Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BI SYD Bakgrund och förklaringar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BI SYD Bakgrund och förklaringar"— Presentationens avskrift:

1 BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

2 Gästnätter BI SYD, jan-okt 2016
Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. gästnätter (+1.8 %, st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

3 Gästnätter BI SYD, jan-okt 2016
gästnätter (+4,0 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 47 % +8,5 % Stugby 3 % -3,9 % Vandrarhem 5 % -1,5 % Camping 40% +0,4 % SoL 6 % +1,9 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

4 Gästnätter i Skåne, jan-okt 2016
gästnätter (+6,7 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 66 % +10,8 % Stugby 2 % +7,0 % Vandrarhem 5 % -6,5 % Camping 24 % 0,0 % SoL 3 % 1,2 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

5 Gästnätter i Blekinge, jan-okt 2016
gästnätter (+1,2 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 38 % +7,7 % Vandrarhem 6 % -4,8 % Camping 43 % -3,8 % Stugby n/a SoL 11 % +3,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

6 Gästnätter i Halland, jan-okt 2016
gästnätter (+1,0 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 30 % +5,6 % Stugby 1 % +6,0 % Vandrarhem 4 % +4,6 % Camping 60 % -2,5 % SoL 4% +13,5 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

7 Gästnätter i Kronobergs län, jan-okt 2016
gästnätter (+4,9 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 47 % +10,4 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +12,4 % Camping 29 % -6,0 % SoL 17% +0,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

8 Gästnätter i Jönköpings län, jan-okt 2016
gästnätter (+0,7 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 53 % +8,0 % Stugby 6 % -13,0 % Vandrarhem 5 % +2,4 % Camping 24 % -9,7 % SoL 11 % +1,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

9 Gästnätter i Kalmar län, jan-okt 2016
gästnätter (+4,5 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4 % -14,6 % Vandrarhem 4 % -0,6% Camping 62 % +8,5 % SoL 6 % -2,2 % Hotell 24 +0,6 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

10 Gästnätter i Malmö, jan-okt 2016
gästnätter (+15,5 %, st) Marknad jan - okt 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 4,6% Utlandet 76 463 6,9% Totalt 5,4% Malmö 14,7% 70 005 17,7% 15,5% Stockholm 3,9% 4,5% Uppsala -4,7% 5 259 4,3% -2,7% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 7 % 9,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 93 % +17,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

11 Gästnätter i Lunds kommun, jan-okt 2016
gästnätter (+5,2 %, st) Marknad jan - okt 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 31 693 6,3% Utlandet 11 886 9,6% Totalt 43 579 6,9% Lund 11 299 4,4% 8 787 6,6% 20 086 5,2% Malmö 14,7% 70 005 17,7% 15,5% Uppsala -4,7% 5 259 4,3% -2,7% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 1 % --67,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99 % +6,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

12 Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-okt 2016
gästnätter (+5,1% %, st) Marknad jan - okt 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 31 693 6,3% Utlandet 11 886 9,6% Helsingborg Totalt 43 579 6,9% -8 728 -1,8% 86 184 13 880 19,2% Norrköping 5 152 0,9% 13 549 2,5% 20 307 15,7% Jönköping 33 856 5,1% -2 205 -0,5% -1 997 -1,7% Örebro -4 202 -0,7% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 26 % -4,3 % Hotell 74 % +9,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne


Ladda ner ppt "BI SYD Bakgrund och förklaringar"

Liknande presentationer


Google-annonser