Världens bilder ”Bilder huggna i sten av människor vi aldrig träffat,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Lappland! Vi valde Lappland för där är mycket snö.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Hemtjänst.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Källkritik.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Historien om Antiken i Grekland.
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
En dag på Skogsgrinden…
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Barnanpassad utredning
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Vad är naturvetenskap i förskolan?
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Hinduism - Indiens religion -
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Swedish mekteb Skärholmen.
Alla har inneboende.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Bronsåldern f.kr – 500 f.kr.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Värdsbutiken ”Världen” Världsbutiken VÄRLDEN är en marknadsplats för småskaliga producenter i Afrika, Asien och Latinamerika.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Globalisering.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Projekt pinnar.
Judendomen.
Det var en gång tre systrar
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Historien om Grekland.
Vad är du för typ av person?
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
HaschAvvänjningsProgram
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Föräldraråd
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
omniensen i monoteismen
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Hinduism  Åk 6 1.
Tredje världskriget Emma Augustin, Matilda Blohm, Oscar Pettersson, Adam Qvirist, Caroline Pettersson & Matilda Krantz.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Mervärden och aha-upplevelser
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Göran Svanelid.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Alltid någon att prata med… För många kan universitetsstudier och livet som student kännas nytt och obekant. Om du vill ha någon att prata med om din studiesituation.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Egen styrka-projektet
Forntiden.
2013 – ÅK1 – version 1.
Träff 11 Välkomna!.
Religion.
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Presentationens avskrift:

Världens bilder ”Bilder huggna i sten av människor vi aldrig träffat, eller aldrig någonsin kommer att träffa. Hur ska vi tolka deras figurer, religiösa motiv…? Svårt, men så roligt att man inte vill sluta.” Världens bilder Ett världsarvsprojekt om hällristningarna i Tanum - ett Internetbaserat läromedel gjort av elever för elever.

Tanums världsarv - Unescos motivering: ”Tanums hällristningsområde är ett enastående exempel på bronsålders- konst av högsta kvalitet. Motivens variationsrikedom är ett unikt vittnesbörd om livet under europeisk bronsålder. Samspelet mellan den kontinuerliga bosättningen och markanvändningen, såsom den avspeglas i hällristningarna, gravfälten och landskapet gör Tanumsområdet till ett enastående exempel på kontinuerlig mänsklig bosättning under 8 000 år.”

Världens bilder är ett läromedel på Internet som handlar om hällristningarna i Tanum och bronsåldern. Det görs av elever från årskurs 6 till årskurs 9 i Tanum. Projektet är ett samarbete mellan skolorna och Vitlycke hällristningsmuseum.

Utgångspunkten för läromedelsprojektet Världens bilder är vår tro på unga människors förmåga att förmedla kunskap och information till andra. Hällristningarna i Tanum är våra elevers förhistoria som vi vill att de ska lära känna. Samtidigt är hällristningarna i Tanum en angelägenhet för flera.

Tillsammans med vår arkeolog Lasse Bengtsson har vi besökt ett stort antal hällristningslokaler, gravfält och andra fornminnen. Vi har även varit med vid utgrävningar tillsammans med arkeologistuderande vid Göteborgs Universitet.

Under vårt första år har tiden lagts på att vi själva ska lära så mycket som möjligt om bronsåldern, bygga upp ett arkiv av bilder och starta arbetet med hemsidan. Tre timmar i veckan samlas vi och arbetar med texter, bilder och besvarar frågor på hemsidan. Till hjälp har vi lärare och ibland arkeologer. Projektet har nu pågått under ungefär ett år.

Det centrala i läromedlet är vår hemsida. Från startsidan når man förutom fakta om häll- ristningar t ex: Vem? Hur? När? Varför? Var? Frågor! www.varldensbilder.net

Tanums olika hällristningslokaler beskrivs utförligt. Här är t ex en översikt som visar var i kommunen de olika lokalerna är belägna. www.varldensbilder.net

Tanums olika hällristningslokaler beskrivs utförligt. Denna sida handlar om Aspeberget och visar en del av dess bilder. www.varldensbilder.net

De olika kategorierna av bilder beskrivs på olika sidor. Vi har sidor för: skålgropar händer fotsulor människor skepp vagnar djur vapen cirklar träd årder www.varldensbilder.net

Det roligaste och viktigaste för hemsidans utveckling är besökarnas frågor som kommer in till vår frågesida. Vi bevakar frågesidan regel- bundet och be- svarar frågorna allteftersom de kommer in. Får vi problem med någon fråga kan vi vända oss till våra arkeologer som hjälper oss. www.varldensbilder.net

Under tio dagar reste elevgruppen åk 7-9 tillsammans med lärare och arkeologer ner i Europa för att besöka andra världsarv. Resans mål var hällristningsområdet i norra Italien, Val Camonica. Vi var i: Bergen-Belsen, Hochdorf, Val Camonica, Bolzano (is- mannen), Prag och slutligen Berlin.

Projektet lanserades i en skola i Breno.

I Val Camonica gjorde vi flera exkursioner med våra italienska värdar.

Väl hemma igen fortsätter vi vårt arbete med att utveckla vårt läromedel: Världens bilder

Besök oss på www.varldensbilder.net

Idé, foto och produktion: Elever och lärare  Världens bilder 1999