Redovisning av Leaderstöd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Kan företagare få a- kassa?. Vem är företagare? • Företagare är den som • bedriver en näringsverksamhet, • där man har ett väsentligt inflytande och •
I detta avsnitt kommer du få kunskaper om följande: • Handlingar som används under projektets genomförande • Följ projektplanen! • Möten inom projektet.
Agenda Vad är LEADER? Exempel på godkända LEADER-projekt
Ansök! I detta avsnitt kommer du få kunskaper om följande:
Landsbygdsprogrammet
Redovisa! I detta avsnitt kommer du få kunskaper om följande:
Attitydkampanj för vita arbeten
Att upprätta årsräkning
Kapitel 13, Likviditet.
Välkommen! PowerPointen presenterar:
i samarbete med Folksam
Förordning om Stöd till konvertering och effektivisering i off. lokaler Åtgärder i lokal som används för offentlig verksamhet och som finns i byggnad som.
7. Projektbudgeten. Startpunkten • Du kan i princip aldrig få mer pengar än du begärt i din ansökan och • aldrig mer än EUs % av vad projektet faktiskt.
Utbildning i redovisning av Leaderprojekt
Kapitel 21 Periodisering.
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
1. Nya regler Tredjelandsmedborgare 2. Försäkring stipendiefinansierade doktorander.
Redovisning av Leaderstöd
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Tillsammans leder Leader framåt…. Vad är Leader? • ” Samordnade aktiviteter för ekonomisk utveckling på landsbygden” • En del i EU´s Landsbygdsprogram.
Ansökan om utbetalning
Vad gör egentligen Kronofogden?
Aktuellt om Leader 2007 – 2013 (2015) Nyköping 14 maj 2013 Jordbruksverket.
Ansök! I detta avsnitt kommer du få kunskaper om följande:
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Kort Leaderpresentation * Landsbygdsprogrammets mål
Redovisa! I detta avsnitt kommer du få kunskaper om följande:
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
Marie Curie, handledning för UmU
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Bokföring av Lönekostnader
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Anställd inom idrotten - begrepp
I detta avsnitt kommer du få kunskaper om följande: Handlingar som används under drift Följ projektplanen! Möten inom projektet Ideell tid inom projektet.
VAD HÄNDER MED LOK-STÖDET? Från manuellt till digitalt Från nu och in i framtiden.
COMMON COSTS Betala inte common cost fakturor om det saknas ett common cost intyg från partnerns FLC (en kopia av intyget ska alltid vara bifogat fakturan).
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
Vilket stöd finns vid rehabilitering?
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Strukturfonderna i Finland – förenkling genom flate rates och indirekta kostnader Jan Holmberg.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Lok-stöds regler. Statligt Lokalt aktivitetsstöd Beslutade av Riksidrottsstyrelsen (RS) ( och reviderade , och )
Redovisning av projektstöd - Hur söker man om utbetalning av stöd?
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Projektredovisningskurs Landsbygdsprogrammet
Leader Dalsland och Årjäng
Från projektidé till genomförande - Hur söker man projektstöd?
Kapitel 15 Budgeten.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
STRATEGI Leader Höga Kusten ska under EU:s programperiod 2014 – 2020 arbeta med landsbygdsutveckling genom leadermetoden i Härnösands, Kramfors,
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
Stöd från Länsstyrelsen i Landsbygdsprogrammet För fotbollsföreningar finns fyra (ev. fem) olika stöd att söka:
Projektskola FRAMTIDSBYGDER
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Min ansökan. Ansökan om utbetalning
LONA LOkal NAturvårdssatsning
Stödberättigade utgifter
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Ekonomisk hantering på leaderkontoren
VÄLKOMMEN TILL INFORMATIONSMÖTE I FÖRENADE FIBERBYAR
Leader Sjö, Skog & Fjäll ”Nytänkande i fjällnära framtidsbygd för samhörighet och hållbar tillväxt” (Ditt namn)
Näringslivsutveckling och stärkt företagsklimat 39 kommuner
Presentationens avskrift:

Redovisning av Leaderstöd 2013-01-22 Ver. 2013-01-22 Leader Nedre Dalälven

Ansökan om utbetalning Grundmodell för utbetalning: Utbetalning av stöd sker efter redovisning av betalda projektkostnader Ärendegång Ansökan om delutbetalning Ansökan om slututbetalning Projektet Ekonomi- stöd Leader- kontoret Läns-styrelsen

Förskott Ansökan om förskott kan beviljas om stödmottagaren är En ideell förening eller allmännyttig stiftelse En ekonomisk förening i form av ett lokalt kooperativ En lokal utvecklingsgrupp som drivs av stödmottagaren Förskottet får vara högst hälften av det s k ”projektstödet” (den del av stödet som utbetalas av Jordbruksverket) men inte överstiga 250 000 kronor. Bedömning kommer att ske från fall till fall Förskottet bokförs hos stödmottagaren som en skuld som avräknas vid slututbetalningen

