Undervisa och betygsätta i ämnet musik på grundskolans högstadium

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Välkommen till högstadiet på Sävar skola!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Nu har våren kommit till Pollux
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Summering av brainstorm 2
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Musikens grundbegrepp och symboler
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Centrala teman i musik Åk 7.
Cover Att göra en egen tolkning på någon annans låt.
Coaching.
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Centrala teman i musik Åk 8.
Tillvalskurser i musik
LPP – rörelse Lekar och spel
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Musikens verktyg INSTRUMENT.
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Undervisa och betygsätta i ämnet musik på grundskolans högstadium Ett försök till att förklara vart man kan gå och varför

Audacity 1.3.4 www.lcstudio.se/musselasse

Orsaker till den industriella revolutionen Effektivare jordbruk Gott om arbetskraft Naturtillgångar som kol och järn Ångan som kraftkälla Nya maskiner Gynnsamt klimat Goda transportmöjligheter Svagt skråväsende God tillgång på kapital

Mål att sträva mot i musikundervisningen Skolan skall i sin undervisning i musik sträva efter att eleven utvecklar kunskaper på instrument och i sång som en grund för musicerande enskilt och i grupp och för fortsatt självständig vidareutveckling i musik, utvecklar tillit till den egna sångförmågan och blir medveten om dess utvecklingsmöjligheter och sociala betydelse, utvecklar förmåga att själv skapa musik för att kommunicera tankar och idéer, utvecklar förmåga till medvetet lyssnande som en väg till musikupplevelse och fördjupad kunskap, använder sina musikkunskaper i gemensamt musicerande och därigenom utvecklar ansvar och samarbetsförmåga, blir förtrogen med musikens form, struktur, skriftspråk och uttrycksmedel samt dess funktioner och villkor i olika miljöer, kulturer och epoker, utvecklar sitt musicerande och lyssnande till att omfatta musik inom olika epoker och genrer, sin förmåga att kritiskt granska och värdera musik samt sin förståelse och respekt för andra människors musikpreferenser, blir förtrogen med musikens beröringspunkter med andra kunskapsområden och utvecklar förmåga att kombinera musik med andra gestaltningsformer som bild, text, drama, dans och rörelse, utvecklar sin förmåga att använda IT som ett stöd både för lärande och musicerande samt som redskap för skapande i olika former.

Ämnets syfte o roll i utbildningen ”Utbildningen i musikämnet syftar till att ge varje elev lust och möjlighet att utveckla sin musikalitet och få uppleva att kunskaper i musik bottnar i, frigör och förstärker den egna identiteten både socialt, kognitivt och emotionellt”

Ämnets karaktär o uppbyggnad ”Vokalt och instrumentalt musicerande utgör ämnets kärna”

Vilken betydelse har musikämnet Vilken betydelse har musikämnet? Blir fler intresserade av musik tack vare skolan? Musikintresserade föräldrar ger intresserade elever Icke spelade föräldrar ger icke spelande elever Vad är användbara kunskaper? Vad skall de kunna göra med sina kunskaper när de slutat skolan?

Mina förutsättningar: Studiemotiverade elever Musiksal med flera grupprum Halvklass i åk 9 Många instrument Stöd från skolledning och skolförening

Detta ger följande möjligheter: Pröva sånt som kanske inte fungerar på vissa andra skolor Pröva att se hur långt man kan gå

Mina mål som musiklärare är att ge eleverna ett intresse för eget musicerande och skapande praktiska och teoretiska kunskaper i musik samma möjligheter att öva rätt att utvecklas efter sina förutsättningar samma möjlighet att få MVG

Grundidéer – varför musik i skolan Träna elever i allsång ”vid lägerelden” Integrera körrepertoaren i ordinarie undervisning Utveckla individuellt förhållningssätt till spel på ackordinstrument – olika svårighetsgrader Ge elever en djupare känsla för gruppspel Ge elever en grundläggande kunskap i musikteori, ”musik och samhälle” samt olika musikinstrument Ge elever möjlighet till individuell utveckling

”Allsång vid lägerelden” Elever i åk 9 väljer ut repertoar av ”evergreens” Låtarna har text och ackord i lämplig tonart Låthäftet distribueras via Internet Sittande och sjungande i ring runt ”lägerelden” ger vana

Integrera körrepertoar Elever hamnar i flerstämmig miljö Sången låter bättre Total integration av sång, stämmor och musikinstrument Kören lär sig att kompa sina egna låtar

Utveckla spel på ackordinstrument Alla skall kunna spela en låt på piano/synt eller gitarr Alla skall kunna tyda en notbild och form Alla skall ha möjlighet att lära sig att analysera en låt i en sångbok och spela den hjälpligt Individuell träning i olika svårighetsgrader Alla bör få insikten av nyttan och glädjen med att sjunga och spela tillsammans

Ge elever ett djupare förhållningssätt till gruppspel Elever får välja mellan fyra olika ”elinstrument” Elever får en månads fördjupning på sitt instrument Olika svårighetsgrader ger olika färdighet Uppspel, inspelning och betygsättning Alla elever tränas i att arrangera låtar för synt, elgitarr och elbas

Musikteori, mm Musikteori, musikhistoria och instrumentkunskap leder fram till prov och betygsättning

Elevens individuella utveckling Alla skall kunna få MVG i musik Alla har samma rätt att få tid och möjlighet att öva Flera svårighetsgrader vid uppspel Alla erbjuds minst 2 uppspelningstillfällen 50% av eleverna vill fortsätta utveckla sitt spelande efter första uppspelet

Förutsättningar för betyg Alla skall ha samma chans att öva Alla skall ha samma möjlighet att få MVG Betyg sätts främst på moment i den egna undervisningen, och bonus ges till fiolspel, mm även om det inte ingår i den normala undervisningen Sång betygsätts inte, då sångundervisning bör bedrivas individuellt (brummare…) Förståelse och förtrogenhet bedöms högre än ren fingerfärdighet

Mina tre huvuddelar vid betygssättning i åk 9: Uppspel på gitarr eller piano/keyboard – olika svårighetsgrader ger olika betyg, beroende på praktiska och teoretiska färdigheter Uppspel i elgrupp – olika svårighetsgrader Teoriprov om musikteori, instrumentkunskap och musikhistoria

Mina betygskriterier G – Eleven har basala kunskaper och färdigheter och har varit aktiv på lektionen VG – Eleven har större kunskaper och färdigheter än baskraven, reflekterar, ställer frågor och söker mer kunskap, MVG – Eleven kan utan hjälp utöva, tolka och skapa musik, kan även leda och instruera sina kamrater och har mycket goda kunskaper i teori, musik o samhälle samt om olika instrument

Eftersmak Elever är tränade att umgås praktiskt med musik Elever får en praktisk och teoretisk kunskapsgrund Eleverna får en vana i att öva De driver och hjälper varandra framåt Vissa elever har gjort ett medvetet val att driva sig själva längre tack vare olika svårighetsgrader Elever har förhoppningsvis fått ett ökat intresse för praktisk spel i grupp/individuellt

Epost: lasse@lcstudio.se Min hemsida: www.lcstudio.se Musselasses hemsida: www.lcstudio.se/musselasse Epost: lasse@lcstudio.se www.pim.skolutveckling.se

Frågor?