Studieteknik Språkhandledningen Anna Winlund Sören Andersson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Plugga på bästa sätt!.
Muntliga nationella prov i svenska
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Din hjärna och ditt minne!
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Del 4 Anteckna och planera
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Analytiker & Holistiker
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Större mångfald Ny på högskolan - Om Studieteknik och Stresshantering
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Lär dig plugga effektivt
Konsten att lyckas med sina studier
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Hur gör du för att förstå en text?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Studieteknik och inlärning
Studieteknik Språkhandledningen
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
En guide för arbeten i SO
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Del 4 Anteckna och planera
om företaget där du gör din praktik!
Miniföreläsning om studieteknik
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Att Skapa Serier.
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Nationer, ideologier och folkmord genom
STUDIETEKNIK.
Studieteknik Vad är studieteknik och varför är det bra att kunna?
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
4 processer att behärska:
STUDIETEKNIK.
Svenska – skriva berättelser
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Studieteknik Språkhandledningen Anna Winlund Sören Andersson Margit Nelson-Wareborn Lina Larsson Britt Klintenberg

Behövs det strategier för att klara studierna?

Skillnaden att studera på högskolan och gymnasiet Mer text att läsa Särskilda krav på hur man ska lösa uppgiften Mer planering och eget ansvar Du ska vara kritisk och självständig – vad betyder det?

Det är lätt att känna sig anonym och vilsen.

Överblick över arbetet Kursplanen/ målen Litteraturlistan Terminen Delkurserna Köpa/ låna?

Praktisk planering Antal sidor text – antal dagar ” Jag kan inte då, jag jobbar ” Antal sidor text – antal dagar Skriv i kalendern vilka tider du ska plugga/ vad du ska plugga på Planera in repetition Planera in ledig tid/ belöningar Bestäm tid med kompisar för repetition Se dina studier som ett jobb 6

Schema När kommer tentorna? Examinationsformer? ”Tunga” perioder? Praktikperioder?

Kalender Tidsplanera med hjälp av kalendern Strukturera din dag – skaffa bra rutiner Växla mellan arbete och vila Planera in delmål på vägen

Delmål Belöning?

Växla mellan arbete och vila

Hitta din egen stil! Skapa nya vanor! Studieteknik Hitta din egen stil! Skapa nya vanor!

studieteknik Miljö Musik inlärningsstil planering minnet antecknings tekniker repetition lässtrategier

Hitta din inlärningsstil Visuell Auditiv Kinestetisk Alla är unika. Vi lär på olika sätt. Vi har olika inlärningsstilar. Någon är mer domínant än övriga, men kan tränas. Den tre vanligaste inlärningsstilarna

Visuell Vill: se och läsa Bör: anteckna, rita,” mind-mappa”, repetera genom att skriva, använda minnestekniker Många av oss är visuella. Detta har vi ju fått träna på mycket i skolan.

Auditiv Vill: lyssna, berätta sånt den hört Bör: fråga mycket under lektionerna, repetera muntligt högt, spela in föreläsningar, lyssna på musik

Kinestetisk Vill: använda kroppen och känslorna, ta i saker Bör: pröva experimentera, röra på sig, gå runt och repetera

Miljön, maten, musiken Hård stol eller fåtölj? Taklampa eller läslampa? Nåt att tugga på eller inte? Musik eller tystnad?

Inlärningsprocessen Reflektera! Ställ frågor till dig själv: Vad är huvudidén med….? Vilka slutsatser kan jag dra av…? Hur hänger det ihop med tidigare resonemang? Vad var svårt med det här avsnittet? Vad behöver jag kolla upp?

Blooms taxonomi Värdera Syntetisera Analysera Tillämpa Förstå Kunna fakta

Hur får man ut det mesta av lektioner/föreläsningar/seminarier? Var förberedd Läs kurslitteraturen Diskutera med kamrat/er direkt efter lektion/föreläsning En egen stund av reflektion

Olika anteckningar Före föreläsningen På föreläsning Medan du läser Som repetition Svara på instuderings- och gamla tentafrågor 21

Anteckningar Datera anteckningarna Numrera sidorna Sätt rubriker Skriv nyckelord Lämna utrymme mellan anteckningarna för kompletteringar Diskutera anteckningarna med kamrat/er efter föreläsningen Repetera med hjälp av anteckningar Jämför anteckningar med kurslitteratur

Två typer av anteckningar Marknadsmässiga resurser bla bla bla bla Personella resurser bla bla bla bla Finansiella resurser bla bla bla bla Fysiska resurserbla bla bla bla Företagets resurser marknadsmässiga fysiska Företagets resurser finansiella personella 23

Mind-map Använder fler sinnen (färg, form, bild) Bilder ger starkare signal in (minns bättre) Överblick direkt Ser strukturen

