Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Europeiska kommissionens förslag till:
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nya miljöprövningsdelegationer
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Fjärde Järnvägspaketet
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Personuppgiftslagen.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, historik
Vanliga fel vid riskbedömning
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Ordlista.
Introduktionskurs för användare Del 1
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Säkerheten främst.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Parkeringstillstånd - för rörelsehindrade
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Nya föreskrifter och allmänna råd
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
LFV:s uppgifter Driva och förvalta Flygplatser för Civil luftfart. Utföra Civil o Militär flygtafiklednigstjänst. Ha tillsyn över flygsäkerheten för Civil.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Planerade översyner av föreskrifter
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Kapitel 15 Budgeten.
Delegering Vem får delegera?
VerksamhetsområdeInvesterings erfarenheter ”arbete i spår”
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Modell för systematiskt arbetsmiljöarbete
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Framtidskartläggning
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ GNS-järnväg
Miljökvalitetsnormer vatten
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Att ansöka om säkerhetstillstånd och ändringar av tillståndet från Strålsäkerhetscentralen Ansökningsblanketter Användning av strålning inom industri,
Internationell skola Ansökan om fristående skolor
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Presentationens avskrift:

Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen Lars Flood Tillsynshandläggare Sektion infrastruktur Box 267, 781 23 Borlänge Tel direkt 010-495 55 18, mobil 070-724 60 18

Säkerhetstillstånd Vem som helst får äga järnvägsinfrastruktur, men för att få förvalta och driva trafik på den krävs det ett säkerhetstillstånd. Tillståndsprövningen är reglerad i förordning, järnvägslag och i föreskrifter.

Vad är järnvägsinfrastruktur? Spår-, signal- och säkerhetsanläggningar som är avsedda för järnvägstrafik. Dessutom ingår trafikledningsanläggningar, anordningar för elförsörjning samt övriga fasta anordningar som är nödvändiga för drift.

Vad är en infrastrukturförvaltare? Den som förvaltar och driver en järnvägsinfrastruktur. Ägare och infrastrukturförvaltare behöver inte vara samma företag, även om det oftast är det. Vi har idag drygt 500 stycken infrastrukturförvaltare i Sverige, allt från Trafikverket till små industrispår på ett tiotal meter.

Vad innefattar en tillståndsprövning? Det är alltid tillståndshavaren som ansvarar för att deras verksamhet följer järnvägslagen och föreskrifter. Vi kontrollerar om tillståndshavaren har ett säkerhetsstyrningssystem som minst uppfyller våra krav och att de har de säkerhetsbestämmelser som krävs. Kraven kan anpassas till verksamhetens art och omfattning

Hur går en tillståndsprövning till? Verksamhetsutövaren skickar in en ansökan till oss tillsammans med vissa efterfrågade dokument. Vi har tre månader på oss att handlägga ett ärende från och med att alla handlingar inkommit. Våra ansökningsblanketter finns på hemsidan. Inom en snar framtid ska verksamhetsutövarna också kunna ansöka direkt på webben.

Vad kontrollerar vi? Grundläggande uppgifter Organisationsnummer Om verksamhetsutövaren även är järnvägsföretagare (då måste en särskild prövning göras utifrån icke-diskrimineringsprincipen) Var järnvägsnätsbeskrivningen offentliggörs (om inte verksamhetsutövaren är undantagen) Hur verksamheten är organiserad (för att se om de som är ansvariga för ”järnvägsfrågor” även har budgetansvar).

Yrkeskunnande Vi kontroller att de personer som är ansvariga för olika delar har den branscherfarenhet som krävs via granskning av cv. Det är helt ok att sökande inte har all kompetens, men då ska det framgå vilket stöd sökande har ex. via konsulter.

Ekonomisk förmåga Kontroll av de ekonomiska förutsättningarna görs i första led via UC utdrag. Vi kontrollerar soliditet, likviditet, resultat och betalningsanmärkningar. Är företaget nytt eller om det finns tveksamheter begär vi in ytterligare dokument. I vissa fall kan säkerhetstillstånd meddelas även om ekonomin inte är helt tillfredsställande, men kopplat till villkor eller ökad tillsyn.

