Europeiska kommissionens förslag till:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Fjärde Järnvägspaketet
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Byggproduktförordningen CPR
Energikartläggning i stora företag
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
Planering.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Vanliga fel vid riskbedömning
EU.
Aktuella frågor på EU-nivå
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Mervärdesskatt En konsumtionsskatt som är EG-rättsligt styrd
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
Planerade översyner av föreskrifter
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Angrepp mot informationssystem Ds 2005:5 Göteborgs Universitet Kristina Ullgren
Vidareutnyttjande.se 2.0 Björn Hagström
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
vt ”Människan i EU” - om förvaltning, medborgarskap och fri rörlighet.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Europeiska Åklagarmyndigheten
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Europeisk utredningsorder Dir
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Europeiska kommissionens förslag till: Ändring av direktiv 2012/34/EU om inrättande av ett gemensamt europeiskt järnvägsområde vad avser öppnandet av marknaden för nationell persontrafik på järnväg och om styrningen av järnvägsinfrastrukturen

Vilka ändringar föreslås? Öppnandet av marknaden för den nationella persontrafiken på järnväg Villkor för tillträde till järnvägsinfrastruktur (artikel 10) Tillträdesrättighet för europeiska järnvägsföretag att bedriva nationell persontrafik inom unionen. Begränsning av tillträdesrätten (artikel 11) Medlemsstats rätt att begränsa tillträdesrätten till nationell persontrafik om risk finns för att det skulle äventyra den ekonomiska jämvikten för ett avtal om allmän trafik.

Vilka ändringar föreslås? Gemensamma informationssystem och integrerade biljettsystem (artikel 13a) Medlemsstaten får begära att järnvägsföretag som bedriver nationell persontrafik ska delta i ett gemensamt informations- och integrerat biljettsystem eller ge behöriga myndigheter befogenhet att införa ett sådant system. Definition av internationell persontrafik (artikel 3.5) Eftersom den nationella persontrafiken öppnas blir åtskillnaden mellan internationell och nationell persontrafik irrelevant – bestämmelsen utgår. Systemet ska förvaltas av en offentlig eller privat enhet eller sammanslutning av alla persontrafikföretag. Krav på beredskapsplaner i händelse av allvarligt trafikavbrott för att ge passagerare erforderlig hjälp (artikel 18 i förordning (EG nr 1371/2007)).

Vilka ändringar föreslås? Artikel 38.4 ersätts med: Minst 18 månader innan ikraftträdandet av den tågplaneperiod som begäran om kapacitet avser ska sökande informera infrastrukturförvaltarna och regleringsorganen. För att bedöma påverkan, ekonomiska följderna, för befintliga avtal om allmän trafik ska regleringsorganen se till att informationen ges till behöriga myndigheterna och till varje järnvägsföretag som utför avtalet om allmän trafik och berörs snarast och senast inom fem dagar.

Vilka ändringar föreslås? Styrningen av järnvägsinfrastrukturen Definition av infrastrukturförvaltare (artikel 3.2) Förtydligande av uppgifterna: ansvar för utveckling, drift och underhåll av järnvägsinfrastruktur. Särredovisning inom en integrerad grupp (artikel 6.2) Eftersom förslaget innehåller särskilda regler om separation av de två verksamheterna utgår bestämmelsen. Med utveckling avses: nätplanering, finansierings- och investeringsplaner samt byggande och uppgradering av infrastrukturen Med drift avses: kapacitetstilldelningsprocessens alla steg, bedömning av tilldelning av tåglägen, trafikledning och uttag, fastställande och uppbörd av infrastrukturavgiften Med underhåll avses: förnyelse av infrastrukturen och övriga verksamheter för förvaltning av tillgången.

Vilka ändringar föreslås? Institutionell separation av infrastrukturförvaltaren (artikel 7) Förbud mot att en och samma juridiska eller fysiska person samtidigt har rätt att ha inflytande eller kontrollera en infrastrukturförvaltare och ett järnvägsföretag. Medlemsstat får äga båda enheterna om kontrollen utövas via offentliga myndigheter som är separata och rättsligt åtskilda. Infrastrukturförvaltares oberoende inom vertikalt integrerade företag och kontroll (artiklarna 7a, 7b och 7c) Inget förbud mot vertikalt integrerade företag. Dock ett antal skyddsåtgärder ”kinesiska murar”. Skyddsåtgärder: IM beslutanderätt rörande alla sina uppgifter, oberoende avseende företagets struktur, finansiering, ledning. Kontroll: Medlemsstater ges möjlighet att begränsa tillträdesrättigheterna för järnvägsföretag som är del av vertikalt integrerade företag om KOM inte kan bekräfta att skyddsåtgärderna som ska säkerställa IM oberoende har genomförts på ett effektivt sätt

Vilka ändringar föreslås? Samordningskommittén (artikel 7d) Infrastrukturförvaltarna ska inhämta användarnas syn i frågor om behov av utveckling av infrastrukturen, resultatmål, fördelning och avgifter. Europeiskt nätverk för infrastrukturförvaltare (artikel 7e). Artikel 63.1 Senast den 31 december 2024 ska kommissionen utvärdera effekterna av direktivet. Forum ska bildas för samarbete över gränserna infrastrukturförvaltare emellan angående: upprättande av korridorerna för stomnät, godskorridorerna och genomförande av ERTMS-plan. Nätverket har även en roll i granskning av infrastrukturförvaltares prestationer i termer av kvalitet på tjänster.