Eventbarometern 2010 Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen 16 september 2009 – 15 september 2010 Henrik Zettergren www.infopaq.se/no/dk/fi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Finansfrukost 2 december 2010 Lena Apler, VD. Vad har Collector gjort under 2010? • Utvecklat en egen e-handelsplattform som nu lanseras under varumärket.
Chefer om mångfald 1. Om undersökningen 2 •Undersökningen är genomförd av TNS Sifo för Proffice. •Frågorna ställdes till 400 chefer inom privat sektor.
Vem flyttar vart och varför?
Nordisk slutkundsmarknad
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
Viktiga utgångspunkter
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Välkommen till kursen i Statistik och geometri!. -Vad är matematik? -Vad är uppdraget? > Förmågor och centralt innehåll i Lgr11 -Varför och hur den här.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
PREVENTIVMEDELSRÅDGIVNING I GRUPP ETT NYTT ARBETSSÄTT PÅ UNGDOMSHÄLSAN I NORRKÖPING Bakgrund Högt tryck på mottagningen Väntetid 3-4 veckor för första.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
WEB - landingsite med bokningsbara produkter WEB - landingsite med bokningsbara produkter SOCIALA MEDIER – facebook, twitter.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Key Findings - rekryteringstrender
Kvartalsstatistik från Strama kvartal 4, 2008 Antibiotika som förskrivs på recept: Antibiotika (J01 exkl. metenamin), per månad, DDD/1000 invånare och.
Vad vår hjärna kan lura oss!
Undersökning Projektnr: XXXX Danisco Sugar AB – SE © 2008 Zapera.com 1 07-XX-XX Kännedomen om GI är betydligt högre i Sverige än i de övriga.
I väntan på framtiden Studentbostadsföretagens omvärldsanalys 2011 Presentationsmaterial.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Kvartalsstatistik från Strama kvartal 2, 2008 Öppenvård: Antibiotika (J01 exkl. metenamin), per månad, DDD/1000 invånare och dag, inkl. glidande medelvärde.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Ohälsotalet för sjukpenning Mars 2010 Sida 1 Minskad regional spridning för sjukpenningdelen av ohälsotalet Bilaga till Pressmeddelande
Från fruktad till folkkär Springtimes arbete med att flytta världens snabbaste växande sport från debatt- till sportsidorna.
Ökad användning av antibiotika i Sverige. Sedan 1998 har antibiotikaförsäljningen i Sverige minskat. År 2004 vände dock trenden och under de senaste två.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Småföretagsbarometern 2016
Redovisning av drogvanor – september 2008
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Eventbarometern 2010 Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen 16 september 2009 – 15 september 2010 Henrik Zettergren

Eventbarometern Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern Eventbarometern är en topplista över vilka evenemang som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Det är nu sjätte året i rad, som Infopaq och Sponsrings & Eventföreningen tillsammans listar de svenska eventen. Årets barometer visar på rekordgenomslag för de för nästan alla evenemang. Framför allt är det de största musikevenemangen som ökat sin publicitet mest. Även stadsfestivalerna har gått starkt framåt. Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, eterinslag, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) eller digitaliserade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september 2010.

Sommaridrottsevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern Det är inte längre idrottsevenemangen som får det största genomslaget. Publicitetsgapet mellan idrottsevenemangen och musikevenemangen är utsuddat. Bland sommaridrottsevenemangen finns dock betydligt fler som får stort medialt utrymme. Elitloppet har under flera år haft ett kraftigt uppsving och ökningen bara fortsätter. Nästan hela ökningen ligger i anslutning till själva loppet, framför allt dagarna före och efter. Publiciteten under de tre tävlingsdagarna svarar dock för mindre än 10 procent av hela årets medienärvaro. Scandinavian Masters och Göteborgsvarvet är de två sommarevent som ökat sitt genomslag mest. För golfturneringen är det andra året i rad som tar ett kraftigt hopp. Ett av de senaste årens mest omskrivna idrottsevenemang, DN- galan, backade rejält förra året och fortsätter att tappa även i år. Orsaken här är att förhandsskriverierna varit ytterst blygsamma och att uppmärksamheten inte kommer förrän två veckor innan, då flera världsstjärnor presenteras. Intresset dagarna före är dock mycket högt. antal artiklar i årförra året 1 Elitloppet Skistar Swedish Open Finnkampen Nordea Scandinavian Masters O-Ringen DN-Galan Gothia Cup Göteborgsvarvet

Vinteridrottsevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern Den inbördes ordningen på listan över vinteridrottsevenemang är den samma som förra året, men förändringarna för de enskilda tävlingarna är stora Vasaloppet står i en klass för sig. Det är inte bara det idrottsevenemang som får mest uppmärksamhet av alla. Det är samtidigt det idrottsevent som visar upp den största ökningen. Till skillnad mot förra året är Vasaloppets publicitet mer utspridd under året. Förra året fanns det ett mycket tydligare fokus på själva tävlingen. I år finns två tredjedelar av publiciteten före och efter Vasaloppsveckan. Samtliga inomhusevenemang tappar publicitet. Mest backar Stockholm Open, som inte lyckades locka till sig tennisvärldens största namn förra året. Även LG Hockey Games och Stockholm Horse Show tappar publicitet. För hockeyturneringen är det det andra publicitetsraset i rad. antal artiklar i årförra året 1 Vasaloppet If Stockholm Open LG Hockey Games Stockholm Horse Show Lidingöloppet Göteborg Horse Show

Musikevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern De mest uppmärksammade musikevenemangen från förra året fortsätter att öka sitt mediala genomslag. Peace & Love ökar återigen sin mediala närvaro rejält och är nu det mest omskrivna evenemanget. Det är också det evenemang som ökat sitt genomslag mest av alla eventen, räknat i antal artiklar. I år har Peace & Love fått 662 fler träffar på nyhetsmedierna jämfört med förra året. Även Hultsfredsfestivalen fortsätter att öka, trots att festivalen gick i konkurs och ställdes in. Trots en mycket omfattande förhandspublicitet är det de ekonomiska problemen som fått mest uppmärksamhet. Way Out West och Arvikafestivalen fortsätter också att öka. De ovanliga pr-insatserna och det dåliga ekonomiska resultatet för Arvikafestivalen har påverkat genomslaget, men förhandsartiklarna är främsta orsaken till ökningen. Det enda musikevenemang som backar är Stockholm Jazzfestival. Konkurrensen om det mediala utrymmet har varit för starkt under det kungliga bröllopet. antal artiklar i årförra året 1 Peace & Love Hultsfredsfestivalen Way out West Arvikafestivalen Sweden Rock Festival Stockholm Jazzfestival

Stadsevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern Samtliga av de mest uppmärksammade stads- och kulturfestivalerna ökar sin mediala närvaro. Mest ökar Storsjöyran, med nästan 300 artiklar, mestadels tack vare en mycket omfattande förhandspublicitet i de lokala webbmedierna. Även Piteå dansar och ler, Göteborgs kulturkalas och Gatufesten i Sundsvall ligger får betydligt större uppmärksamhet. Även här spelar den lokala förhandspubliciteten stor roll. antal artiklar i årförra året 1 Malmöfestivalen Storsjöyran Piteå dansar och ler Göteborgs kulturkalas Gatufesten i Sundsvall Stockholms kulturfestival

Övriga evenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern Även de övriga evenemangen som filmfestivalerna i Stockholm och Göteborg och Stockholm Pride får ett mycket större genomslag i år jämfört med förra året. En avgörande skillnad mellan de båda filmfestivalerna är att Göteborg når ut mycket bättre under själva festivaltiden medan Stockholm syns bättre under den övriga tiden. antal artiklar i årförra året 1 Göteborg Filmfestival Stockholm Filmfestival Stockholm Pride

Sommaridrottsevenemang Henrik Zettergren, projektledare/analytiker Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitalierade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september kontakter på Infopaq Om metoden Infopaq är en global aktör med europeisk bas som är experter på media, publicitet, analys och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att förbättra framtida kommunikationsinsatser och därmed nå sina affärsmål genom mediebevakning, undersökningar, nyhetsvärdering, analys och rådgivning. Vi har ca 6500 kunder och är fler än 500 medarbetare i Danmark, Estland, Finland, Norge, Sverige och Tyskland. Om Infopaq