Naturvetenskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livsåskådning och religion
Advertisements

Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Hypoteser och teorier.
Kemi.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Formellt, skarpt och snyggt
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Otulp Rymdvarelsen som kom till klassen
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Cellen och levande ting
Workshop inför Projektet
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Livets former Djur.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Hej! Välkomna till NO!.
Kunskapskrav och matriser
Teknologi.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Etik Moral Filosofi.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Taxonomi start.
Argumenterande text.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Vetenskap & Religion.
Institutioner och aktörer
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Varför?.
ASTRONOMI.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Massmedia.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Krav på vetenskaplig tolkning
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Metod i samhällsvetenskap
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Biologi - Livets former.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Kemins karaktär och arbetssätt
Vetenskap & Religion.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Presentationens avskrift:

Naturvetenskap

Kunskapsområden Kultur och konst Geografi och platser Hälsa och fitness Matematik och logik Historia och händelser Filosofi och tänkande Människor och ego Naturvetenskap Religion och trossystem Samhälle och samhällsvetenskap Teknologi och tillämpad vetenskap

Vetenskapen om naturen Naturvetenskap Vetenskapen om naturen Naturvetenskap bygger på att naturen går att förstå och beskriva.

Vetenskapen om naturen Naturvetenskap Vetenskapen om naturen Astronomi = Vetenskapen om universum och himlakropparna. Geovetenskap = Vetenskapen om planeten jorden. Biologi = Vetenskapen om livet och livets processer. Kemi = Vetenskapen om materiens uppbyggnad, egenskaper och omvandlingar (på minsta nivån av atomer). Fysik = Vetenskapen om materia, energi och krafter.

Naturvetenskaplig kunskap Tre typer 1 Naturvetenskapens produkter Allt det vi ”vet” om naturen. Exempel: Begrepp, hypoteser, naturlagar, teorier, modeller. 2 Naturvetenskapens processer Metoder och tekniker för att skapa naturvetenskapens produkter. Exempel: Observera, undersöka, laborera, experimentera, klassificera, mäta, dokumentera, använda teknik, formulera hypoteser, falsifiera, tolka fakta. 3 Naturvetenskapens roll i samhället Exempel: Forskningsresultat används som argument för politiska beslut, naturvetenskapens världsbild är i konflikt med religioners.

1 Naturvetenskapens produkter Naturlag En naturlag är ett påstående baserat på en observerad regelbundenhet i naturen, som ger testbara förutsägelser bortom de omedelbara förhållanden där regelbundenheten observerades. En naturlag är ett påstående baserat på en observerad regelbundenhet i naturen Exempel på naturlag: ”Alla organismer består av en eller flera celler.” Exempel på förutsägelse: ”Alla organismer i Norge består av en eller flera celler.” Naturen styrs av naturlagar. Vet man alla naturlagar kan man förutse allt man kan hitta i naturen och allt som kommer att hända i naturen. Naturlagar kan falsifieras (förklaras felaktiga).

1 Naturvetenskapens produkter Begrepp För att en naturlag ska ha någon betydelse måste orden i dem definieras. Ett ord med en bestämd definition kallas ett begrepp. Exempel på naturlag: ”Alla organismer består av en eller flera celler.” Exempel på begrepp: ”Organism = Ett från omgivningen fristående system kapabelt till ämnesomsättning, förökning och evolution” ”Cell = Ett utrymme omgivet av ett dubbelt lager lipider”

1 Naturvetenskapens produkter Hypotes Innan ett påstående accepteras som en naturlag kallas påståendet en hypotes. Exempel på hypotes: ”Universum kommer att expandera för evigt.” En hypotes grundar sig på observationer. Man kan kalla den för en välkvalificerad gissning. Hypoteser kan falsifieras.

1 Naturvetenskapens produkter Teori En samling naturlagar samt en beskrivning av den del av naturen de styr kallas en teori. Exempel på naturlagar: ”Alla organismer består av en eller flera celler.” ”Celler bildas ur redan existerande celler.” ”Cellen är den minsta funktionella enheten i en organism.” Exempel på beskrivning: ”Levande organismer är djur, växter, svampar... En cell består av... ” Exempel på teori: Cellteorin. Teorier kan falsifieras.

1 Naturvetenskapens produkter Modell Vi kan endast observera den variant av naturen som är observerbar för oss. Detta är vår modell av naturen. Det låter konstigt att vi kanske inte observerar verkligheten, men t ex tycks subatomära partiklar försvinna ur det universum vi kan observera. Likaså kanske universum består av fler rumsdimensioner än de vi observerat. Vår modell av naturen, eller delar av den, kan falsifieras.

1 Naturvetenskapens produkter Liten sammanfattning Naturlagar styr vår modell av naturen. En komplett uppsättning naturlagar, tillsammans med en komplett beskrivning av den del av modellen de styr, kallas en teori. Naturlagar, teorier och modeller kan alla falsifieras.

