– presentation vid seminariet för Forskarutbildningsnätverket för tal, verksamhet och interaktion 25.9.2009 FM Martina Huhtamäki Institutionen för nordiska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pragmatik Funktionellt perspektiv - studiet av språket i kontexten
Advertisements

Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Att förstå anonymiteten (översättning från
KANDIDATUPPSATS.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Språklig variation i sverige
Finlandssvenska och sverigefinska
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Kontakter och ungdomars arbetsmarknadsinträde (IFAU Rapport 2013:20) Lena Hensvik och Oskar Nordström Skans 11 februari 2014.
Matematik med föräldrar
Mellanchefen en maktpotential
Interkulturell kommunikation i sjukvården Utländska läkare i Sverige (Intercultural communication in health care- Non-Swedish physicians in Sweden) Nataliya.
Pratvis datorbaserad uttalsträning
Markör Marknad och Kommunikation AB
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
På tal om källor Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, BHS, Högskolan i Borås Ann-Louise Larsson En studie av lärarstudenters informationsanvändning.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Eller formativt lärande…
Europeiska språkdagen
Röst och tal hos transsexuella HEL 2:an Christina Danbolt Cheflogoped, US, Linköping.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Nordisk konferens i Göteborg september 2014
Vad är du för typ av person?
Urgermanskaurnordiskavästnordiskafornnorskafornisländskafornfäröiskaöstnordiskafornsvenskaforndanskavästgermanskaöstgermanska.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Språk och interkulturell kommunikation
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Grej Of The Day de nordiska språken.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Vad är språksociologi?. Vad är språksociologi?
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
Nu lär vi oss lite om likheter och skillnader mellan språken!
BREDDAD REKRYTERING.
Svenska i tekniska yrken, H2 Lektionen den 18 nov. 2014
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Diskussionstillfälle 4
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Formellt, skarpt och snyggt
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Skolutveckling genom aktionsforskning
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Spirometri – varför då? Maria Ingemansson
Indoeuropeiska språk Ca 80% i Norden talar Svenska, Danska och Norska – Förstår varandra Utvecklats ur gemensamt urnordiskt språk. Isländska och Färöiska.
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Danska.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

– presentation vid seminariet för Forskarutbildningsnätverket för tal, verksamhet och interaktion FM Martina Huhtamäki Institutionen för nordiska språk och nordisk litteratur

Syfte  att undersöka hur prosodi används som en resurs i samtalsinteraktion och hur turer struktureras prosodiskt i svenska samtal i Finland

Frågeställningar  Hur markeras turslut prosodiskt i olika typer av yttranden?  Hur markeras prosodiska gränser inom flerledade turer?  Hur samspelar prosodi, pragmatik och syntax för att projicera turslut?

Frågeställningar forts.  Hur förhåller sig betoningsmönstret i finlandssvenska till det i rikssvenska och i finska?  Hur varierar prosodin i ett regionalt perspektiv?  Förekommer stigton i finlandssvenska samtal?

Material  Samtal som spelats in inom Svenska litteratur- sällskapets projekt Spara det finlandssvenska talet  Informella gruppsamtal mellan fyra studenter från olika delar av Svenskfinland  Samtalen är cirka 1 timme långa och studenterna diskuterar på egen hand  21 gruppsamtal inspelade på 7 orter; fyra av samtalen är transkriberade med grov ljudskrift

Metod  Den teoretiska och metodologiska referensramen är interaktionell lingvistik och conversation analysis, CA  Transkription som speciellt noterar prosodiska drag  Programmet Praat för att åskådliggöra de prosodiska dragen

Tidigare forskning i prosodi (svenska och danska)  Jakob Steensig (2001): prosodi i danska samtal  Petra Hansson (2003): prosodiska gränser, dialektintervjuer  Susanna Karlsson (2006): prosodin hos positioneringsfraser i svenska samtal  Gustav Bockgård (2007): mindre studie av prosodi i svenska samtal

Tidigare forskning, forts.  Yuni Kim (2006): intonation i finlandssvenska dialekter  Mikko Kuronen & Kari Leinonen (2008): rytmen i finlandssvenska  Eija Aho (2008): mindre studie av prosodin i Liljendaldialekten