Gott anseende Kontroll av konkurs (via UC) Kontroll av näringsförbud (endast för företag som har järnvägsverksamheten som huvudnäring) RPS-kontroll (görs med stöd av järnvägsförordningen)

Järnvägsinfrastruktur Vi begär in uppgifter om var infrastrukturen finns någonstans, vem som äger den och om det finns flera förvaltare. Bland annat för att kontrollera våra register över infrastruktur och om anläggningen är godkänd. Allt materiel ska besiktigas med lämpligt intervall. Vi granskar de senaste besiktningsprotokollen och kontrollerar att akuta fel är åtgärdade.

Säkerhetsstyrningssystemet Säkerhetsstyrningssystemet är alla åtgärder som vidtas för att säkerställa att verksamheten fungerar säker, så som rutiner och processer. Kontrollen ligger på process- och inte detaljnivå. Vi kontrollerar att de kan kontrollera sig själva via bra rutiner. Kraven anpassas utifrån verksamhetens art och omfattning.

Trafiksäkerhetsinstruktion (TRI) Är en instruktion över hur man ska köra och är specifik för varje infrastruktur. Alla aktörer ska använda sig av föreskriften JTF (JVS trafikföreskrifter), såvida det inte är ett fristående järnvägsnät, som grund och med kompletterande säkerhetsbestämmelser som är specifika för just den infrastrukturen. Vi kontrollerar att TRI innehåller alla de delar den ska.

Utredning av olyckor, tillbud och andra avvikelser Vissa olyckor, tillbud och andra avvikelser ska anmälas till Transportstyrelsen. Vi kontrollerar att de har ett utarbetat anmälningsförfarande och en rutin för utredning. Dessutom kontrollerar vi deras rutiner för att säkerhetsställa att anläggningen är i brukbart skick efter inträffad händelse.

Säkerhetstjänst För de som har arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten finns det särskilda krav. Deras utbildning och fortbildning ska finnas dokumenterad. Dessutom ska det finnas en plan för ytterligare fortbildning, hälsoundersökningar samt hur personen eventuellt ska återfå kompetens efter t.ex längre frånvaro eller inträffad händelse. Rör endast de företag som har fler än fem personer som jobbar med säkerhetstjänst.

Säkerhetsstyrning Vi kontrollerar följande: Dokumentstyrningssystem Informations- och rapporteringsrutin Planering och utveckling av säkerhetsarbetet Säkerhetsmål Förteckning över bestämmelser Ekonomiska medel för kompetensbehov Ansvar och delegeringar inom säkerhetsområdet Riskbedömning och riskanalys Interna revisioner Entreprenörer och bemanningsföretag Detta gäller endast huvudspår och museijärnväg

Sammanfattning tillståndsprövning Vi kontrollerar att företagen har kontroll över sin järnvägsverksamhet, att de själva kan hantera brister och att de underhåller sin järnvägs- infrastruktur. På de verksamhetsutövare som både är järnvägsföretag och infrastruktur-förvaltare görs extra kontroll och för de verksamhetsutövare som har sidospår har anpassningar av kraven gjorts.

Och när vi granskat klart? Om vi tycker att allting är korrekt (ibland efter kompletteringar) beslutar sektionschefen om ett säkerhetstillstånd. Ibland kan det vara villkor kopplade till beslutet. Efter tillståndsprövningen gör handläggaren en riskbedömning som bland annat ligger tillgrund för kommande säkerhetstillsyn.

Omprövning Alla säkerhetstillstånd ska omprövas vart 5:e år. En omprövning är inte lika omfattande som en prövning av ett helt nytt tillstånd. Alla väsentliga förändringar ska anmälas till Transportstyrelsen. Vissa sådana förändringar föranleder också att en omprövning måste göras.