– en översyn av aktivitetsersättningen Brist på brådska – en översyn av aktivitetsersättningen
Utredningsuppdraget i korthet Rätten till ersättning Inriktning och regelverk för rehabiliterande insatser och aktiviteter Föreslå förebyggande åtgärder Finansiera funktionshindrades förlängda skolgång på annat sätt än genom aktivitetsersättning?
Antal nybeviljade aktivitetsersättningar/ förtidspensioner per 1 000 i åldersgruppen 16-29 år. År 1971-2007 Källa: Försäkringskassan
Antal nybeviljade aktivitetsersättningar/ förtidspensioner Antal nybeviljade aktivitetsersättningar/ förtidspensioner. Åldersgrupp 16-29 år efter diagnosgrupp. År 1990-2007 Källa: Försäkringskassan
Fyra huvudsakliga problemområden Situationen i skolan för ungdomar med funktionsnedsättningar Förändrad (ökad) diagnostisering av ungdomar Brister inom sjukförsäkringen Brister inom arbetsmarknadspolitiken
Aktivitetsersättningen avskaffas Sjukersättning till unga (SU) införs Arbetsförmedlingen får ett tydligare uppdrag och utökat ansvar Ersättning vid förlängd skolgång föreslås ges inom ramen för studiestödssystemet
Sjukersättning till unga (SU) Omfattar unga med funktionsnedsättning som aldrig någonsin kommer att kunna arbeta Rätten till SU utgår från reglerna för sjukersättning SU beviljas tills vidare och endast som hel ersättning Ersättningsnivå och åldersregler är densamma som för nuvarande aktivitetsersättning
Skälen för förslagen Arbetsmarknadsstöd ska utgöra huvudalternativet för unga med funktionsnedsättning flertalet och ambitionsnivån bör höjas betydligt Unga som aldrig kan utveckla en arbetsförmåga måste få sin försörjning tryggad ett mindre antal per årskull
Arbetsmarknadspolitiskt stöd Ett kraftigt utökat uppdrag för Arbetsförmedlingen Förberedande insatser får utökat innehåll och tidsbegränsningarna tas bort Utvecklingsanställning ska kunna kombineras med andra arbetsmarknadspolitiska insatser Finansiering bör ske med öronmärkta medel
Skälen för förslagen Sjukförsäkringen inte lämpad för behovet av arbetsmarknadsinsatser Arbetsförmedlingens arbete måste bli mer uthålligt Insatserna ska utveckla och säkerställa att befintlig arbetsförmåga bibehålls Ofta brist på ekonomiska medel
Förlängd skolgång Studiefinansieringen inordnas i studiestödssystemet CSN ansvarar för administrationen
Skälen för förslagen Ekonomiskt stöd vid förlängd skolgång bör inte tillgodoses av sjukförsäkringen Ersättningsnivån ska vara rimlig Undvika särlösningar Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång är en inkörsport till utanförskap
Övergångsbestämmelser Personer vars ersättning för nedsatt arbetsförmåga löper ut 2010 ska kunna beviljas ytterligare 6 månader med ersättning Övergång till arbetsmarknadspolitiskt program berättigar till aktivitetsstöd motsvarande 10 450 kr per månad Övergång till sjukersättning till unga (SU) innebär samma ersättningsnivå som aktivitetsersättning
Ekonomiska konsekvenser På medellång sikt samhällsekonomiska vinster Initialt högre kostnader pga. nytt system och avveckling av aktivitetsersättningen Omfördelning av medel från sjukförsäkringen till arbetsmarknadsstöd
Ekonomiska konsekvenser för individen Förlängd skolgång Aktivitetsersättning 7 175 kr (efter skatt 5 023) Studiehjälp 1 050 kr Studiemedel 6 000 kr Nedsatt arbetsförmåga 8 000 kr (efter skatt 5 600) Aktivitetsersättning med BTP 10 000 kr (efter skatt 7 600) Sjukersättning till unga (SU) Sjukersättning till unga (SU) med BTP Aktivitetsstöd 1-12 mån 5 000 kr (efter skatt 3 500) Aktivitetsstöd efter 1 år 10 450 kr (efter skatt 7 315)
Antal personer i åldern 16-29 år med aktivitetsersättning/sjukersättning/förtidspension Källa: Försäkringskassan
Utbetalt belopp aktivitetsersättning/sjukersättning/ förtidspension Utbetalt belopp aktivitetsersättning/sjukersättning/ förtidspension. Åldersgrupp 16-29 år. Miljoner kronor Anm. Exklusive retroaktiva utbetalningar. 2007 års prisnivå. Källa: Försäkringskassan
Ohälsoskuld för aktivitetsersättning. Miljarder kronor Anm. Skuld vid årens slut, exklusive ålderspensionsavgifter och bostadstillägg. 2006 års prisnivå. Källa: Försäkringskassan
En framtid i fattigdom Unga med funktionsnedsättning som aldrig någonsin kommer att kunna arbeta behöver en mer generös försörjning Idag beroende av ekonomisk hjälp från anhöriga eller av kommunalt bistånd Att införa en särskild ersättning, utanför sjukförsäkringen och ålderspensionen, bör snarast utredas ersättningen bör knytas till det handikappolitiska området
Nybeviljade aktivitetsersättningar efter undergrupp inom den psykiska diagnosgruppen. Procent. Kvinnor
Nybeviljade aktivitetsersättningar efter undergrupp inom den psykiska diagnosgruppen. Procent. Män