Generella insatser i skolåldern Tidiga insatser
Generella insatser i skolåldern Livskunskap Program mot mobbning Hälsosamtal Drogprevention Tidiga insatser
Generella insatser i skolåldern Livskunskap Program mot mobbning Hälsosamtal Drogprevention Tidiga insatser
”Livsviktigt”, Birgitta Kimber SET - Botkyrka ”Livsviktigt”, Birgitta Kimber Tidiga insatser Livskunsap
SET Ett ämne på schemat år F - 9 Åldersanpassad svårighetsgrad Delmoment* Metoder* Utbildning, handledning av lärare Tidiga insatser Livskunskap
Återkommande delmoment SET Att hantera sina känslor Självkännedom Motivation Empati Social kompetens Tidiga insatser Livskunskap
Metoder vid undervisningen SET Rollspel Dialog Grupparbete Egen stund för reflektion Läxor Föräldramedverkan Tidiga insatser Livskunskap
SET på svenska effekter Prel. minst lika bra som i USA betr: Psykisk hälsa Aggressivitet Utagerande beteende Attention seeking Alkohol och andra droger Tidiga insatser Livskunskap
Generella insatser i skolåldern Livskunskap Program mot mobbning Hälsosamtal Drogprevention Tidiga insatser
Program mot mobbning Olweus 1994 Tidiga insatser Mobbning
Olweus’ program mot mobbning 1 Allmän förutsättning Skolpersonalens kunskap, medvetenhet och engagemang när det gäller mobbning Tidiga insatser Mobbning
Olweus program mot mobbning 2 Åtgärder på skolnivå Bilda mobbningförebyggande team Undersökning med anonymt frågeformulär Utbildning för team och personal om mobbning Effektivt rastvaktsystem Konsensus om skolans regler mot mobbning Rimliga pos / neg konsekvenser för elever Fortgående diskussionsgrupper om mobbning Gör föräldrarna delaktiga Tidiga insatser Mobbning
Olweus’ program mot mobbning 3 Åtgärder på klassnivå Klassregler mot mobbning motsv skolreglerna Regelbundet diskutera mobbning i klassen Föräldramöten med info om skolans/klassens arbete mot mobbning Åtgärder på individnivå Samtal/åtgärder riktade till mobbare Samtal/åtgärder riktade till mobboffer Diskussion med föräldrar till inblandade elever Tidiga insatser Mobbning
Olweus’ program effekter Reduktion av mobbningsfrekvensen (ca 50%) Minskning av vandalism, slagsmål, stöld, skolk Bättre socialt klimat i klassrummet Senare studier bekräftar effekten, förutsatt att samtliga komponenter i Olweus´ program finns med. Tidiga insatser Mobbning
Andra program mot mobbning Inte tillräckligt vetenskapligt utvärderade. De flesta har dock likheter med Olweus’ program. Mobbningsfri skola, Friends, Mombus, Farstametoden… Enskilda goda exempel, ex Nytorps T-modell Tidiga insatser Mobbning
Generella insatser i skolåldern Livskunskap Program mot mobbning Hälsosamtal Drogprevention Tidiga insatser
Du bestämmer En metod för hälsovägledning Elisabeth Arborelius 1988 Tidiga insatser Hälsosamtal
Du bestämmer Målgrupp: elever i åk 9 Frivilligt, på lektionstid, ca 6 h/elev 3 gruppsamtal (4-6 elever) + 3 enskilda samtal med vuxen ”hälsovägledare” Eleven bestämmer innehållet Den vuxne moraliserar eller värderar inte Manualbaserat (www.fhi.se) Tidiga insatser Hälsosamtal
Du bestämmer effekter Personligt hälsobegrepp Beteendeeffekter Självförtroende, kamratrelationer, skolprestationer Kost, motion, rökning, alkohol Jag kan påverka min situation Självbild Bäst effekt för socialt utsatta! Tidiga insatser Hälsosamtal
Generella insatser i skolåldern Livskunskap Program mot mobbning Hälsosamtal Drogprevention Tidiga insatser
Generella insatser i skolåldern Livskunskap Program mot mobbning Hälsosamtal Drogprevention? Tidiga insatser
Alkohol, droger och brott i Södertälje. Sammanfattning av Södertäljeundersökningen 2004 Tidiga insatser
Tonårs- graviditet Dålig skol- anpassning Drogbruk Psykisk ohälsa Risk- och skyddsfaktorer familjen Dålig skol- anpassning Risk- och skyddsfaktorer kamratgruppen Risk- och skyddsfaktorer hos individen Drogbruk Risk- och skyddsfaktorer skolan Psykisk ohälsa Risk- och skyddsfaktorer närmiljön Risk- och skyddsfaktorer samhället Kriminalitet Tidiga insatser
Skoltrivsel (åk 9) Nästan 80% trivdes ganska bra eller mycket bra i skolan, 6% trivdes ganska dåligt eller mycket dåligt. Tidiga insatser
Föräldrars bjudvanor av alkohol I forskningen om bjudvanor finns inget som socialisering till normaldrickande, högre konsumtion bland de som bjuds ofta av sina förälderar. Tidiga insatser Drogprevention
Mobbare Mobbare överrepresenterade i andra normbrott, liten grupp totalt 2-3% av eleverna i åk9. Tidiga insatser
Skolk senaste 10 veckorna Skolkare är överrepresenterade i droganvändning och andra normbrott Tidiga insatser
Känsla av sammanhang (åk 9) Tillvaron i skolarbetet vara förutsägbar, begriplig, hanterbar,meningsfull,rättvistbehandlad, inte kände sig tvingade att göra saker de inte ville. Tidiga insatser
Skyddsfaktorer i skolan Lärare med höga förväntningar Bra skolklimat Dialog skola - föräldrar Tydligt implementerad policy Social och emotionell kompetens Skyddsfaktorer som finns i anslutning till skolan. Tidiga insatser
Skyddsfaktorer i hemmet. Varm och förtrolig relation. Tydliga gränser och regler. Engagerad kontakt med skolan. Social kontroll. Tidiga insatser
Årskonsumtion av ren alkohol hos elever i årskurs 9 Tidiga insatser
Generella insatser i skolåldern Livskunskap Program mot mobbning Hälsosamtal Drogprevention Tidiga insatser
Örebro preventionsprogram ÖPP Koutakis, Stattin 2005 Tidiga insatser Drogprevention
ÖPP Enkel och billig metod (”lågdosinsats”). Kort utbildning av några vuxna i skolan, som sedan genomför: 15-20 minuters info vid ordinarie föräldramöte HT åk 7. Uppföljningar vid föräldramöte 1-2 ggr/år. Tidiga insatser Drogprevention
ÖPP Info på föräldramöte Ungdomar dricker mer om de bjuds hemma Föreslå skrivet ”kontrakt” med gemensamma regler för barnen Uppmana föä till tydlighet hemma, vilka regler betr alkohol och droger som gäller Tidiga insatser Livskunskap
ÖPP effekter 3 år 30% lägre alkoholkonsumtion i testgruppen minskning av annat normbrytande beteende god effekt på riskgrupper Tidiga insatser Drogprevention
Tidiga insatser