v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ
Region Umeå Samarbete för framtiden Vilka möjligheter finns det till samverkan med andra aktörer för att säkra grundläggande service i glesbygd? invånare per km²
Region Umeå Postens erbjudande och uppdrag Posten tillhandahåller kommunikations- och logistiklösningar till och från privatpersoner och företag i hela landet. Posten äger och ansvarar för den samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen samt att ge en god avkastning till ägaren.
Region Umeå Postlagen: Samhällsomfattande posttjänst Det skall finnas en posttjänst i hela landet som innebär att alla kan ta emot brev och andra adresserade försändelser som väger högst 20 kg. Posttjänsten skall vara av god kvalitet och det skall finnas möjlighet för alla att få sådana försändelser befordrade till rimliga priser. Dessutom skall enstaka försändelser befordras till enhetliga priser.
Region Umeå Utmaningen Att utföra vårt uppdrag till rimlig kostnad –Utdelning utanför tätort i snitt 70% dyrare än inom tätort –Utdelning i glesbygd 935% dyrare än inom tätort Sorsele Här finns 83 hushåll längs en sträcka på 220 km
Region Umeå Om service i glesbygd – Postens perspektiv Hur ser serviceutbudet ut idag på olika orter? Hur kan vi hitta möjligheter att samverka med andra aktörer med liknande utmaningar som våra?
Region Umeå Vinna-Vinna samarbete
Region Umeå Vi tar initiativ till dialog om samverkan Länsstyrelsen i Jämtlands län Länsstyrelsen i Västerbottens län Strömsunds Kommun Dorotea Kommun Länstrafiken i Jämtland
Region Umeå Exempel på medborgarbehov Mötesplats/ social arena med servicepunkt Trygghet Kyrkor och föreningar Post, tidning Apotek, systemvaror, livsmedel, drivmedel, Förskola, skola Kontantlösningar och betaltjänster Vård och omsorg Sotning, sophämtning och hushållsnära tjänster Myndighetskontakter Personlig service som frisör, snöskottning etc. Telefoni/Internet ATHENA OMSORG
Region Umeå Hur går vi vidare? ”Superbilen” ATHENA OMSORG
Region Umeå Målet Hitta nya idéer Testa Utvärdera När vi hittat en bra grund kan nästa steg bli att hitta nya varor/tjänster att fylla ”superbilen” med