Skola 2011 Lgr11 - genomförandeprocess

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Processtödjare 16/
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
VÄLKOMMEN TILL Föräldramöte
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Planering.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till Käppala skola 4-9
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Skolan är till för ditt barn
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Hovstaskolans styrdokument
Nya samlade läroplaner, nya nationella prov och bedömningsstöd
Nya samlade läroplaner
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
LGR
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tyresö förskola och skola
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Klagshamns rektorsområde
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Presentationens avskrift:

Skola 2011 Lgr11 - genomförandeprocess 2011 08 24

Skola 2011 Förändringar Genomförda …….. Skriftliga omdömen i samtliga ämnen från årskurs 1 – Ht 2008 Nationella mål i Sv/Sva och Ma för årskurs 3 - Ht 2008 Nationella prov i Sv/Sva och Ma i årskurs 3 - Vt 2009 Nationella prov i årskurs 9 (Fy/ Ke /Bi) – Vt 2009

….och införs nu Ny skollag Ny samlad läroplan med kursplaner för samtliga skolformer Ny betygsskala (A-F) GY2011 Ny lärarutbildning/Lärarlegitimation Fler nationella prov (SO och NO)

Undervisningen skall vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Alla elever har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Det gäller även elever som lätt uppnår kunskapsmålen.

Var står vi nu? Resultat

Måluppfyllelse Kunskaper ÅK 9 Utveckling under perioden 2007-2010 2007 2008 2009 2010 2011 Andel behöriga till 87,6 88,3 88,9 87,3 88,4 nationellt program Andel som nått målen 74,0 73,8 76,9 75,0 79,4 i samtliga ämnen Genomsnittligt 217,9 221,7 223,0 219,9 223,5 meritvärde åk 9

PISA-rapporten - resultat för 2009 Tre områden testas: Läsförståelse (i fokus 2009) Matematik Naturvetenskap

Våra resultat i relation till tidigare resultat Det genomsnittliga resultatet har i absoluta mått försämrats i både läsförståelse (2000) och matematik (2003). Ingen skillnad i naturvetenskap (2006). I relativa mått är det fler OECD-länder som presterar på en signifikant högre nivå jämfört med Sverige inom samtliga områden. Läsförståelse och matematik – från högre än genomsnittet till genomsnittet. Naturvetenskap – från genomsnittet till under genomsnittet.

Likvärdigheten har försämrats. Skillnaden mellan skolors resultat har ökat kraftigt även om de i ett internationellt perspektiv fortfarande är förhållandevis låg. Betydelsen av en elevs socioekonomiska bakgrund har ökat och är numer högre än genomsnittet. Skillnaden mellan hög- och lågpresterande elever har tilltagit och är större än i ett genomsnittligt OECD-land. Skillnaden mellan flickor och pojkar i läsförståelse har ökat ytterligare dock ej i matematik och naturvetenskap. Skillnaderna i resultat mellan infödda elever och elever med utländsk bakgrund är fortsatt höga och tillhör bland de högsta i OECD.

IUP - processen

Ny samlad läroplan med kursplaner Samlad läroplan för varje skolform Tydligt och begripligt språk Innehåll Skolans värdegrund och uppdrag Mål och riktlinjer Kursplaner

Ny samlad läroplan med kursplaner 1. Skolans värdegrund och uppdrag 2. Övergripande mål och riktlinjer Normer och värden Elevernas ansvar och inflytande Skola och hem Övergång och samverkan Skolan och omvärlden Bedömning och betyg 3. Kursplaner Kunskaper

Lgr11 – del 1 och 2 Del 1 - Skolans värdegrund och uppdrag Demokrati – och värdegrundsuppdraget Uppdraget att främja elevers lärande - historiskt perspektiv - miljöperspektiv - internationellt perspektiv - etiska perspektivet Del 2 - Övergripande mål och riktlinjer Mål Skolans mål är att varje elev…. Riktlinjer Alla som arbetar i skolan ska…. Läraren ska…

