Svenska Läkaresällskapet, Stockholm Onsdag den 8 februari 2012 Varför och hur ska en kirurg tala om alkohol? Åke Andrén-Sandberg Gastrocentrum kirurgi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Läkaren och det rådgivande samtalet
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
A survey with a focus on periodontology.
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Muntliga nationella prov i svenska
Förhandling MBL Och Samverkan.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Ungas frågor om alkohol och droger
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Klok filosofi … ?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Att hålla en presentation
Elva tips inför en intervjusituation
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse…
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Aktivt lyssnade.
Allmän kursutvärdering Introduktionskurs HT 2007 Introduktionskurs VT 2008 Funktionell cellbiologi HT 2007 Funktionell histologi VT 2008 Fysiologi.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Det sägs att ovan molnen
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse…
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SIM TEAM.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Bygg ett argumenterande tal
Muntlig presentation.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Retorik- Konsten att tala
Undvik intervjumissarna
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Personligt brev.
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Kommunikationsplan för ----
Copyright © Nikolaus Koutakis. Du är viktig! Du kan påverka ditt barns drickande mer än du tror.
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
anställningsintervju
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Presentationens avskrift:

Svenska Läkaresällskapet, Stockholm Onsdag den 8 februari 2012 Varför och hur ska en kirurg tala om alkohol? Åke Andrén-Sandberg Gastrocentrum kirurgi Karolinska Universitetssjukhuset ake.andren-sandberg@karolinska.se

En riktig kirurg

En riktig kirurg

En riktig kirurg

En riktig kirurg

En riktig kirurg

En riktig kirurg

En riktig kirurg

En riktig kirurg

En riktig kirurg

Övre gastrointestinal kanalens kirurgi Alkohol Akut pankreatit 25 % Kronisk pankreatit 90 %

Övre gastrointestinal kanalens kirurgi Alkohol Akut pankreatit 25 % Kronisk pankreatit 90 % Magsår vanligt Esofagit många Levercirros nästan alla Hepatit 15 %

Övre gastrointestinal kanalens kirurgi Alkohol Akut pankreatit 25 % Kronisk pankreatit 90 % Magsår vanligt Esofagit många Levercirros nästan alla Hepatit 15 % Postoperativt vid stor kirurgi 10 %

En sanning eller ett problem? Alkoholist är den som dricker mer än sin doktor

En sanning eller ett problem? Alkoholist är den som dricker mer än sin doktor Sanningen: Läkarens egna värderingar och levnadsvanor spelar stor roll för hur vi influerar på patienternas levnadsvanor

Personliga erfarenheter (1)

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen)

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå Förtroende förtjänar man

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå Förtroende förtjänar man Kontinuitet leder till förtroende; likaså personintresse Har patienten varit bra på något förr? Intressen?

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå Förtroende förtjänar man Kontinuitet leder till förtroende; likaså personintresse Har patienten varit bra på något förr? Intressen? Inga lögner

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå Förtroende förtjänar man Kontinuitet leder till förtroende; likaså personintresse Har patienten varit bra på något förr? Intressen? Inga lögner Realistiska mål (realistiska mål för patienten!)

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå Förtroende förtjänar man Kontinuitet leder till förtroende; likaså personintresse Har patienten varit bra på något förr? Intressen? Inga lögner Realistiska mål (realistiska mål för patienten!) Delmål för att göra abstinensen överkomlig

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå Förtroende förtjänar man Kontinuitet leder till förtroende; likaså personintresse Har patienten varit bra på något förr? Intressen? Inga lögner Realistiska mål (realistiska mål för patienten!) Delmål för att göra abstinensen överkomlig Minskning duger inte; endast total abstinens ger resultat

Personliga erfarenheter (1) Alla är olika: patienter och läkare – informationen måste individanpassas (alla kan inte älska alla här i världen) Koncentration till den andel man kan nå Förtroende förtjänar man Kontinuitet leder till förtroende; likaså personintresse Har patienten varit bra på något förr? Intressen? Inga lögner Realistiska mål (realistiska mål för patienten!) Delmål för att göra abstinensen överkomlig Minskning duger inte; endast total abstinens ger resultat Misströsta inte efter enstaka återfall