Ansökan om förskott Läns-styrelsen Ansökan om förskott skickas direkt till Länsstyrelsen Dalarna. Utbetalning av förskott görs från Jordbruksverket. Projektet Läns-styrelsen

Ansökan om utbetalning Dokument som alltid ska bifogas: Underlag för kostnader och finansiering (intäkter) som t ex kopior på fakturor, kvitton etc. Historiskt betalningsbevis som visar att en betalningstransaktion skett från projektägaren till betalningsmottagarens konto. Kostnadssammanställning med samma indelning som i projektets budget Blanketten ”Ansökan – utbetalning till projektstöd inom Leader” påskriven av behörig firmatecknare Läges- eller slutrapport Slutrapporten ska utformas i enlighet med Jordbruksverkets anvisning. På Leader Nedre Dalälvens hemsida finns anvisning för lägesrapporter. Dessutom är det bra att bifoga: Utdrag ur bokföringen där projektets intäkter och kostnader redovisas åtskilt från eventuell annan verksamhet

Förklaring av faktiska kostnader, faktisk finansiering och resurser Faktisk kostnad medför utbetalning från projektet, dvs kostnaden hamnar i projektägarens bokföring. Faktisk finansiering medför inbetalning till projektet, dvs intäkten hamnar i projektägarens bokföring. Resurser (kostnadsfria värderade resurser) kan vara offentliga eller ideella (privata). De medför ingen betalning till eller från projektet och hamnar därför inte i projektägarens bokföring.

Resurser som används i ett Leaderprojekt Faktiska kostnader = Faktisk finansiering Privata (ideella) kostnadsfria resurser Offentliga kostnadsfria resurser

Kostnadsslag faktiska kostnader Löner Investeringar Övriga kostnader Indirekta kostnader

Finansieringsslag faktisk finansiering Intäkter Övrig privat medfinansiering Övrig offentlig medfinansiering Leaderstöd i form av projektstöd (EU + staten) Leaderstöd (LAG-beslut) Leaderstöd från LAG (kommunfinansiering)

Kostnadsfria resurser Ideellt arbete Övriga privata (ideella) resurser Offentliga resurser

Löner för personal som arbetar hel- eller deltid hos projektägaren Anställningsavtal (vid första ansökan om utbetalning eller vid förändring) Lönespecifikation Underlag som visar hur kostnaden beräknats Traktamenten (se Skatteverkets regler) Reseräkningar: Blankett för körjournal finns på Jordbruksverkets hemsida. Observera, att även resans syfte (samband med projektet) måste framgå! Den skattefria milersättningen uppgår för närvarande till 18,50 kr/mil

Ersättning till personer som endast delvis jobbar i projektet (redovisar timmar) Tidredovisning (projektdagbok) Lönespecifikation Beräkningsunderlag för timkostnad görs på blanketten ”Timlönekostnad”. Observera att beräkningsmetoden för lönekostnaderna måste vara densamma som i beslutet! Traktamenten (se Skatteverkets regler) Reseräkningar: Blankett för körjournal finns på Jordbruksverkets hemsida. Observera, att även resans syfte (samband med projektet) måste framgå! Körjournal gäller för alla drivmedelsdrivna fordon. Företagare kan skicka faktura till projektet med tidredovisning av utförda arbetstimmar. Kostnaden redovisas då som en köpt tjänst i kostnadsslaget ”Övriga kostnader”

Redovisning av arbetad tid Personer som arbetar enbart i projektet (hel eller deltid) – anställningsavtal krävs. Personer som arbetar delvis i projektet - dagbok krävs. Projektägarens/ organisationens verksamhet Projektet Projektägarens/ organisationens verksamhet Projektet

Exempel på lönekostnadsberäkning Månadslön vid heltidsanställning = 25.000 kr Påslag semesterersättning = 12 % Arbetsgivaravgift = 31,42 % Pensionsförsäkring = 1 977,40 kr/månad Timlönekostnad = (25.000 x 1,12 x 1,3142 + 1 977,40) / 165 h/månad = 235 kr/timme Nyttig information om anställningar finns på www.tillvaxtverket.se/foretagarguiden www.ideella.org www.forening.se

Investeringar Fasta anläggningar, t.ex. inköp av byggnad (ej mark) Maskiner, utrustning eller inventarier Småskalig infrastruktur t.ex. skyltar, bryggor eller leder Vissa kostnader kopplade till investeringarna, t.ex. frakt, hantverkartjänster och montering