2 Naturvetenskapens processer Sammanfattat som ”Den naturvetenskapliga metoden” Sammanfattat som ”Den naturvetenskapliga metoden” 1. Observationer 1. Observationer Exempel: Många organismer i Sverige består av en eller flera celler. Exempel: Många organismer i Sverige består av en eller flera celler. 2. Formulering av hypotes 2. Formulering av hypotes Exempel: ”Alla organismer består av en eller flera celler.” Exempel: ”Alla organismer består av en eller flera celler.” 3. Test av hypotes genom fler observationer (experiment, undersökningar, laborationer, mätningar m m) 3. Test av hypotes genom fler observationer (experiment, undersökningar, laborationer, mätningar m m) Exempel: Mikroskopiering av organismer över hela jorden. Exempel: Mikroskopiering av organismer över hela jorden. 4. Formulering av naturlag 4. Formulering av naturlag Exempel: ”Alla organismer består av en eller flera celler”. Exempel: ”Alla organismer består av en eller flera celler”. 5. Skapande av teori 5. Skapande av teori Exempel: Cellteorin. Exempel: Cellteorin.

3 Naturvetenskapens roll i samhället Några exempel Politik Exempel: Forsknings-resultat används som argument för politiska beslut. Religion Exempel: Naturveten-skapens världsbild är i konflikt med religioners. Ekonomi Exempel: En del av statsbudgeten går till naturvetenskaplig forskning. Kultur Exempel: Medias framställning av naturvetenskap.

Argument för naturvetenskaplig kunskap Varför behövs naturvetenskaplig kunskap? 1. Bildning – Kunskap om naturen är anledning nog. Exempel: Kunskap om evolutionsteorin ger en sorts mening med livet. 2. Nytta – Naturvetenskaplig kunskap kan användas till något nyttigt, det vill säga tillämpad naturvetenskap. Exempel: Jordbruk, energiutvinning, informationsteknik, medicin, nutrition. Varför ska alla lära sig naturvetenskaplig kunskap? 1. Arbetsliv – För ett lönsamt arbetsliv. Exempel: Forska, arbeta som sjuksköterska, förstå teknik, använda naturvetenskapliga processer. 2. Vardagsliv – För att klara av vardagslivet. Exempel: Äta rätt, träna rätt, förstå teknik. 3. Demokrati – För åsiktsbildning och ansvarsfullt deltagande i demokratin. Exempel: Leva miljövänligt, nutidsorientera sig, inte bli lurad av politiker. 4. Kultur – För att förstå vår kultur. Exempel: Förstå vår världsbild.

Naturvetenskap i förskolan

Sammanfattning Naturvetenskap är vetenskapen om naturen. Naturvetenskapens processer kan sammanfattas som ”den naturvetenskapliga metoden”. Naturvetenskap grundar sig på att naturen går att förstå och beskriva. Den går ut på att observera naturen för att se om en hypotes stämmer och kan bli naturlag, samt eventuellt vara del av en teori. Det finns tre typer av naturveten-skaplig kunskap; naturvetenskapens produkter, processer samt roll i samhället. Att ”observera” innebär att samla in kunskap från naturen via något av sinnena, ofta med hjälp av teknik. Naturvetenskapens produkter är allt det vi ”vet” om naturen. Naturvetenskapens roll i samhället ses bland annat i politik, religion, ekonomi och kultur. Den natur vi kan observera, vår modell av naturen, styrs av naturlagar. En hypotes är en kandidat till en naturlag. Naturvetenskaplig kunskap kan vara målet i sig men även vara till nytta. En komplett uppsättning naturlagar, tillsammans med en komplett beskrivning av den del av modellen de styr, kallas en teori. Alla behöver naturvetenskaplig kunskap för sina egna arbetsliv och vardagsliv, samt för att ta del i demokratin och kulturen. Naturlagar, teorier och modeller kan alla förklaras felaktiga, falsifieras.

Observera och formulera naturlagar Övning Observera och formulera naturlagar Uppgift (i par): Observera ett naturligt fenomen och formulera tre naturlagar som styr detta fenomen. Presentera era naturlagar för två kompisar. De ska försöka falsifiera dem.

Observera och beskriv naturen Övning Observera och beskriv naturen Uppgift (i par): Observera en organism. Rita av den. Din kompis gör likadant. Jämför din ritning med en kompis. Vilka skillnader finns i era modeller av organismen?

Övning Sortera Uppgift (i par): Sortera era saker i grupper. Varje grupp ska ha specifika egenskaper. Visa er sortering för två kompisar. De ska försöka gissa hur man sorterat.

Övning Använda teknik Uppgift (i par): Få lampan att lysa med hjälp av den tekniska utrustningen ni har. Bygg en bil av K’nex.

Naturvetenskap på min förskola Diskussion Naturvetenskap på min förskola Uppgift (fyra och fyra): - Hur undervisar vi naturvetenskap på min förskola? - Hur skulle vi (jag) vilja undervisa naturvetenskap på min förskola?