Personliga erfarenheter (2) Tro inte att patienten klarar det själv

Personliga erfarenheter (2) Tro inte att patienten klarar det själv Tro inte heller att bara just du kan klara av det

Personliga erfarenheter (2) Tro inte att patienten klarar det själv Tro inte heller att bara just du kan klara av det Uppföljning lika viktig – den som inte kan följa upp informationen kan lika gärna avstå Skapa professionella nätverk (men klargör ansvarsförhållandena) Smärtläkare Beroendeläkare Husläkare

Personliga erfarenheter (2) Tro inte att patienten klarar det själv Tro inte heller att bara just du kan klara av det Uppföljning lika viktig – den som inte kan följa upp informationen kan lika gärna avstå Skapa professionella nätverk (men klargör ansvarsförhållandena) Smärtläkare Beroendeläkare Husläkare Skapa patient-nätverk Make-maka Barn, föräldrar, syskon Goda vänner, grannar Arbetsgivare, arbetskamrater

Personliga erfarenheter (2) Tro inte att patienten klarar det själv Tro inte heller att bara just du kan klara av det Uppföljning lika viktig – den som inte kan följa upp informationen kan lika gärna avstå Skapa professionella nätverk (men klargör ansvarsförhållandena) Smärtläkare Beroendeläkare Husläkare Skapa patient-nätverk Make-maka Barn, föräldrar, syskon Goda vänner, grannar Arbetsgivare, arbetskamrater

Personliga erfarenheter (3) Undvik medikalisering Inte piller för allting Exempelvis pankreatitpatienter behöver inte läggas in Ställ krav för fortsatt samarbete

Personliga erfarenheter (3) Undvik medikalisering Inte piller för allting Exempelvis pankreatitpatienter behöver inte läggas in Ställ krav för fortsatt samarbete Välj tillfället för samtal: ingen vill stå inför publik och diskutera känsliga saker (men ta gärna med en sköterska)

Personliga erfarenheter (3) Undvik medikalisering Inte piller för allting Exempelvis pankreatitpatienter behöver inte läggas in Ställ krav för fortsatt samarbete Välj tillfället för samtal: ingen vill stå inför publik och diskutera känsliga saker (men ta gärna med en sköterska) Förbered samtalet lika viktigt som man förbereder en operation – det kan vara minst lika viktigt

Personliga erfarenheter (3) Undvik medikalisering Inte piller för allting Exempelvis pankreatitpatienter behöver inte läggas in Ställ krav för fortsatt samarbete Välj tillfället för samtal: ingen vill stå inför publik och diskutera känsliga saker (men ta gärna med en sköterska) Förbered samtalet lika viktigt som man förbereder en operation – det kan vara minst lika viktigt Fråga inte ”om” utan ”hur mycket”

Personliga erfarenheter (3) Undvik medikalisering Inte piller för allting Exempelvis pankreatitpatienter behöver inte läggas in Ställ krav för fortsatt samarbete Välj tillfället för samtal: ingen vill stå inför publik och diskutera känsliga saker (men ta gärna med en sköterska) Förbered samtalet lika viktigt som man förbereder en operation – det kan vara minst lika viktigt Fråga inte ”om” utan ”hur mycket” Understryk att detta är så viktigt för framtiden att du vill tala med någon anhörig om detta

Mina ”take home messages”

Mina ”take home messages” Helhetsperspektiv!

Mina ”take home messages” Helhetsperspektiv! Antingen talar vi levnadsvanor fullt ut eller låter vi bli

Mina ”take home messages” Helhetsperspektiv! Antingen talar vi levnadsvanor fullt ut eller låter vi bli Långsiktighet = uppföljning

Mina ”take home messages” Helhetsperspektiv! Antingen talar vi levnadsvanor fullt ut eller låter vi bli Långsiktighet = uppföljning Realism

Mina ”take home messages” Helhetsperspektiv! Antingen talar vi levnadsvanor fullt ut eller låter vi bli Långsiktighet = uppföljning Realism Genomtänkt

Mina ”take home messages” Helhetsperspektiv! Antingen talar vi levnadsvanor fullt ut eller låter vi bli Långsiktighet = uppföljning Realism Genomtänkt Nätverk (doktor & patient)