Nuläge tandvård i ett medborgarperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Tandvårdsreform Steg ett: Allmänt tandvårdsbidrag (ATB) för alla vuxna införs 30 – 74 år =150 kr/år 20–29 år samt 75 år och äldre = 300 kr/år.
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Tredje steget i tandvårdsreformen
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Viktiga utgångspunkter
Vad innebär val av vårdenhet?
Missbruksutredningens förslag
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
PRIMÄRVÅRDEN.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Tandvård - nya tandvårdsstödet
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Medborgarnas primärvård
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Folktandvården Norrland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Patientmaktsutredningen
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Samordning av den sociala tryggheten Arbetslösa som påbörjar deltidsarbete i annat land.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Magnus Tenfält Chefläkare Närsjukvården Landstinget Halland
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Presentation februari 2015
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
2006/KS Tjänstemannaorganisation. 2006/KS Regional utveckling Den 1 januari 1999 överfördes ansvaret för regionala utvecklingsfrågor i Skåne under en.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Klarar sjukvården framtidens kompetensbehov?
Folktandvården – ditt bästa val!.  Mer än hälften av länets vuxna invånare väljer Folktandvården  92% av barn 2-19 år  = revisionspatienter.
SBU-rapport Luckor i kunskapen om barn- och ungdomstandvård – fluor enda säkra metoden.
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Sid Försäkringskassan informerar nyanlända Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet.
Enheten för tandvårdsstöd ansvarar för Landstingets tandvårdsstöd för särskilda patientgrupper
Enheten för tandvårdsstöd ansvarar för Landstingets tandvårdsstöd för särskilda patientgrupper budget 2017 – 34 mkr
Primärvårdscentrum Östergötland
Morgondagens primärvård
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Avdelningen för vård och omsorg
Omställningen av hälso- och sjukvården
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Nuläge tandvård i ett medborgarperspektiv Allt flera äldre med flera egna tänder och avancerade protetiska konstruktioner. God tandhälsa inom barn- och ungdomstandvården.

Ungdomar avstår från regelbunden tandvård. fortsättning… Ungdomar avstår från regelbunden tandvård. Frisktandvård utan statligt stöd. Stort nyttjande av sociala medier. Förhållandevis lätt att få kontakt med tandvården. Valfrihet efter pris ej slagit igenom. Allt flera asylsökande med dålig munhälsa.

2025 i ett medborgarperspektiv God munhälsa hos befolkningen. Flera äldre invånare med allmänsjukdomar som kan påverka munhälsan i negativ riktning. Tandvården närmat sig hälso- och sjukvården. Tidig identifiering av riskfaktorer i samarbete med hälso- och sjukvården. Mera medvetna patienter. Patienterna kräver rätt vård, rätt kompetens när man behöver vård. Lokalisation mindre viktig.

Sociala medier används för kommunikation och informations sökning. fortsättning… Sociala medier används för kommunikation och informations sökning. Jämförelser sker inför val av vårdgivare inte enbart efter pris utan också behandlingsresultat. Service och bemötande är framgångsfaktorer. Ökad tillgänglighet under veckans alla dagar.

Nuläge tandvård i ett ekonomiperspektiv Stor offentlig finansiering av vuxentandvård i Sverige jämfört med övriga EU länder. Stödets inriktning är att dels ge ett skydd mot höga kostnader, dels via ett allmänt tandvårdsbidrag stimulera till regelbunden tandvård. Högkostnadsskyddet fungerar, dock inte stimulansen till regelbunden tandvård. Folktandvården Sverige utvecklat en egen modell, Frisktandvård, för att stimulera till regelbundenhet och förebyggande tandvård.

fortsättning… Utöver allmänna tandvårdsstödet finns ett särskilt tandvårdsstöd till vissa personer med funktionshinder eller har ett definierat behov av särskild omsorg (LT). Huvudsakligen betalar patienterna enligt hälso- och sjukvårdens avgiftssystem. 2013-01-01 införs ”tredje steget”. Omfattar personer med vissa medicinska diagnoser. Stödet består antingen av att ett särskilt tandvårdsbidrag utgår (FK) alternativt att patienten betalar hälso- och sjukvårdsavgift (LT).

Tandvård skall bedrivas i full konkurrens och på lika villkor. fortsättning… Tandvård skall bedrivas i full konkurrens och på lika villkor. Landstingets kostnader skall redovisas enligt samma modell för alla oavsett driftsformer. Inga fria nyttigheter får förekomma. Inget avdrag för ingående moms. Särredovisning av vuxentandvård och barn- och ungdomstandvård. Regelverket driver på utvecklandet av andra driftsformer än ren förvaltningsdrift.