Vad jag ska göra härnäst  Första frågeställningarna: Hur markeras turslut prosodiskt i olika typer av yttranden? Hur samspelar prosodi, pragmatik och syntax för att projicera turslut?  Elizabeth Couper-Kuhlens kurs Prosody in Conversation: koncentrera mig på frågeställningarna  Jämförelse mellan Ford & Thompson, Bockgård och Steensig:

En jämförelse mellan Ford & Thompson (1996), Bockgård (2007) och Steensig (2001)

Cecilia Ford & Sandra Thompson Interactional units in conversation: syntactic, intonational, and pragmatic resources for the management of turns. I: Ochs, Schegloff & Thompson (1996) Interaction and grammar. S. 134–184.  Material: två flerpartssamtal med deltagare som har amerikansk engelska som modersmål, 20 minuter  Frågeställning: I vilken utsträckning kan talarbyte förutsägas när en tur är syntaktiskt fullbordad? Är det lättare att förutsäga turslut om man också beaktar intonation och pragmatik?  Kvantitativ undersökning

Gustav Bockgård Syntax och prosodi vid turbytesplatser. Till beskrivningen av svenskans turtagning. I: Engdahl & Londen (2007) Interaktion och kontext. Nio studier av svenska samtal. S. 139–183.  Material: videoinspelning av ett vardagligt samtal mellan fyra äldre kvinnor, 10 minuter  Frågeställning: Vilka strukturella egenskaper hos ett yttrande kan föranleda att en annan deltagare påbörjar en ny tur, dvs. analyserar föregående replik som (potentiellt) färdig?  Kvantitativ undersökning

Jakob Steensig avsnittet Prosodiske metoder i kapitlet Turkonstruktionsenheder og – metoder. I: Sprog i virkeligheten. Bidrag til en interaktionel lingvistik (2001). S. 102–151.  Material: bygger på många olika långa inspelningar av mer eller mindre spontana samtal mellan danskar, sammanlagt 3:20 timmar  (Frågeställning) Hur används de prosodiska metoderna tonhöjd, ljudstyrka, talhastighet och röstkvalitet av samtalsdeltagare?  Kvalitativ undersökning

Ford & ThompsonBockgård  De olika typerna av slutpunkter sammanfaller i hög grad  99 % av de intonationala slutpunkterna är också syntaktiska sådana  54 % av de syntaktiska slutpunkterna är också intonationala sådana  Samma gäller  De flesta (59 %) turstarter äger rum vid en syntaktisk slutpunkt  Lite färre (52 %) turstarter äger rum vid en prosodisk slutpunkt  Avslutningsintonation är ovanlig i materialet Resultat

Ford & ThompsonBockgård  Intonationen spelar en viktig roll för vilka syntaktiskt fullbordade yttranden som lyssnarna uppfattar som avslutade  Pragmatiken påverkar också vilka syntaktiskt fullbordade turer som lyssnarna uppfattar som avslutade  Syntaxen pekar ut vilka prosodiska slutpunkter som utgör lämpliga turbytesplatser  Prosodin är inte oviktig – den kan göra gränser starkare och öka eller minska sannolikheten för en turstart vid en TBP

Resultat – Steensig  Sambandet mellan intonation och turavslutning i danskan är mångfacetterat – intonationen kan signalera avslutning, men används inte alltid för denna funktion - andra prosodiska faktorer som avslutningssignal: sänkt ljudstyrka, knarr, långsammare tempo, hörbar utandning, skratt, leende röstkvalitet - jämna övergångar mellan turer, då andra medel än intonation används för att visa turbytesplatser

Resultat – Steensig forts.  Intonationskonturer spelar in vid avslutning men inte på något entydigt sätt  Det är svårt att säga hur pass viktig prosodin är för att signalera turslut i danskan, men för att prosodin ska kunna signalera avslutning måste avslutning också projiceras med andra metoder

Sammanfattning av undersökningarna  I amerikansk engelska är intonationen viktig för att visa vilka syntaktiskt fullbordade yttranden som lyssnarna uppfattar som turbytesplatser  På svenska och danska bidrar prosodin till att signalera turslut, men syntaktisk fullbordan behövs för att lyssnarna ska uppfatta det som en turbytesplats