Hälso- och sjukvårdadministratörer maj 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att leva med multipel skleros
Att hantera två eller flera språk
- att överföra budskap, påverka, mm
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
1.
Konferens och evenemang
Varför gör de inte som vi säger?
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Aktivt lyssnade.
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Debattera.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Fakta om undersökningen
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Kommunikation OL108A.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Patientsäkerhetskultur
Idrottspsykologi.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kommunikation.
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Om ett gott bemötande I takt med att antalet hiv-positiva ökar i såväl Sverige som världen kommer antalet möten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Kommunikation.
Kroppsspråk, röst och artikulation
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Hälso- och sjukvårdadministratörer 15-16 maj 2014 Kongress för Hälso- och sjukvårdadministratörer 15-16 maj 2014 Bjöörn Fossum, professor bjoorn.fossum@shh.se

INNEHÅLL - Kommunikation mellan patienter och vårdgivare - Bemötande - Hur hantera besvärliga patienter - Svåra möten B Fossum 2014

Varför läsa kapitel 3 och kapitel 16 Makt mer om makt: Foucault Utlämnad, liten, sårbar Kan vår miljö, vår kultur verka skrämmande?

Definitioner Communicatio ömsesidigt utbyte Commumino att dela Communicare något blir gemensamt Communion B Fossum 2014

Kommunikationsteorier Sändare Mottagare Brus B Fossum 2014

Kommunikationsteorier forts. Källan Budskapet Kanalen Mottagaren Ändamålet (McGuire) Modell utvecklad av WJ McGuire för att vägleda personer som sysslar utbildningskampanjer. McGuire identifierar fem olika utgångsfaktorer då det gäller kommunikation; Källan (den från vilken meddelandet kommer, vilket bl.a. påverkar trovärdighet och relevans) Budskapet (vad som sägs och hur det sägs - humor eller allvar, svårighetsgrad, längd, språk etc.. Spelar stor roll) Kanalen (det medium som används för att sprida budskaået: radio, tv, tidningar, broschyrer eller personlig övertalning) Mottagaren (den målgrupp som avses; ålder, kön,attityder etc. spelar stor roll för val av övriga faktorer som budskap och kanal) Ändamålet (det önskade resultatet av kommunikationen, t.ex. förändradt beteende). från McGuir WJ, Theoretical foundations of campaings, 1989 B Fossum 2013

Mer om modeller och teorier Läs vidare i kapitel 1: Kommunikation och bemötande Läs vidare kapitel 7: Framgångsrika kommunikationsmodeller B Fossum 2014

Lyssna bristfälligt lyssnande kan leda till missförstånd att enbart höra är inte detsamma som att lyssna tänker vi på vad vi skall säga är det lätt att inte lyssna B Fossum 2014

Lyssna forts. Lyssnande kräver uppmärksamhet, koncentration, engagemang och reflektion Vi kan lyssna på det sagda, osagda och ’insagda’ Vi kan använda ögonen; gester, ögonkontakt Punkt två Det sagda är de ord som faktiskt sägs och uttalas och utifrån det skapar vi en bild vad den andre menar Det osagda är det som inte sägs, det vill säga det den andre medvetet eller omedvetet undviker Det insagda är det som sägs mellan raderna liksom tonläge, betoningar, pauser och röstklang. B Fossum 2014

Lyssna forts. Tystnad Beröring Gester Ögonkontakt Kroppshållning Hur vi svarar B Fossum 2014

Varför gör dom inte som vi säger? Kommunikation och bemötande i vården Är det viktigt Svåra möten ”Besvärliga” individer; vårdpersonal, patienter, anhöriga ”Besvärlig” organisation Olika fokus Personcentrerad kommunikation Patienter, medarbetare? Vård-/Medicincentrerad kommunikation Patienter, medarbetare Personcentrerad kommunikation Patienter, medarbetare? Vård-/Medicincentrerad kommunikation Patienter, medarbetare Sannolikt bäst med en kombination, men ofta saknas medveten om vilken kommunikationsstil man har B Fossum 2014

