Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
BMW eller SKODA? GIS för nuftiga…
Överenskommelse om samarbete mellan parterna i ”skoter-Sverige” Syfte: Att effektivisera och samordna arbetet för en hållbar snöskotertrafik.
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Målorienterade strategiska processer
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
En kommunal pilotverksamhet för romsk inkludering
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Förstudie Roslagspilen
Om CARPE Projekt.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
Västsvenska paketet.
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Inriktningsplanering för
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
Lantmäteriverket, LF-GeodesiBild 1 Pågående produktions- testprojekt - Nätverks-RTK.
Dialog om miljöhänsyn Seminarium 6. Dialog om miljöhänsyn - Mål ­Ökad samsyn om sektorsansvaret ­Utvecklade sätt att beskriva målbilder för bra miljöhänsyn.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Samverkanswebben POKarlsson, Stockholms brandförsvar
Håkan Wiss Vägverket Region Norr
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Breddtjänster Trafiken.nu1 Breddtjänster IT- kommissionen Exempel: Krister Nordland Teknisk chef Skånetrafiken.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Att marknadsföra en region Båstad den augusti 2009 Cecilia Gyllenkrok, marknadschef.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Nationell Nivåstrukturering peniscancer
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015 Ann Wahlström Naturvårdsverket Miljömålsdagarna Stockholm 7 maj 2014.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Vägverket Vägverkets tjänster och leveranser till kund Gunilla Freij, VV.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Esa Halme landskapsdirektör
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Presentationens avskrift:

Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne Sorin Sima Vägverket Region Skåne Krister Nordland Skånetrafiken

Innehåll Bakgrund Samarbetsparterna Visionen, verksamhetsidén och målet www.trafiken.nu i Skåne www.trafiken.nu i Stockholm

Vägverket har ett samlat ansvar för hela vägtransportsystemet = ett sektorsansvar Sektorsansvaret innebär att Vägverket har ett samlat ansvar för vägtransportsystemets : Väginformatik Fordon Kollektivtrafik Handikappanpassning Yrkestrafik Forsknings- utveckling Demonstrationsverksamhet Miljöpåverkan Trafiksäkerhet Tillgänglighet Framkomlighet Effektivitet

Vägtrafikledning är en verksamhet intimt kopplat till väginformatik Vägtrafikledning är en verksamhet intimt kopplat till väginformatik. I regeringens proposition "Transportpolitik för en hållbar utveckling (1997/98:56)” , anger regeringen vilka uppgifterna för vägtrafikledning bör vara: Att samordna åtgärder för att undanröja trafikhinder m m för att säkerställa att vägarna är framkomliga Att informera trafikanterna om väg- och trafiksituationen Att svara för att väg- och trafikinformationen finns tillgänglig Att leda vägtrafiken genom bl. a vägvisning och styrning av trafikflödet

www.trafiken.nu i Skåne Samarbetspartnerna

Visionen Trafikanten har en ökad möjlighet att göra intelligenta resval. Verksamhetsiden Vi bidrar till att optimera utnyttjandet av transportsystemet genom att tillhandahålla en tillförlitlig helhetsbild av trafiksituationen till trafikanten. Målet Målet med detta projekt är att skapa en gemensam webbsida som kan ge en tillförlitlig helhetsbild av den aktuella trafiksituationen till trafikanten.

Gemensam Webb information www.trafiken.nu i Skåne 2001 Samarbetspartner Vägverket Skåne Skånetrafiken Banverket Malmö Stad Trafiken.nu Stockholm Intentionsavtal DATAINSAMLING Data- bearbetning Webb- application WAP- Export- 2002 Delprojekt 1 Gemensam Webb information Utvärdering Nya partners 2003 Restider i realtid Delprojekt 2 Kombinerat Reseplanerare

www.trafiken.nu i Stockholm

Trendlinjer, enligt minsta kvadratmetoden, är inlagd för driftår okt00-sep01 samt för driftår okt 01-sep 02

Vägverket Region Skåne Andra länkar http://www.vmzberlin.de , http://www.stadtinfokoeln.de , http://www.ratp.fr/ , http://www.dsb.dk/stog/, http://www.sytadin.tm.fr/ , http://www.verkehrsinfo-hamburg.de/ , http://193.64.172.196/ytv/se/ , http://www.hacon.de/hafas_e/gis_internet.shtml , http://212.35.240.130/cityplan/bin/query.exe/en , http://www.stadtinfokoeln.de/ , http://www.trafikken.dk/trafikken.asp?page=company&objno=7 , http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=7297 Vägverket Region Skåne Sorin Sima 044 – 19 50 84 sorin.sima@vv.se