Regler om investeringar Investeringen måste finnas med i ansökan och i beslutet Begagnad utrustning – intyg krävs! Femårsregeln – använd enligt syfte i minst fem år Om verksamheten upphör/ändras ska försäljning ske till marknadsvärde Vid försäljning - redovisa intäkten Vid försäljning efter projekttid – ev. återbetalning av projektstöd Redovisa tillstånd som krävs, t.ex. bygglov

Övriga kostnader Kostnader som inte är löner, investeringar eller indirekta kostnader Hyra för projektets lokaler Telefon, porto och kontorsmaterial Inköp av tjänst som inte är kopplad till investeringar Kostnader för resor (bilhyra, tågbiljetter etc) och logi Representation: ej återkommande, lunch/middag ej över 90 kr exkl. moms/person och måltid, fika etc ej över 60 kr exkl. moms/person. Syfte och deltagarförteckning måste framgå

Indirekta kostnader (även kallad overhead) Kostnader som indirekt tillhör projektet och som fördelas enligt en viss fördelningsnyckel, t ex projektets andel av gemensamma lokaler Indirekta kostnader måste grundas på verifierade faktiska kostnader Indirekta kostnader är stödberättigande endast om Kostnaderna finns med i ansökan Beräkningsunderlag bifogats i ansökan Kostnaderna godkänts av LAG och Länsstyrelsen

Intäkter Intäkter ingår i finansieringsslaget privat finansiering Om intäkterna i projektet blir större än de budgeterade intäkterna kan de kvittas mot ökade kostnader som ingår i projektet Om kostnaderna däremot är oförändrade minskar stödbeloppet med motsvarande belopp Ett projekt får aldrig vara överfinansierat, d v s avslutas med ett överskott

Exempel på effekter av ökade intäkter: Enligt beslutet: Budgeterade faktiska kostnader = 110 000 kr Budgeterade intäkter = 10 000 kr Beviljat stöd från Leader = 100 000 kr Utfall 1: Faktiska kostnader = 110 000 kr Intäkter = 20 000 kr Stöd från Leader som utbetalas = 110 000 – 20 000 = 90 000 kr Utfall 2: Faktiska kostnader = 120 000 kr Stöd från Leader som utbetalas = 120 000 – 20 000 = 100 000 kr

Övrig offentlig medfinansiering: När offentliga finansiärer bidrar med kontanter till projektet Verifieras med kontoutdrag där det framgår att en offentlig finansiär betalt in pengar till projektet Om projektägaren även bedriver annan verksamhet måste det framgå att det är projektet som får finansieringen t ex genom kopia av faktura från projektet som är ställd till den offentliga finansiären eller kopia av beslut därifrån.

Ideellt arbete: Arbetsinsats som någon gör utan ersättning och som för projektet framåt Värdering - 13-15 år: 50 kr/h - 16-17 år: 120 kr/h - Från 18 år: 175 kr/h Redovisning görs på blanketterna - Projektdagbok per person - Projektdagbok per aktivitet Se upp med dubbelredovisning! Arbete utfört av en yrkesman kan värderas till det belopp som normalt faktureras. T ex faktura till projektet med 100 % rabatt

Övriga ideella resurser: Tillförs till projektet av någon privat aktör t ex företag, förening eller privatperson Kan bestå av lokaler, utrustning eller material som projektet har nytta av men inte behöver betala för Värdet av den tillförda resursen måste verifieras t ex med en rabatterad faktura.

Offentliga resurser: När offentliga finansiärer bidrar med resurser i projektet utan att projektet behöver betala för dem. Höga krav på verifiering av värdet. Kan exempelvis bestå av: - En offentligt anställd gör en arbetsinsats i projektet - Arbetstiden redovisas i projektdagbok - Verifiering av timlönekostnad En kommun upplåter kontorslokaler och kontorsutrustning som projektet får använda kostnadsfritt. Verifieras genom framräknade värden baserade på verklig kostnad samt fördelningsnycklar.

Lägesrapporter och slutrapport En lägesrapport ska alltid bifogas vid ansökan om delutbetalning. Lägesrapporten ska relateras till projektplanen. Lägesrapporten ska ge en bild av verksamheten som genomförts i projektet och redovisa vilka resultat som uppnåtts hittills. Lägesrapporten ska också innehålla motivering/förklaring till de kostnader som redovisas samt innehålla en förklaring till eventuella budgetavvikelser, t ex förändring av kostnadsslag. Anvisning för lägesrapport kan hämtas från Leader Nedre Dalälvens hemsida. Vid slutredovisning ska en slutrapport lämnas, som är mer omfattande än lägesrapporterna. Slutrapporten ska även inges elektroniskt. Se jordbruksverkets anvisning för slutrapporter! Observera att sista 10 % av projektstödet betalas ut först när projektet är slutredovisat och slutrapporten är godkänd.

