Social trygghet vid rörlighet inom Norden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
Att identifiera och utveckla ledare
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Information Gränsproblematik Samordning Gränslös verksamhet.
Lisa Lönn, Asmeret Gebrengus, Bietros Berhe, 2014
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Rose-Marie Gudmundsson 48 ÅR
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Rättssäkerhet och effektivitet i arbetslöshetsförsäkringen •Beräkningsgrunder för arbetslöshetsersättning – utgångspunkter: - deklarerad historisk inkomst,
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Informationstjänsten
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Rättssäkerhet och effektivitet i arbetslöshetsförsäkringen Gränshinder inom arbetslöshetsförsäkringen •Bruten försäkringsperiod vid arbete i annat land.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Samordning av socialförsäkrings- förmåner inom EU
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Arbetslivsintroduktion
Fjärde järnvägspaketet
Planering.
(Fri-)rörlighetsdirektivet 2004/38/EG
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Stöd till start av näringsverksamhet. Antal nyanmälda platser ackumulerat år 2009—2011.
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
1 ASIN och EU ur ett studiestödsperspektiv Vid Direktörsmötet på Färöarna 2008 beslutades att ASIN under den kommande perioden skulle följa: Den.
Stina Randevall Hjärtstam
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Uppdrag utomlands.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
0 EU / Norden och arbetslöshetsförsäkringen – generella utgångspunkter EU:s regelverk och nationella regelverk är inte fullt ut anpassade till hur rörligheten.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
1. 2 Öresundskomiteen - en politisk plattform Öresundskomiteen 36 folkvalda politiker, 18 svenska och 18 danska Bildades 1993 Möts minst två gånger per.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
SOLVIT – ett problemlösningsverktyg
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Samordning av den sociala tryggheten Arbetslösa som påbörjar deltidsarbete i annat land.
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING
Nordkalottens gränsrådgivning -Arbetar med gränshinderfrågor som förekommer i samarbetet mellan Sverige och Finland SAMT mellan Norge och Finland -Har.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Vi ska gynna den fria rörligheten
Skibotn Päivi Koivupalo GRÄNSLÖST Rådgivning – vägledning –
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Nordisk Kulturfond 1 Nordiska kulturfonden Främjar samarbete om konst och kultur mellan de nordiska länderna Footer indsættes via: 'Vis' / 'Sidehoved og.
En heldag om ”spontanister” och lite annat om ekonomiskt bistånd Halmstad 27 mars 2012.
Välkommen till STs Villkorsavtalsutbildning
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Diskrimineringslagen
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING GÖTEBORG 4 FEBRUARI 2015
För ett hållbart, konkurrenskraftigt Norden Hvordan sikrer Norden, at det at påtage sig et job i et andet nordisk land, er samme sag som at søge et job.
Bergendal NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.
Blir vi mulig et land? Siv Friðleifsdóttir, ordförer for Grensehindringsrådet, 22. mai 2014 jubileumskonferanse, Island.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Presentationens avskrift:

Social trygghet vid rörlighet inom Norden Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Social trygghet vid rörlighet inom Norden Seminarium 6. maj 2011 Parlamentariska Socialförsäkringsutredningen Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Gränshinderforum Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Det framgår av mandatet för Gränshinderforum, att det skall: bidra till öppna gränser och fri mobilitet för enskilda och företag som önskar vara verksamma över gränserna i Norden. Detta innebär att identifiera gränshinder samt informera ländernas politiker och förvaltningar om dessa hinder. Presentera förslag till lösningar på konkreta hinder, företrädesvis i dialog med länderna.   Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Gränshinderforum - GF ska 1 Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd GF ska agera självständigt i förhållande till ministerråd och ämbetsmannakommittéer, men i dialog och samarbete med såväl NMRS som länderna. Samarbeta med andra gränshinderaktörer för att samfällt uppnå ett effektivare arbete och ett bättre resultat i gränshinderarbetet. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Gränshinderforum – GF ska 2 Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Bevaka att ingångna nordiska avtal som berör mobilitet och företagande i Norden efterlevs. Arbeta för att länderna vid nationell lagstiftning och utarbetandet av nationella regelverk beaktar konsekvenserna för den nordiska mobiliteten, för att förhindra att nya onödiga gränshinder uppstår. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Expertgruppen under ÄK-S och ÄK-A Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Mandatet fastställer: Formålet med ekspert-gruppen skal være at kortlægge grænsehindringerne på området for social sikring/trygd inden for arbejdsmarkeds- og socialområdet med henblik på at danne sig et overblik over de eksisterende grænsehindringer på dette område og komme med løsningsforslag, hvor der er konstateret et behov. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Expertgruppen under ÄK-S och ÄK-A Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Sammensætning: To eksperter fra hvert land udpeget af EK-A og EK-S. Repræsentanter fra landenes ministerier/departementer kan efter behov deltage/ involveres i ekspertgruppens arbejde. En repræsentant fra NMRS kan deltage i gruppens møder som observatør. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Expertgruppen under ÄK-S och ÄK-A Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Opgave og proces 1: Gruppen kan i sin afgrænsning af opgaven tage udgangspunkt i NMR’s definition: En grænsehindring er enhver form for hindring, som umuliggør, vanskeliggør eller begrænser menneskers muligheder for at virke over de nationale grænser, og som beror på EU-regler, nationale love, administrative regler, tilpasninger eller forskrifter, som udformes af en offentlig myndighed eller lignende. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Expertgruppen under ÄK-S och ÄK-A Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Opgave og proces 2 Gruppen bør vurdere, om det er hensigtsmæssigt at udforme en model til håndtering af problemsituationer, som opstår, når personer, der flytter fra et nordisk lande til et andet eller pendler mellem nordiske lande, står uden økonomisk støtte på rimelige vilkår på trods af, at det står klart, hvilket lands lovgivning personen omfattes af. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Expertgruppen under ÄK-S och ÄK-A Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Opgave og proces 3 Gruppen skal sortere de hindringer, den måtte finde, og drøfte i hvilken grad de indebærer væsentlige konsekvenser for personer, som pendler eller flytter over grænserne i Norden. I de tilfælde, hvor gruppen konstaterer væsentlige konsekvenser, skal den analysere årsager til dette. På den baggrund skal gruppen komme med løsningsforslag, hvor der er konstateret et behov. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Vilka sakfrågor arbetar expertgruppen med 1 ? Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Exempelvis  Arbetsmarknadspraktik (för arbetslösa) i annat nordiskt land. Möjlighet till ersättning för vidareutbildning för gränspendlare SE-DK. Byte av a-kassetillhörighet första arbetsdagen för att inte riskera att hamna utanför systemet. - A-kasseersättning för uppdragstagare i bemanningsföretag Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Vilka sakfrågor arbetar expertgruppen med 2 ? Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd   - Gränspendlare som blir arbetslös under sjukperiod får ej ersättning vid delvis friskskrivning. - Tjänstepension. Beräkning av sjukersättning efter arbete i ett annat EU/EES-land. - Regler inom arbetslöshetsförsäkringen för timanställda gränspendlare är oklara. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Svenska kontaktpersoner i expertgruppen Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Svenska kontaktpersoner i expertgruppen Dan Grannas – Arbetsmarknadsdepartementet Per Hollander – Arbetsmarknadsdepartementet Anna Santesson - Arbetsmarknadsdepartementet Joakim Svensson? - Socialdepartementet Stina Sterner – IAF Ann-Kristin Robertsson – Försäkringskassan Åse-Marie Linderö – Arbetsförmedlingen Martin Sandblom - Arbetsförmedlingen Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Konkreta problem 1 – arbetsmarknadspolitiska åtgärder över gräns (t.ex. praktikplats) Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd I dag begränsas möjligheten att nyttja arbetsmarknadspolitiska åtgärder till det egna landet. Det innebär t.ex. att arbetslösa i norra Sverige inte kan ingå i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som inbegriper praktik i t.ex. Finland, även om arbetstillfällen inom det aktuella fältet finns i Finland men inte i samma utsträckning i Sverige. Personen tvingas på så sätt förbli arbetslös i Sverige längre än nödvändigt. