Finansdepartementet Det ekonomiska läget SNS, Almedalen Fredag 3 juli Finansminister Anders Borg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Advertisements

Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
För att jobben kan bli fler
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
Vilka är utmaningarna för sysselsättningspolitiken?
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
KONJUNKTURLÄGET 28 mars 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Flera tecken på förbättrad konjunktur Utmaningar på arbetsmarknaden kvarstår Expansiv penningpolitik.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Penningpolitisk rapport juli 2009
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 27 augusti 2014 Konjunkturläget, augusti 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
KONJUNKTURLÄGET 27 augusti 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Föreläsning 12 Sammanfattning
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 2014
Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition
Presskonferen s 15 dec Stark konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Kraftig ökning i sysselsättningen Utlåning.
Presskonferen s 15 februari Reporäntan höjs med 0,25 p.e. Hög tillväxt Inflationstrycket stiger på sikt Gradvis höjning av reporäntan ger en stabil.
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Vad händer på arbetsmarknaden? Håkan Gustavsson Analysavdelningen
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan sänks till 2 procent Reporäntan bedöms ligga kvar på samma nivå under 2009 En kraftig sänkning av.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
Finanskrisen och lågkonjunkturen Martin Flodén 12 maj 2009.
Presskonferen s 26 okt God konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Tydlig förbättring på arbetsmarknaden Utlåning.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Direktiv till Budget
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
Presentationens avskrift:

Finansdepartementet Det ekonomiska läget SNS, Almedalen Fredag 3 juli Finansminister Anders Borg

Finansdepartementet Sammanfattning •Finansiella oron har minskat •Dramatiskt fall i världshandeln slår hårt mot svensk ekonomi •Kraftigt negativ tillväxt i Sverige under 2009 •Fortsatt höga varselnivåer och stigande arbetslöshet •Konjunkturindikatorer pekar på stabilisering, men osäkerhet kvarstår •Normaliseringen på finansmarknaden, de finanspolitiska stimulanserna och den expansiva penningpolitiken bidrar till gradvis återhämtning

Finansdepartementet Stabilisering, men förtroendeindikatorerna alltjämt på låga nivåer Källor: Swedbank/Silf och KI Konsumentförtroende (CCI)

Finansdepartementet 2010: Låg tillväxt, lågt resursutnyttjande och hög arbetslöshet BNPBNP-gapArbetslöshet VÅP 09 (april) 0,2-8,711,1 Kommissionen (april) 0,8-3,410,4 OECD (juni) 0,2-8,711,4 KI (juni) 0,8-8,111,5

Finansdepartementet Inriktningen i den ekonomiska politiken •Motverka ökning av arbetslösheten genom att dämpa efterfrågefallet •Motverka att långtidsarbetslösheten ökar genom aktiv arbetsmarknadspolitik •Skapa förutsättningar för nya jobb, dvs. förhindra ”sysselsättningslös tillväxt” •Förhindra att arbetslösheten biter sig fast och ökar strukturellt

Finansdepartementet Viktiga satsningar för att möta krisen Mdkr, finansiellt sparande Kommuner8,411,921,520,5 Aktiv arbetsmarknadspolitik0,97,815,819,1 Utbildning1,35,57,26,7 Infrastruktur1,05,45,85,1 Socialavgifter8,621,721,421,2 Summa20,252,371,672,6

Finansdepartementet Stora finanspolitiska stimulanser Procent av BNP. Källa: OECD

Finansdepartementet Vikten av starka offentliga finanser •Långsiktig hållbarhet avgörande för finanspolitikens trovärdighet •Buffert vid nästa konjunkturnedgång •Åldrande befolkning •Genom att säkra de offentliga finanserna tar vi ansvar för Sverige

Finansdepartementet Utveckling av skatteprognoserna Totala skatteintäkter. Revideringar jämfört med VÅP08 Mdkr

Finansdepartementet Strukturellt sparande svårt att uppskatta •Svårt att skilja på vad som är strukturellt och konjunkturellt •Beräkningar av det strukturella sparandet är osäkra och revideras i efterhand •Viktiga slutsatser –Krav på stora säkerhetsmarginaler för att undvika kraftiga försämringar av de offentliga finanserna –Reformutrymmet måste bestämmas genom en samlad bedömning utifrån flera olika indikatorer

Finansdepartementet Stora revideringar av strukturellt sparande visar på måttets osäkerhet 2006 Procent av BNP

Finansdepartementet Stor osäkerhet om de offentliga finanserna •Stor osäkerhet om hur de offentliga finanserna påverkas av konjunkturen •Beredskap för fortsatta bekymmer i banksektorn •Krisen kan bli långvarig och trovärdigheten för finanspolitiken är avgörande •Rusta för nästa konjunkturnedgång och klara långsiktig hållbarhet

Finansdepartementet Försvagade offentliga finanser i EU Finansiellt sparande som andel av BNP. Källa: Kommissionens vårprognos

Finansdepartementet Ökande skuldsättning i EU Statsskuld som andel av BNP. Källa: Kommissionens vårprognos