Offentlighet i Leader Enligt avtalet mellan LAG och länsstyrelsen är LAG och dess kansli skyldiga att tillämpa största möjliga öppenhet, motsvarande vad som gäller för svenska myndigheter. Detta innebär att i princip alla handlingar inom Leader är offentliga. Offentligheten gäller såväl för handlingar som skickas in till leaderkansliet som handlingar, inklusive e-post, som skickas till länsstyrelsen. Särskilt stor spridning ges åt slutrapporterna, som publiceras både på Leaders hemsida och hos Jordbruksverket. Undvik därför att onödigtvis ange uppgifter som kan vara känsliga, t.ex. för personer med skyddad identitet!

Exempel på ej stödberättigande kostnader: Kostnader för verksamhet som inte ingår i projektet enligt projektbeslutet Kostnader för aktiviteter som påbörjats eller betalats innan ansökan kommit in till leaderkansliet Kostnader som uppstått efter projekttidens slut, dvs. efter klardatum. Kostnader som betalats senare än tre månader efter klardatum. Räntor och andra finansiella avgifter är i allmänhet inte stödberättigande. Kostnad för att öppna ett bankgiro eller bankkonto kan dock ersättas, om ett sådant behövs i projektet. Straffavgifter som t ex påminnelseavgifter och P-böter Insatser där ansvaret ligger hos kommun, landsting eller staten Kostnader för att fylla i projektansökan Ersättningsinvesteringar (t.ex. ny maskin som ersätter tidigare maskin) Kostnader för markinköp Gåvor till projektdeltagare (de som arbetar i projektet)

Avdrag och sanktioner 1 Det är viktigt att ansökan om utbetalning bara innehåller de kostnader som projektet kan få stöd för Om redovisning görs av kostnader, som inte ger rätt till stöd, kommer dessa kostnader att strykas. Dessutom kan ett extra avdrag med samma belopp göras vid slututbetalningen Felaktigheter som har inkommit till länsstyrelsen går inte att rätta till i efterhand! Projektet kan också drabbas av avdrag ifall ansökan om utbetalning inte kommit in till länsstyrelsen senast tre månader efter det klardatum som anges i beslutet Om det finns risk att ansökan om utbetalning inte hinner bli klar i tid, ansök om att flytta fram sista datum för ansökan om utbetalning. En sådan ansökan bör lämnas in till leaderkansliet före gällande slutdatum. OBS! Ansökan om omprövning måste ha kommit in till leaderkansliet senast 2013-08-23 !

Avdrag och sanktioner 2 Vanliga fel: Kostnader som har uppstått före eller uppstår efter projekttiden som t ex telefonabonnemang och försäkringar Kostnader som inte kan verifieras Kostnader som redovisats med moms (trots momsredovisningskyldighet) Kostnader som strider mot villkor i beslutet Felaktig eller ofullständig faktura

På samtliga fakturor ska framgå: Att fakturan tillhör projektet (adresseras direkt till projektet) Tydlig specificering av vad kostnaden avser (t ex mängd, styckpris, typ av insats samt vilken period insatsen avser) Betalningsmottagare Fakturanummer Fakturadatum Totalt belopp (exklusive och inklusive moms) Om F-skattsedel finns Momsregistreringsnummer (personnummer vid enskild firma) Verifikationsnummer Om fakturan hänvisar till en följesedel eller offert ska den bifogas

Viktigt att tänka på! Logotype i material etc som finansierats med EU-medel – krav för myndigheter och kommuner. Meddela alla förändringar till leaderkansliet! Vid osäkerhet – hör av dig till leaderkansliet! Avtal, ex anställningsbevis, hyresavtal ska inlämnas vid första ansökan om utbetalning eller vid förändring Projektets intäkter och kostnader ska redovisas åtskilt från annan verksamhet. Detta kan göras i bokföringen med t ex egen resultatenhet eller eget kostnadsställe Observera att stödmottagaren/projektägaren alltid är ytterst ansvarig för att redovisningen är korrekt! Lämna in din ansökan om slututbetalning i tid. Ansökan ska ha kommit in till stödmyndigheten senast tre månader efter det klardatum som är fastställt i beslutet. Om förlängning av klardatumet behövs ska ansökan vara inlämnad före nämnda tid. Se vidare Allmänna villkor för projektet.

Tidsperspektiv på utbetalning Fakturor betalas Tidsperspektiv på utbetalning Ansökan om utbetalning Utbetalning av stöd från LAG Utbetalning av stöd från SJV Månad 0 1 2 3 4 5 6 Aktivitet | Redovisningsperiod | Handläggning | Leaderkansliet skickar rekvisitionerna löpande till länsstyrelsen, dock senast den 30:e varje månad. Samtidigt görs utbetalning av den kommunala delen av stödet (max 30%). Lst skickar utbetalningsuppdrag till SJV före den 10:e varje månad. Utbetalning av stödet från SJV (min 70%) görs tidigast den 30:e i månaden efter ansökan om utbetalning.