Besöket på Mölletoftaskolan- Thomas Persson, Arkeolog och muséepedagog torsdagen den 23/4-09 Filip berättar Så här kunde det gå till. De som satt i juryn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Fem goda vänner på äventyr De fem goda vännerna träffades varje dag och hittade på nya bus. Den här dagen hade myggan en idé. ”Jag vet, vi flyger till.
4a Lussar för pensionärer, i Stortorp och i Medborgarplatsen
Onsdagen den 29/ åkte klass 3A och 3B till Gamla Linköping.
Anne Frank Historia.
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Speldosan.
Elsa Beskow.
När Ella fick plaströr i öronen
Här kommer några bilder från platsen där mysteriet hände en gång…
Äventyr i sjumilaskogen
Solen Solen är en stjärna..
Bildspel om våra fjärilslarver
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Sagostig – sagoäventyr På Viaskolan i Nynäshamn ”finns” ett Viatroll.
Sagan om Piffy.
Sociologiska studier om klass

Bildspel om konstnären
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida” December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida”
Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Sorteringslek i skogen
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hans och Greta.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Mitt arbete om förändringar av Elias och Elliott.
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
ÄVENTYR MED HÄSTARNA Utflykten Martin och Filippa var ute och red. De red i skogen och tillslut kom de fram till en jättebrant backe. De bestämde sig.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Mitt arbete om förändringar av Markus och Vilgot
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Sagan om björnen.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Minna Hedberg Hjort och Melwin Eklund
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
Barnens sagor.
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
USA under andra världskriget
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Fakta om andravärdskriget
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mitt arbete om förändringar av Pontus och Matilda
Att inleda och avsluta en berättelse
Den magiska dörren.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Mitt arbete om förändringar av Klara och Natalie.
Den magiska dörren.
Uppstart projekt oktober 2014
En vanlig dag
Ärtan på Prinsessan Av Embla Björk.
Godhet “Att gör gott”.
MAKTLEKAR.
Mitt arbete om förändringar av Ida och Alicia
Det är tisdag och Björn ska på sin första ishockeyträning. Han skakar i hela kroppen av nervositet. Han har aldrig stått på några skridskor förut. När.
1800-talet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Krinstendomen.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Domstolen under medeltiden Häxprocesserna
Domstolen under medeltiden Häxprocesserna
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Besöket på Mölletoftaskolan- Thomas Persson, Arkeolog och muséepedagog torsdagen den 23/4-09 Filip berättar Så här kunde det gå till. De som satt i juryn det var präster. De hade olika tester för att se om den som var anklagad erkände att den var en häxa. Test 1: De tog en nål och tryckte på födelsemärken. Om det gjorde ont så var det en häxa. Om det inte gjorde ont så var det kanske ingen häxa. Test 2: Det var tortyr och när man torterade dem tog man en järnsak som man stoppar in krut i mellan två fingrar och gnuggar tils man kommer till benen i fingrarna och det gör ont!! Man tog också träflisor och tog det mellan fingrarna. Test 3: Då tog man en sådan sak som man klämmer fast bräder med. En sådan tog man och klämde fast tummen. Test 4: Man band fast händerna så man inte kunde röra dem och så band man fast fötterna och hade andra änden av repet i handen och sen kastade man i dem i vattnet och om personen flöt så betydde det att den var häxa och att de var smutsiga så att inte vattnet ville ha dem och om de sjönk så var de rena och vattnet ville ha dem och de var inte häxor. Bränna på bål När man hade gjort något eller alla de här testen var det dags för bränning direkt eller så halshögg man dem som de gjorde i Danmark och sen brände man dem på bål. Om man ville vara snäll så tog man två små säckar och la krut i dem och hängde de över axlen så gick det fortare att man dog. Av Filip Mårtensson klass 3m                                                       

Ioannis berättar Thomas berättade om häxor om hur man brände dom på bål och hur dom testade om dom var häxor. Nu ska jag berätta om hur dom gjorde testen. Test 1: Dom tog en penna och lade den mellan fingrarna och gnuggade tills dom kom in till skelettet. Test 2: Dom tog stift mellan fingret och naglen och det gjorde jätteont. Test 3: Dom band ihop fötter och ben, sen slängde dom honom eller henne i havet. Dom trodde att om personen flöt var den en häxa och om den inte flöt var den inte en häxa. Test 4: Dom tog en sådan som man spänner fast brädor med och spände fast tummen med. För att vara lite snällare högg dom av huvudet först så att dom inte fick lida. Sen brände dom henne eller honom på bål. Ibland anklagade barnen sina föräldrar för att vara häxor. Ibland var det för att dom var sura på varandra eller för dom såg en kvast eller för att ungarna hörde föräldrarna gå ut. Av Ioannis Patsias, klass 3m