2025 i ett ekonomiperspektiv Tandvårdsstödet i Sverige ”EU anpassat”. Stöd enbart till vuxna med vissa medicinska diagnoser. Många vuxna har egna försäkringar, frisktandvårdsavtal alternativt finansiering via arbetsgivaren e d. Barn- och ungdomstandvård fortfarande i offentlig regi med offentlig finansiering. Landstinget/regionen har planeringsansvar. Folktandvården nationellt samordnad. Landstingets/regionens planeringsansvar och hur sistahandsansvaret kan lösas avgörande för Folktandvårdens framtid.

Nuläge tandvård i ett medarbetarperspektiv Brist på i första hand tandläkare men tilltagande brist inom samtliga personalkategorier under kommande 10-års period. Gynnsamma villkor för enskilda privata etableringar, även för tandvårdsföretag. Folktandvården inskolningsinstans, rekryteringsbas för privat verksamhet. Svårt för Folktandvården att konkur- rera med privat verksamhet kring anställningsvillkor. Den samlade kompetens som idag finns måste hela tiden användas på ett optimalt sätt.

Krav på ständig kompetensutveckling. fortsättning… Stora krav på produktivitet och effektivitet för att klara sistahandsansvaret. Andra personalkategorier än tandläkare används i nya arbetsorganisationer. Ändrade öppethållandetider via skiftgång, arbetstidsreduktion och bättre nyttjande av lokaler och gjorda investeringar. Krav på ständig kompetensutveckling. Diskussioner förs om bättre samordning av och en mera kostnadseffektiv specialisttandvård. LOU ett konkurrens hinder.

2025 i ett medarbetarperspektiv Samma personalkategorier som idag. Förstärkta administrativa och tekniska resurser på klinikerna. Nuvarande patientjournal ersatts med en ny mera interaktiv sådan. Större flexibilitet gällande arbetstider, årsarbetstid? Anställningsvillkoren prestationsrelaterade och kopplade till individens, teamets resultat. Tandläkarna utpräglade ”specialister” och arbetsledare. Större rörlighet på arbetsmarknaden.

Bredare allmänmedicinsk kompetens inom tandvården. fortsättning… Bredare allmänmedicinsk kompetens inom tandvården. Kompetensförskjutning skett mellan personal-kategorierna. Tandvården används för screening verksamhet åt hälso- och sjukvården.

Nuläge tandvård i ett verksamhetsperspektiv Positionering istället för bättre samordning i avvaktan på ett beslut om regioner. Olika syn på Folktandvården i olika landsting. Olika driftsformer. Sveriges Folktandvårdsförening ”paraplyorganisation” som strävar efter att profilera det offentliga producentalternativet. Jämförelser av landstingens kostnader för tandvård ej rättvisande. Nationell modell för redovisning tillämpas fr o m 2012 på frivillig väg, annars lagstiftning.

Idag allt flera privata aktörer på tandvårdsmarknaden. fortsättning… I samband med tandvårdsförsäkringens införande skedde en kraftig utbyggnad av Folktandvården för att klara landstingets planeringsansvar. Idag allt flera privata aktörer på tandvårdsmarknaden. Svårt för landstingen att styra privattandvården. Full valfrihet för patienterna att välja behandlare. Lika konkurrensvillkor för samtliga aktörer. Ökade privata etableringar i framförallt större tätorter ger olika möjligheter för landstingen att hantera sitt planeringsansvar.

En av de största offentliga producenter. fortsättning… Folktandvården Dalarna ansvarar idag för drygt 50 % av all vuxentandvård, 98 % av all barn- och ungdoms-tandvård, jourverksamhet, all uppsökande verksamhet samt också större delen av vården av patienter inom det särskilda tandvårdsstödet. En av de största offentliga producenter.

2025 i ett verksamhetsperspektiv Stor utmaning att ta hand om allt flera äldre med många tänder och allmänmedicinska sjukdomstillstånd som kan leda till en försämrad munhälsa. Landstinget/regionerna har planeringsansvar. Första linjens tandvård väl utvecklad och viktig. Nationella/regionala kompetens centra som utvecklar riktlinjer för vårdens bedrivande och också behandlar patienter med särskilda behov. Specialisttandvården samordnad i större regioner.

fortsättning… Vissa av dagens specialiteter, exempelvis käkkirurgi och bettfysiologi har bytt huvudman. Vi har huvudsakligen stora enheter för allmäntandvård med många anställda och bred samlad kompetens. Öppethållande över veckans alla dagar och längre öppethållande på vardagar. Teknikutvecklingen möjliggör behandling i allmän-tandvård som idag utförs av specialister. Ny personalkategori på klinikerna som är duktiga på administration, IT m m.

Specialutbildade team kan ge tandvård i hemmen. fortsättning… Specialutbildade team kan ge tandvård i hemmen. Ökad medvetenhet hos patienterna medför att man önskar tandvård utifrån upplevt behov och inte nödvändigtvis utifrån när tandvården anser att man bör komma.