st bor, varav några även deltog i förundersökningen. Avdelningen skrev upp varje gång någon boende gick ner till salongen för social samvaro under sju veckor, se tabell 1. Efter vecka två gick besöken ner och efter analys av resultatet kom det fram att flera boende blivit sjuka och hade svårt att delta i den sociala samvaron. Samtidigt såg teamet att fler besökte salongen varför det beslutades att utföra en mätning på hela huset där aktivitetsbiträdet fyllde i antal boende som deltog i den social samvaron under 12 dagar, se tabell 2. Mål - Öka den gemensamma sociala samvaron på Nacka Seniorcenter Talliden. Vårt team vill att salongen ska bli en naturlig mötespunkt för våra boende. Det ska även bli en plats för miljöbyte. Då Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- • Intervjuer med boende utfördes i början av arbetet. Frågan som ställdes var ”Vad tycker du om den gemensamma sociala samvaron i salongen idag?”. • Information till medarbetare, anhöriga och boende om vårat förbättringsarbete. • Utformat aktiviteter som boende efterfrågat och detta medför att boende stannar kvar i salongen och umgås med andra boende. • Lämplig bakgrundsmusik spelas för att inge stämning i salongen. • Regelbundna och inplanerade veckomöten med teamet där vi arbetat med olika verktyg som hjälper till i förbättringsarbetet. • Mät- och informationstavla placerad synlig för samtliga medarbetare på Talliden. • Möte med personal som ska vara tillgängliga i salongen. • En sekretär görs om till ett fikabord där samtliga är välkomna att ta kaffe, te och kaka. • Rutin om hur arbetet ska utföras i salongen av den person som är tillgänglig i salongen. Vad vi gjort Då-Nu Nu Åh nu serveras det kaffe i salongen! /Åke 83år nu serveras Ännu fler borde komma hit och träffas/ Maja 85år Vecka Antal Dagar