Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BI SYD Bakgrund och förklaringar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BI SYD Bakgrund och förklaringar"— Presentationens avskrift:

1 BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

2 Gästnätter BI SYD, jan-sep 2016
Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. gästnätter (+1.8 %, st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

3 Gästnätter BI SYD, jan-sept 2016
gästnätter (+3,3 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

4 Gästnätter i Skåne, jan-sept 2016
gästnätter (+6,7 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 64% +11,5 % Stugby 2 % +4,9 % Vandrarhem 5 % -6,8 % Camping 26 % -0,6 % SoL 3 % 0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

5 Gästnätter i Blekinge, jan-sept 2016
gästnätter (+0,5 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 37 % +7,7 % Vandrarhem 6 % -6,3 % Camping 45 % -4,3 % Stugby n/a SoL 11 % 1,3 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

6 Gästnätter i Halland, jan-sept 2016
gästnätter (-0,9 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 29 % +5,8 % Stugby 1 % +5,9 % Vandrarhem 4 % +5,1 % Camping 61 % -5,6% SoL 4% +12,6 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

7 Gästnätter i Kronobergs län, jan-sept 2016
gästnätter (+3,5 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 46 % +11.0 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +15,2 % Camping 30 % -9,3 % SoL 17% -1,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

8 Gästnätter i Jönköpings län, jan-sept 2016
gästnätter (+0,2 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 52 % +9,2 % Stugby 6 % -13,9 % Vandrarhem 5 % +3,9 % Camping 26 % -11,7 % SoL 11 % -0,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

9 Gästnätter i Kalmar län, jan-sept 2016
gästnätter (+3,9%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4 % -15,9 % Vandrarhem 3 % -2,2 % Camping 64 % +8,0 % SoL 6 % -3,5 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 23 -0,5 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

10 Gästnätter i Malmö, jan-sept 2016
gästnätter (+16,8 %, st) Marknad jan - sep 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 5,1% Utlandet totalt 79 744 7,9% Totalt 6,1% Malmö 16,4% 64 181 18,0% 16,8% Stockholm 3,6% 5,6% 4,5% Uppsala -4,5% 5 521 4,9% -2,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 7 % 9,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 93 % +17,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

11 Gästnätter i Lunds kommun, jan-sept 2016
gästnätter (+5,4 %, st) Marknad jan - sep 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 34 506 7,5% Utlandet totalt 10 324 9,1% Totalt 44 830 7,8% Lund 13 978 6,2% 4 659 3,9% 18 637 5,4% Malmö 16,4% 64 181 18,0% 16,8% Uppsala -4,5% 5 521 4,9% -2,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 1 % --67,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99 % +6,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

12 Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-sept 2016
gästnätter (+5,3 %, st) Marknad jan - sep 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 5,1% Utlandet totalt 79 744 7,9% Totalt 6,1% Malmö 16,4% 64 181 18,0% 16,8% Stockholm 3,6% 5,6% 4,5% Jönköping 11 794 2,4% 20 351 32 145 5,3% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 26 % -4,3 % Hotell 74 % +9,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne


Ladda ner ppt "BI SYD Bakgrund och förklaringar"

Liknande presentationer


Google-annonser