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Konkreta problem 1 – arbetsmarknadspolitiska åtgärder över gräns (t.ex. praktikplats) Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Problem: 1 Svårigheten att utöva tillsyn på arbetsgivare som inte är svenska juridiska personer. 2 Problem rörande den arbetssökandes/praktikantens garantiförsäkring via svenska staten. 3 Arbetsmiljöregler, som till viss del också omfattar personer som är anvisade en praktikplats, vilket kan vara svårt att efterleva om praktikplatsen är belägen i annat land. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Konkreta problem 1 – arbetsmarknadspolitiska åtgärder över gräns (t.ex. praktikplats) Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Lösningsförslag: Med tanke på den skyldighet till samarbete som redan existerar mellan nationella arbetsförmedlingar i samband med arbetssökandes rätt att söka arbete i ett annat EU/EES- land med bibehållen A-kassa hemifrån, torde det med lite vilja gå att komma förbi de invändningar som den svenska arbetsmarknadsministern reste 2008. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Konkreta problem 2 – studerandes socialförsäkring i Sverige Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Studerande som kommer till Sverige från Island och Norge för att studera, står ibland utan socialskydd eftersom Sverige har ändrat sin tillämpning av den nordiska konventionen om social trygghet vad gäller icke förvärvsaktiva. Konventionen anger att en studerande ska omfattas av studielandets socialskydd så länge inget arbete utförs i annat land. Island och Norge omfattas ännu inte av förordning 883/2004, som annars också inbegriper studerande. Orsaken till problemet är olik tolkning/tillämpning av nordiska konvention och EU-regelverk Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Konkreta problem 2 – studerandes socialförsäkring i Sverige Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Lösningsförslag: Att Sverige återgår till att socialförsäkra isländska och norska studerande i Sverige i enlighet med den praxis som var varit gällande enligt den nordiska konventionen om social trygghet, tills dess att Island/Norge förhandlat in förordning 883/2004 i EES-avtalet. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Konkreta problem 3 - byte av a-kassetillhörighet första arbetsdagen Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd En gränspendlare som blir helt arbetslös ska anmäla sig som arbetslös och byta A-kassa redan första arbetslöshetsdagen. Detta skapar praktiska problem och missas inte sällan av den enskilde. Det finns också olikheter länderna emellan vad gäller hur snabbt man kan skrivas in i en A-kassa. Vissa länder registrerar medlemmar på dagsbasis, andra endast vid månadsskiften. En arbetslös som inte håller gällande frist riskerar att nekas ersättning från A-kassan i bosättningslandet. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Konkreta problem 3 - byte av a-kassetillhörighet första arbetsdagen Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Lösningsförslag: Att de nordiska ländernas arbetslöshetsmyndigheter/A- kassor frivilligt kommer överens om en lämplig och rimlig tidsfrist som tar hänsyn till ländernas regelverk och administrativa praxis i övrigt. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Tryggad mobilitet för att undvika fallgropar Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd - Trots klara lagvalsregler/samordning -Trots tydlig information -Trots bosättningslandets ansvar vid tvist/utdragen handläggning …uppstår problem: Exempel 1 Olik syn på om permitterad personal är arbetslös eller har ett anställningsförhållande. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Tryggad mobilitet för att undvika fallgropar Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Exempel 2 Kort utlandsarbete bryter försäkringsperiod i Sverige i förhållande till A-kassa. Exempel 3 Ingen överhoppningsbar tid p.g.a studiemedel från fel land. Exempel 4 Nationella trösklar, för att omfattas av arbetslandets socialskydd/sjukförsäkring Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Tryggad mobilitet för att undvika fallgropar Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Lösningsförslag: En nordisk överenskommelse där bosättningslandet tar ansvar för att den enskilde får de förmåner som han/hon hade haft rätt till om allt tidigare arbete hade ägt rum i bosättningslandet. En motsvarighet til subject to tax-reglen i dubbeltbeskattningsöverenskommelser. Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'

Nordisk Lagstiftningskonferens Nordisk Ministerråd eller Nordisk Råd Konferensen 2010, bakgrund i rapport om implementering av direktiv Konferensen 2011: Välfärdsområdet När: prel. 30. november 2011 Var: Riksdagen, Stockholm Målgrupp: Politiker och tjänstemän Footer indsættes via: 'Indsæt' / 'Sidehoved og sidefod' / Indsæt teksten i Sidefodfeltet / 'OK'