TO It is most important to listen to the patient FROM: It is most important to inform the patient about treatment and hospital routines. TO It is most important to listen to the patient B Fossum 2014

Bemötande Svårt att definiera Omöjligt att översätta Men sannolikt mycket viktigt B Fossum 2014

B Fossum 2014

Allt beteende är kommunikation Enligt Josephson har all kommunikation två sidor: 1) vad som kommuniceras; ord och meningar 2) hur något kommuniceras; form och kroppspråk Vi tror ofta att innehållet är det viktigaste, men som ni vet spelar kroppspråket stor del, kroppsspråket består förutom av hur rör oss, även utseende och kläder. En del av vårt kroppsspråk är omedvetet och en del är medvetet. B Fossum 2014

Förstår ”alla” vad vi menar? Vi låtsas som det regnar Det var negativa provsvar, så det var bra I morgon ska du slätröntgas skör = omtålig, bräcklig, omtålig (SE), skør = underlig, galen, tokig (DK) Vi låtsas som ingenting

Så vad är det viktigaste? Modeller; self-efficacy, empowerment, motiverande samtal, LEAN, personcentrerad kommunikation, SBAR, Transaktionsanalys Eller ACE-it!, AFIR, WAC Eller: Vem är jag? Vad har jag för uppfattningar? Vad känner jag? SBAR sitaution, bakgrund aktuellt tillstånd, rekommenadtion. ACE-it acceptera situationen och gå vidare, AFIR feeling och påverkan, WAC vad händer/pågår och vilka blir konsekvenser B Fossum 2014

Varför är det svårt att kommunicera? Har man subjektiva besvär, känner sig sjuk eller upplever sig pressad går det då att kommunicera lika bra som man gör när man är besvärsfri? B Fossum 2014

forts Så vad är det viktigaste? Health beliefs: Mina föreställningar Förväntningar Farhågor Min syn på sjukdom, ohälsa, skolmedicin kontra komplementär medicin Mina privata förklaringsmodeller B Fossum 2014

Personal inom vården Och patienten är helt okunnig Vi vill så mycket Vi kan så mycket Vi behöver säga så mycket Vi har lärt så mycket Och patienten är helt okunnig B Fossum 2013

Felaktiga beteenden Rökning Alkohol Hårda fetter & Socker Övervikt Dålig kondition Oskyddat sex B Fossum 2013

Fler felaktiga beteenden Låg SES Svaga nätverk Vilka fler ”fel” kan vi hitta? ---- Hur kan det våra råd uppfattas? Hjälper vi? Eller gör vi det svåra svårare? B Fossum 2013

Känslomässiga aspekter Överföring Motöverföring Affektiv resonans Projektiv identifikation Affekttolerans Förutom det som sägs i ord och meningar finns känslomässiga aspekter i ett samtal. Vi känner alltid något spontant då vi träffar en ny människa; sympati, antipati, osäkerhet m.m. Sådana känslor präglar i hög grad samspelet mellan de båda. För att ha beredskap och för att förstå vad som händer i ett samtal, både när det fungerar bra och när det fungerar mindre bra, kan vissa psykologiska begrepp vara viktiga att känna till. De kan också hjälpa oss att bli bättre på att samtala. B Fossum 2014

Hur skall man samtala för att det skall bli så bra som möjligt? Handledning Kunskap Gränser, Mål Tydlighet; både språkligt och innehåll B Fossum 2014

Bra kommunikation Ge klara, tydliga budskap Undvik dubbla budskap Anpassa budskapen till den som tar emot det Ställ tydliga förväntningar Skilj på sak och person B Fossum 2014

forts. Bra kommunikation Skilj på fakta och värderingar Uttryck tanken från början till slut Se saken på distans Undvik för mycket information B Fossum 2014

Två modeller Barn, Förälder, vuxen Transaktionsanalys Self-Efficacy Människan utformar sin självuppfattning i pågående interaktion med omgivningen JAG ÄR OK – DU ÄR OK Barn, Förälder, vuxen Self-Efficacy B Fossum 2014

Tack för er uppmärksamhet bjoorn.fossum@shh.se