Lovisa berättar En torsdag kom Thomas och berättade om häxor. Alla på hela skolan lyssnade förutom förskolorna för dom var inte med på temat. Thomas berättade att förr i tiden så trodde man på häxor. Först satte man nålar på deras födelse märken sen så satte man spikar in i naglarna sen så tog dom en penna och drog den jättelänge mellan fingrarna. Till sist så drog man ända in på skelettet. Om dom fortfarande sa att dom inte var häxor så knöt man snöre runt benen och armarna och sen slängde man dom i vattnet. Om dom drunknade så var dom inte häxor men om dom inte drunknade så var dom häxor och då brände man dom på häxbål på Kirseberg. Nu så finns det en minnessten i tjuvaparken i kirseberg som man kan besöka. Den ligger vid vattentornet. Av: Lovisa Woll, klass 3m

Kirseberg- hur har det förändrats på kartorna Kirseberg- hur har det förändrats på kartorna? Thomas var på besök i de olika temagrupperna i april 2009 Emelie berättar En tisdag när vi hade tema kom Thomas på besök. Han skulle berätta om hur Kirseberg har förändrats på nästan 300 år. Först visade han upp den nyaste kartan och den näst äldsta kartan och den äldsta kartan. De skiljde sig inte bara åt på färgerna utan också framförallt på storleken på Malmö. Malmö var från början inte så stort, i alla fall inte man jämför Malmö med idag. På en karta kunde man knappt känna igen Malmö. Thomas visade oss på den äldsta kartan hur kullarna såg ut. Kullarna såg ut som sträck runt om en ring men det var ingen ring men det ser ut som det. Dom täta sträcken betydde att det är en brant kulle dom sträcken som har mer mellanrum är mer slätare kullar. Militärerna använde dom konstiga kullarna på den äldsta kartan för att se vilka dom brantaste kullarna var. Vi skulle titta på alla kartorna och se vad som fanns kvar och inte. Då hittade jag Lunda vägen,Sallerups vägen, Vattenverksvägen och ett område som jag inte riktigt vet vad det heter. Sen var dagen slut! Av Emelie Nyman, klass 3m

Linn berättar Thomas har varit och berättat om nya kartor och gamla kartor. Han berättade om vad som fanns kvar och inte fanns kvar. Han lät oss peka ut var vägar och hus låg på kartor. Han visade oss hur mycket vatten som har försvunnit från hamnen. Av Linn Gustafsson, klass 3m   

  Sofie berättar Thomas har varit på Mölletofta och berättat om kartor och häxor. Vi fick kolla på kartor från olika år. Dom gatorna som har funnit länge är Vattenverksvägen Sallerupsvägen och Lundavägen. Man kunde se hur Kirseberg har förändrats. Kirseberg ligger i Malmö. Nu finns Beijers park, men 1923 var Beijers park helt platt med en massa gångar men nu finns det en masa kullar. Man kan kalla den Beijan och det är en folkplats. På Bulltofta jobbade man oftast med flygplan. Det fanns två hangarer. Av Sofie Ilmanen Brynell, klass 3m        

När min farfar kom på besök Emil berättar En tisdag, den 31 mars, kom min farfar på besök. Han skulle berätta för alla ettor, tvåor och treor om hur det var att bo i Kirseberg förr. Här fanns då ett flygfält. Han levde under andra världskriget. Där landade många flyg från USA, Tyskland och England. Han tyckte att det var spännande att se alla plan. En gång var det ett plan som störtade nästan i hans trädgård. Han kom fortfarande ihåg planet och att det nästan träffade grannens skorsten. Där fanns en bondgård med många djur som till exempel; kor och hästar. Man fick hjälpa till att ta in halm. De lekte vid en bäck med träbitar eftersom det inte fanns så mycket att göra som nu förtiden. På den tiden fanns det ingen tv men radio fanns så man kunde lyssna på nyheter och annat. Min farfar visade oss några olika bilder på när han var lite och lekte. Han hade bilder på sina föräldrar med. Förr fanns det spårvagnar. När dom inte hade något att göra åkte dom spårvagn. Av Emil Larsson, klass 3m