Polisen i sociala medier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

Grannsamverkan i Lillsjön
Hur ser du på ditt tobaksbruk?
Hjälp ett inbrott!. SOS 112, vad har inträffat? Hjälp, det är inbrott. Jag ser två gubbar som har krossat rutan till affären och dom är på väg in!
Det är lätt & rätt att återvinna!
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Trygghetsmätningen 2011 Borås
Presentation av Stiftelsen Tryggare Sverige. 2 Tryggare Sverige - en ny aktör inom trygghetsområdet •En professionell NGO (non governmental.
Grannsamverkan i flerbostadshus
Employer branding och sommarjobben
Sociala medier Maria Holm
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Arbete mot doping i Luleå
Samverkan mot våld Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Länssamordnare Marianne.
Nationella strokekampanjen i Halland
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Försäkringskassans roll i samverkan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Landstingsstyrelsens förvaltning
1 Polismyndigheten Gotland Polisens volontärer. 2 Polismyndigheten Gotland Vår vision Volontärverksamheten bygger på frivillighet och engagemang. Vår.
Problem finns… Kriser uppstår om man struntar i problemen och medier eller andra får tag i dem Alltid fredag eftermiddag… Några råd om krisförebyggande.
1 Oktober 2011 Operativa avdelningen Idrottsrelaterat våld - nuläge och åtgärder.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN. SKA PRATA LITE OM… …En vattensäker kommun …Myndigheten för säkerhet och beredskap …Konsumentverket …World Conference.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Dagens problematik Trygghetslarm.
Hjärtstopp utanför sjukhus.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
I 80 kommuner finns någon form av lokal paraplyorganisation
Vägen till en polismyndighet 2015
Bastaktikhandledarna Särskild händelse. Bastaktikhandledarna Särskild händelse 1.en befarad eller i förväg känd eller inträffad händelse som innefattar.
Kommunikationsavdelningen
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset
Tematiska gruppdiskussioner
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
Länsstyrelsernas uppdrag
E-utbildning Fackförbundet ST Marknadsföringsplan E-utbildning på
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Trygghet Rädslan farligare än brottsligheten !. Minskad brottslighet ökar inte tryggheten Ökad trygghet kan minska brottsligheten.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Brott på karta – en ökad trygghet? Per-Olof Rask Linda Hallberg Västerås stad Kommunala lantmäteridagar november.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Best Practice i sociala medier
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Förändringsarbete Västerortspolisen Social oro
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Polisstyrelse Länspolismästare Operativ avdelning Myndighetsstab:
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Samverkan: polis-åklagare-kommun-länsstyrelse
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Lokal lägesbild Hälsingland 2018/2019
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Polisen i sociala medier 2013-04-29, Karin Holmertz, samordnare för sociala medier, Polismyndigheten i Stockholms län

Stockholmspolisen i de sociala medierna Cirka 60 kanaler De flesta sköts av den lokala närpolisen Totalt drygt 200 000 följare Även information om volontärer, hundenheten, sjöpolisen mfl. Idag har Stockholmspolisen drygt 60 olika konton i sociala medier, främst Facebook. De flesta sköts av lokala närpolisområden. Även information om bedrägerier, hundenheten, djurutredningar, sjöpolisen, dialogpolisen med mera finns representerat. På polisen.se finns en sida där man kan se alla officiella konton.

Varför finns vi i de sociala medierna? För att få en ökad dialog med allmänheten För att nå ut med brottsförebyggande information För att berätta om polisens arbete och därigenom öka tryggheten och förtroendet hos allmänheten För att få in tips och vittnesuppgifter så att vi kan lösa brott Stockholmspolisens närvaro i de sociala medierna startade som ett pilotprojekt hösten 2011. Syftet med satsningen var att öka dialogen med allmänheten, nå ut med brottsförebyggande information och berätta om Polisens arbete för att på så sätt skapa ett ökat förtroende. En annan möjlighet med att nå ut till många människor är att få in tips och vittnesuppgifter i aktuella ärenden. Just nu pågår ett utvecklingsarbete där vi tittar på hur man via sociala medier ska kunna nå ut med information om pågående inbrott. Många vardagsbrott och händelser har fått en snabb och effektiv lösning tack vare sociala medier – bortsprungna hundar, stulna väskor och bilar med mera.

Hur lyckas vi? Närvaron har utvärderats Rikspolisstyrelsen har genomfört en utvärdering av Polisens närvaro i sociala medier. Drygt 14 000 personer svarade på enkät som lades ut på Facebook och Twitter. 96,7 procent av de tillfrågade säger JA till att Polisen ska finnas i sociala medier. Utvärderingen visar också att allmänhetens bild av vilken information man vill ha stämmer bra överens med den information som ges på polisens sidor.

Ökat: 58,9 procent Varken eller: 37,2 procent Minskat: 2 procent Vet ej: 1,9 procent Siffrorna för Stockholm är ännu lite bättre – 63 procent har fått ökat förtroende.

Utmaningar och utvecklingsområden Gå från eldsjälar till att vara en naturlig del av verksamheten Hålla samman kommunikationen vid kris Få utredare att se fördelarna med sociala medier och använda sig av dem Lära oss att använda sociala medier mer i operativt polisarbete och för att få in tips och upplysningar Viktigt att arbetet inte hänger på ett fåtal engagerade personer utan ses som en naturlig del i den dagliga verksamheten. Många lägger idag tid på sin fritid till att sköta de sociala medierna. Måste också arbeta fram en krisorganisation som är hållbar över tid. Den främsta utmaningen är att hantera inkommande tips och upplysningar, och att hålla samman informationen. Vi har gått ut med efterlysningar via sociala medier (länkat till polisen.se) och det har i flera fall gett bra effekt och fler tips. I åtminstone ett fall har man kunnat avsluta ett ”dött” ärende och hitta en gärningsman tack vare efterlysningen.

Twitterkanal vid särskilda händelser Används för att berätta om polisens arbete och svara på frågor under kommenderingar. Polisen08Live startades efter ett derby då det varit mycket sammanstötningar, som ett sätt att berätta om hur polisen arbetar och svara på kritik och frågor. Ge service angående trafikläget. Antalet följare brukar växa med ett par hundra vid varje händelse. Användes framgångsrikt vid snöoväder i december som lamslog stora delar av Stockholm. Kan utnyttja styrkan i att mobilisera allmänheten till att bidra med information.

Projekt mot inbrott Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 LKC får in larm om inbrott Särskild operatör kopplas in Steg 2 Information läggs ut på lokal FB-sida efter sekretessprövning Allmänheten uppmanas att ringa 112 om de har tips Steg 3 Operativ insats Tips från allmänheten förs vidare från operatören till patrull på plats Steg 4 När insatsen avslutas läggs information om detta plus resultat ut på Facebook och ansvaret övergår till närpolisen. Projekt vid Stockholms länskommunikationscentral startar den 1 september. Förhoppningen är att öka antalet tips och vittnesuppgifter vid pågående inbrott. Vi vill också öka uppmärksamheten och vaksamheten i närområdet, få till en ökad grannsamverkan. En lokal facebook-sida testas till att börja med.