Varför anteckna? Hjälper minnet Lär dig när du strukturerar/sorterar/väljer ut Något att repetera utifrån

Tentan Du skriver tentan. Skriver du när du läser till tentan? 26

Minnet Korttidsminnet Långtidsminnet - stark signal in (fler sinnen och känslor använda) - repeterats många ggr Långtidsminnet kan aldrig bli fullt. Problemet är att du måste kunna hitta infon. Krävs att signalen in till varit tillräckligt stark eller att det repeterades tillräckligt många gånger för att du ska kunna återkalla infon

Hur mycket minns man? Hör 20% Hör och ser 50% Hör, ser och gör 70% Undervisar andra om 90% Om andra kurskamrater ber dig om att hjälpa dem med förklaringar så är det du som tjänar mest på det! Därför hitta några att studera ihop med!

Vad minns du? Det som sticker ut. Det som är i början eller slutet. Det som upprepas. Det som du kan knyta till tidigare kunskap. ”minneskrokar” Det som du kan se ”visualisera” Finns ju en massa olika minnestekniker som jag inte ska ägna tid åt idag.

Koncentration 30-50 minuter lämpligt pass Byt miljö mellan passen Låt hjärnan vila

Repetera - arbeta mindre Repetera innan du glömt 70-90% av förmågan att återge information har gått förlorad efter 24 timmar Inom en timme Inom ett dygn Inom en vecka Inom en månad En snabb genomläsning av anteckningarna räcker, eller en kolla på rubrikerna och sen ett kort återberättande av vad det handlade om.

Hur repetera? Efter föreläsning. - Prata med nån direkt efter / Kolla på anteckningarna Innan du lägger ifrån dig boken. - Kolla rubriker och berätta vad det handlade om/ Sammanfatta för en tänkt lyssnare - Summera: Vad vet jag, Vad är jag osäker på, vad vill jag fråga om

Översiktsläsning Sökläsning Intensivläsning/närläsning Snabbläsning Lästekniker Översiktsläsning Sökläsning Intensivläsning/närläsning Snabbläsning 33

Olika sorters böcker Olika sätt att läsa Skönlitteratur – deckare/romaner - Läser från början till slut. Facklitteratur - Läser kanske slutet först, kollar innehållsförteckningens rubriker, letar efter sammanfattningar, kollar bilder och tabeller.

Facklitteratur 1. Översiktsläsning först Skapar förförståelse genväg till förståelse 2. Intensivläsning (gärna snabb)

Sökläsning (lokaliseringsläsning) Syfte: att söka efter ett bestämt innehåll i en text Läs igenom rubrikerna i innehållsförteckningen Sök efter nyckelord i bokens register

Intensivläsning med repetition 15 min, läs baksida, innehållsförteckning, rubriker, bilder Snabb översikt Fördjupad översikt Föreläsning Intensivläsning med repetition 30 min, Läs sammanfattningar, Läs första och sista meningen i varje stycke, instuderingsfrågor anteckna/ fråga/ prata med kompisar anteckna/ återberätta/ svara på frågor 37

Snabbläsning Något man kan öva upp. Du läser för långsamt om du Läser varje ord för sig Viskar eller rör läpparna Börjar tänka på annat ”Hjärnan får tråkigt”

Träna snabbläsning Med träning kan de flesta nå upp till över 500 ord/minut Läs ord i grupper, inte mer än tre ögonrörelser per rad Kom ihåg att även när du läser ”normalt” förstår du inte allt i detalj.

Det är svårt och tråkigt att läsa ett ord i taget. Det är lättare att läsa ord i grupper. Då ser man bättre vad som hör ihop.

Planera gärna in D137 eller D138 Välkomna!

Individuell handledning Du tar kontakt med oss via mejl Utifrån din text eller dina frågor diskuterar vi hur du kan komma vidare och utveckla din skriftliga eller muntliga förmåga eller din studieteknik

Kontakt med språkhandledningen Svenska anna.winlund@gu.se sprakhandledningen.lina@gu.se soren.andersson@svenska.gu.se margit.nelson-wareborn@svenska.gu.se britt.klintenberg@svenska.gu.se Engelska joakim.jahlmar@sprak.gu.se david.sandboge@sprak.gu.se

Information Välkommen! Googla: språkhandledning samhällsvetenskapliga fakulteten Välkommen!

Källor/ Bra litteratur Studieteknik för universitet och högskola av Mattias Kellqvist/Mats Eneroth Skriva för att lära av Olga Dysthe/ Torlaug Lokensgard Hoel Studieteknik av Sandra Torres/Jan Trost Lyckas lära (Högskolor och universitet) av John M Steinberg Youtube- föreläsning av Ingmar Andersson Sök på ”studieteknik för universitetet”