Finansdepartementet Stigande arbetslöshet Källa: OECD

Finansdepartementet Orsaker till att arbetslösheten fastnar på varaktigt hög nivå •Brister i yrkes- och branschmässig samt regional rörlighet •Försvagad motivation att söka jobb • Arbetsgivarna tror att den som är långtidsarbetslös är mindre produktiv (s.k. stigmatisering) och tvekar därför att anställa • Den sammanpressade lönestrukturen försvårar för vissa grupper att få jobb

Finansdepartementet Institutionella förklaringar till att arbetslösheten biter sig fast •Lönebildningen –Reallönerna anpassar sig inte (tillräckligt snabbt) till makroekonomiska störningar •Arbetsmarknadspolitiken –Förmedlingsinsatser, arbetspraktik, hög sökaktivitet och kompetenskomplettering påverkar risken för att individer som förlorat sina jobb ska fastna i arbetslöshet •Drivkrafter –Drivkrafter till arbete och anställning påverkas av inkomstskatter och socialavgifter –Socialförsäkringarnas utformning avgör arbetsmarknadens anpassningsförmåga och lönebildningens funktionssätt •Arbetsrättslagstiftningen –En strikt arbetsrättslig lagstiftning ger en minskad omsättning på arbetsmarknaden; färre personer blir arbetslösa men arbetslöshetstiderna blir längre

Finansdepartementet Sverige har relativt flexibel arbetsrätt Källa: OECD

Finansdepartementet Flexibel arbetsrätt med avseende på små och medelstora företag Källa: OECD

Finansdepartementet Återupprättandet av arbetslinjen •Ökade drivkrafter för arbete –Mer lönsamt att gå in på arbetsmarknaden –Mer lönsamt att gå upp i arbetstid (deltid till heltid) –Mer lönsamt för heltidsarbetande att arbeta mer och höja sin produktivitet –Mer lönsamt att utbilda sig •Reformerad a-kassa –Avvägning mellan inkomsttrygghet och drivkrafter för omställning –Finansiering som stöder arbetslinjen –Försäkringskontroll •Reformer till stöd för minskad ohälsa –Tydligare beslutsprocess och bättre beslutsgrunder –Satsningar på rehabilitering –Starkare drivkrafter för att gå tillbaka till arbete

Finansdepartementet Lägre inkomstskatter gör det mer lönsamt att arbeta Genomsnittsskatt vårdbiträdeMarginalskatt vårdbiträde

Finansdepartementet Jobbskatteavdrag (steg 3) •Genomsnittlig skatt utan jobbskatteavdrag (streckad), med 2008 års regler (grå) och med nuvarande regler.

Finansdepartementet Jobbskatteavdraget bidrar till att motverka att arbetslösheten biter sig fast •Ökar arbetsutbudet –Stärker drivkrafterna till att söka arbete –Lägre skattekilar bidrar till snabbare uppgång i sysselsättningen när arbetskraftsefterfrågan tar fart –Ökar sysselsättningen på lång sikt •Ökar på kort sikt disponibla inkomsten och därmed hushållens konsumtionsutrymme, vilket bidrar till ökad efterfrågan på varor och tjänster

Finansdepartementet Vikten av aktiv arbetsmarknadspolitik •Arbetslösa ska få fortsatt hjälp att söka de jobb som finns –Fler arbetsförmedlare och coacher •Arbetslösa ska ha den kompetens som efterfrågas –Fler praktikplatser –Fler utbildningsplatser •Särskilda insatser för ungdomar

Finansdepartementet Sänkta socialavgifter •Förväntade positiva effekter –Lägre personalkostnader (snabb effekt) –Ökat arbetskraftutbud när löneutrymmet höjs –Lättnad för kommunsektorn (snabb effekt) –Konjunkturellt träffsäker. Förväntas ge större sysselsättningseffekter på kort sikt än i ett normalt konjunkturläge •Nackdelar –Små sysselsättningseffekter på lång sikt –Konjunkturellt bättre med temporär sänkning

Finansdepartementet Sysselsättningseffekt •Jobbskatteavdrag (steg 3) + höjd nedre skiktgräns för statlig inkomstskatt –Kort sikt: jobb –Lång sikt: jobb •Sänkta socialavgifter 1 procentenhet –Kort sikt: jobb (5 700 jobb i normalt konjunkturläge) –Lång sikt: jobb

Finansdepartementet Skapa förutsättningar för jobbtillväxt när konjunkturen vänder uppåt •Makroekonomisk stabilitet –Fungerande ramverk för ordning och reda i offentliga finanser •Välutbildad arbetskraft –Förstärks på längre sikt av regeringens satsningar på kunskap •Stark arbetslinje –Lönar sig att arbeta –Hållbara socialförsäkringssystem •Förbättrat entreprenörs- och företagsklimat •Väl fungerande lönebildning och samsyn på arbetsmarknaden om vikten av omvandling

Finansdepartementet Sammanfattning •Konjunkturindikatorer pekar på stabilisering, men osäkerhet kvarstår •Stor osäkerhet om de offentliga finanserna •Förhindra att arbetslösheten biter sig fast och skapa förutsättningar för jobbtillväxt tidigt i uppgången