Övergripande mål och riktlinjer 2.2 Kunskaper Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt Kemi Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter Hem- och konsumentkunskap Recept och instruktioner och hur de kan läsas och följas samt vanliga ord och begrepp för bakning och matlagning Fysik använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället Biologi använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet Svenska, sva formulera sig och kommunicera i tal och skrift Slöjd analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp Musik analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang Teknik använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer Religionskunskap resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller Idrott och hälsa Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur- och utevistelser. Bild Matematik använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser Hem- och konsumentkunskap Idrott och hälsa Samhällskunskap uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv Historia använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används

Kursplaner SYFTE Långsiktiga mål VARFÖR CENTRALT INNEHÅLL Val av stoff VAD KUNSKAPSKRAV Bedömning av lärandet dvs. kunnandet

Betygen – grundskola och särskola Läsåret 2011/2012 Åk 8 – nya systemet -, F, E – A (ej F i särskolan) Åk 9 – nuvarande system G – MVG Läsåret 2012/2013 Åk 6 – Åk 9 -, F, E – A Betyg i språkval först från åk 7 Rektor får fatta beslut om ett sammanfattande betyg i SO och NO i åk 6

Kunskapskrav för E - C – A Gemensam terminologi/gemensamma progressionsord Kunskapsformerna - Fakta - Förståelse - Färdighet - Förtrogenhet

Lgr 11: Kunskapskravens uppbyggnad C A Analys Analys Analys Analys Förståelse Förståelse Förståelse Förståelse Fakta Fakta Fakta Fakta Utmana alla elever Höga förväntningar 20

Gemensamma progressionsord - exempel E C A Grundläggande Goda Mycket goda Beskriver och kan Beskriver och Beskriver och exemplifiera kopplar ihop generaliserar delar till helheter Enkla motiveringar Utvecklade Välutvecklade motiveringar och nyanserade motiveringar

Kunskapskrav BILD

Tankar kring arbetet med lgr11? ”Viktigt att vi gör läroplan och kursplaner till våra och inte läser dem slarvigt utan med verkliga omsättartankar. Dessvärre är det kanske så att vi inte läser dem alls, utan kastar oss över någon kursplan och sätter i gång med att bryta ned den till minsta möjliga beståndsdel. Om vi gör så har vi naglat fast oss själva med punktade lokala innehåll och tvingande självgjorda regelsystem. Men vi ska ju inte göra om dem, utan ta emot dem och börja bygga läroplan i verkligheten, med andra ord: Omsätta!” Anne-Marie Körling, Haninge kommun

IUP - processen

Vad är en LPP? En lokal pedagogisk planering tydliggör kopplingen mellan de nationella målen, undervisningens innehåll och bedömningen av elevens lärande och stödjer elevernas utveckling mot de nationella målen. (IUP-processen)

IUP - processen

Dokumentation Lokal pedagogisk planering Skriftliga omdömen Framåtsyftande planering Vad är nästa steg och hur kommer vi dit? Återkopplas till ny LPP… Var befinner sig eleven i sin kunskapsutveckling och vad är nästa steg? Koppling till LPP Bedömning under vägen.

Lokal pedagogisk planering Lokal pedagogisk planering Pedagogisk kartläggning Lokal pedagogisk planering Lokal pedagogisk planering Lokal pedagogisk planering Åtgärds- program Dokumentation Skriftligt omdöme Skriftligt omdöme Skriftligt omdöme Skriftligt omdöme Skriftligt omdöme Skriftligt omdöme Skriftligt omdöme Skriftligt omdöme utvecklingssamtal Framåtsyftande planering

Vad är på gång i staden? HT 2011 Matriser för varje ämne – syfte/långsiktiga mål/centralt innehåll/kunskapskrav Utveckla Stockholm Skolwebb – Lpp och skriftliga omdömen Kompetensutveckling – personal inom skolbarnsomsorg och förskoleklass Seminarieserie – bedömning för lärande – Astrid Pettersson Handledning/coachning i läro- och kursplanearbetet – Torbjörn Hortlund Learning/lesson studies Seminariedagar för lärare i de praktiskt-estetiska ämnena